Br. 03-604/25-416
Podgorica, 30.04.2025. godine
Na osnovu člana 112 Opšteg zakona o obrazovanju i vaspitanju („Službeni list RCG“ br. 64/02, 31/05, 49/07, „Sl. List Crne Gore“, br. 04/08, 21/09, 45/10, 40/11, 45/11, 36/13, 39/13, 44/13 i 47/17 59/2021, 146/21, 3/23 i 84/24, ), i članova 5 i 7 Pravilnika o organizaciji stručnog usavršavanja nastavnika i načinu izbora autora programa stručnog usavršavanja („Službeni list Crne Gore“ br. 063/16), Centar za stručno obrazovanje objavljuje
KONKURS
za izbor programa stručnog usavršavanja nastavnika
u školskoj 2025/2026. i 2026/2027. godini
Programi stručnog usavršavanja nastavnika odnose se na stručno usavršavanje nastavnika koje podrazumijeva kontinuirani profesionalni razvoj kao unapređivanje vještina i kompetencija nastavnika kroz učenje, praktičan rad i istraživačku djelatnost, sa ciljem unapređenja kvaliteta procesa nastave i učenja u nižem, srednjem i višem stručnom obrazovanju, kao i u obrazovanju odraslih.
I Programi iz sljedećih prioritetnih oblasti:
1. Osavremenjivanje stručnih znanja nastavnika iz sljedećih sektora/oblasti:
- Mašinstvo i obrada metala (posebno programi koji se odnose na: konstruktivno mašinstvo, mašinsku energetiku i termotehniku, proizvodno mašinstvo - CNC tehnologije, primjenu softverskih alata u mašinstvu, engleski jezik u mašinstvu i dr.)
- Elektrotehnika (posebno programi koji se odnose na: primjenu digitalne elektronike, programiranje mikrokontrolera, industrijsku elektroniku i automatiku, elektronske uređaje i sisteme, računarske sisteme, telekomunikacione i računarske mreže, elektroenergetiku, primjenu softverskih alata u elektrotehnici, projektovanje u elektrotehnici, engleski jezik u elektrotehnici i dr.)
- Informaciona tehnologija (posebno programi koji se odnose na: razvoj veb i mobilnih aplikacija, upravljanje softverskim projektima, programiranje, upravljanje bazama podataka, IoT sisteme, engleski jezik u informacionoj tehnologiji i dr.)
- Mehatronika (posebno programi koji se odnose na: primjenu softverskih alata u mehatronici, dijagnostiku, upravljanje i održavanje mehatroničkih uređaja i sistema, dijagnostiku i održavanje mehatroničkih sistema na vozilu, održavanje i ugradnja električnih i elektronskih sistema na motornom vozilu, vozila sa alternativnim pogonima, engleski jezik u mehatronici i dr.)
- Građevinarstvo posebno programi koji se odnose na: primjenu softverskih alata u građevinarstvu, projektovanje u niskogradnji, hidrogradnji i visokogradnji, građevinske konstrukcije, izvođenje građevinskih radova, engleski jezik u građevinarstu, primjenu softverskih alata u geodeziji, izvođenje geodetskih radova, engleski jezik u geodeziji i dr.)
- Uređenje prostora (posebno programi koji se odnose na: primjenu softverskih alata u arhitekturi, projektovanje arhitektonskih objekata, urbanističko projektovanje i planiranje, projektovanje enterijera, organizacija, dekorisanje i aranžiranje prostora, engleski jezik u uređenju prostora i dr.)
- Ekonomija (posebno programi koji se odnose na: računovodstvo, bankarsko i finansijsko poslovanje, primjenu softverskih alata u ekonomiji, preduzeće za vježbu, preduzetništvo, marketing, osiguranje imovine i lica, špeditersko i agencijsko poslovanje i dr.)
- Pravo (posebno programi koji se odnose na: administrativno poslovanje, poslovnu komunikaciju, pravne postupke, pravni promet, radno pravo, kompanijsko i finansijko pravo, carinski postupak i dr.)
- Poljoprivreda (posebno programi koji se odnose na: primjenu savremene tehnologije i način uzgajanja u ratarsko-povrtarskoj, voćarsko-vinagradarskoj i stočarskoj proizvodnji i dr.)
- Prehrana (posebno programi koji se odnose na: izvođenje tehnoloških operacija, kontrolu kvaliteta prehrambenih proizvoda, standarde i propise u proizvodnji hrane i dr.)
- Veterina (posebno programi koji se odnose na: identifikaciju i obilježavanje životinja, zdravstvenu zaštitu i reprodukciju životinja, asistiranje u sprovođenju hirurških zahvata i dr.)
- Šumarstvo (posebno programi koji se odnose na: tehnološke postupke u okviru primarne, polufinalne i finalne obrade drveta, obradu drveta CNC mašinama, dizajn predmeta i enterijera od drveta, ispitivanje kvaliteta u obradi drveta, iskorišćavanje šuma, podizanje i njega zelenih površina, planiranje i gazdovanje šumama i dr.)
- Zdravstvo i socijalna zaštita (posebno programi koji se odnose na: promet ljekova i tehnologije u farmaceutskoj industriji, biohemijsko laboratorijsku dijagnostiku, mikrobiološka, patološka ispitivanja, ispitivanja u laboratorijama za sanitarnu hemiju, asistiranje u stomatološkim intervencijama i izradu fiksnih i mobilnih protetskih nadoknada, hidro-peloido terapijske procedure i medicinsko-terapijske masaže u fizioterapiji, kozmetoterapijske procedure u tretmanima lica i tijela, principe zdrave ishrane i očuvanja zdravlja, prvu pomoć, socijalna zaštita i dr.)
- Turizam (posebno programi koji se odnose na: recepcijsko i agencijsko poslovanje, strane jezike u turizmu, primjenu softverskih alata u turizmu i dr.)
- Trgovina (posebno programi koji se odnose na: savremene načine prodaje, tehnike prodaje, marketing u trgovini, primjenu softverskih alata u trgovini i dr.)
- Ugostiteljstvo – restoraterstvo i kulinarstvo (posebno programi koji se odnose na: pripremu složenijih vrsta jela i poslastica, estetiku u gastronomiji i poslastičarstvu, kontrolu kvaliteta gastronomskih proizvoda, specijalne načine usluživanja hrane i pića, svečane prijeme, pripremanje koktela, standarde i normative u ugostiteljstvu, strane jezike u ugostiteljstvu i dr.)
- Saobraćaj (posebno programi koji se odnose na: pomorstvo, navigaciju, brodske mašine i sisteme, sigurnost i bezbjednost na moru, engleski jezik u nautici i brodomašinstvu, organizaciju transporta, drumski i željeznički saobraćaj i dr.)
- Lične usluge (posebno programi koji se odnose na: kreiranje i izradu specijalnih frizura, specijalne tehnike u bojenju kose, brade i brkova i dr.)
- Tekstilstvo i kožarstvo (posebno programi koji se odnose na: dizajniranje u modnoj industriji, konstrukciju i modelovanje tekstilnih proizvoda i odjeće i dr.)
- Rudarstvo i metalurgija
- Hemijska industrija (posebno programi koji se odnose na tehnološke operacije i kontrolu kvaliteta u hemijskoj industriji, zaštitu životne sredine i dr.)
- Muzička umjetnost
- Likovna umjetnost
2. Povezivanje sa privredom i tržištem rada
3. Digitalne i zelene vještine i kompetencije (posebno programi koji se odnose na sigurnu i odgovornu upotrebu digitalnih tehnologija za učenje, rad i učestvovanje u društvu; informatičku pismenost; komunikaciju i saradnju u digitalnom okruženju; stvaranje digitalnih edukativnih sadržaja; sajber bezbjednost, primjenu principa održivog razvoja u stručnom obrazovanju i praktičnoj nastavi, ekološki prihvatljive prakse u industriji, energetski efikasne procese, kružnu ekonomiju, smanjenje ekološkog otiska kroz nastavni proces i praktičnu nastavu, upotrebu zelenih tehnologija i inovacija u realnim radnim okruženjima, razvoj svijesti o održivosti u poslovanju i dr.)
4. Inkluzivno obrazovanje – rad sa djecom sa posebnim obrazovnim potrebama (posebno programi koji se odnose na: inkluzivne metode poučavanja i primjenu u stručnom obrazovanju, rad sa učenicima sa posebnim obrazovnim potrebama na praktičnoj nastavi, prilagođavanje nastavnih sadržaja i radnog okruženja, korišćenje asistivnih tehnologija, razvoj socijalne i emocionalne podrške u učionici i na praktičnoj nastavi, podsticanje jednakih mogućnosti kroz praktičnu nastavu, izrada, primjena i praćenje IROP-a, ITP-a i dr.)
Napomene:
Prioritetne oblasti se odnose na nastavnike koji realizuju programe formalnog obrazovanja i nastavnike koji realizuju programe neformalnog obrazovanja
Prioritetne oblasti su direktno povezane sa modulima/predmetima u obrazovnim programima/ programima obrazovanja, kao i sa rezultatima eksternog utvrđivanja kvaliteta, važećih strateških dokumenata i EU i globalnih obrazovnih trendova.
II Programi iz oblasti pedagogije, andragogije, psihologije, didaktike, metodike i dr.
Inovativni pristupi nastavi i učenju (primjena interaktivnih metoda u nastavi, problemska nastava, organizacja nastave orijentisane ka aktivnostima, online metode nastave i dr.)
Vrednovanje i ocjenjivanje postignića učenika (formativno i sumativno ocjenjivanje, priprema zadataka za testove, portali za učenje i provjeru znanja, kreiranje elektronskih testova, kvizova i upitnika i dr.)
Rad sa darovitim učenicima
Obrazovanje i osposobljavanje odraslih i cjeloživotno učenje (andragoško osposobljavanje, osnovno opismenjavanje, programi za treće doba, ključne vještine i dr.)
III Programi iz drugih oblasti stručnog usavršavanja:
Razvoj ključnih kompetencija
a. kompetencija pismenosti (posebno programi koji se odnose na sposobnost komunikacije i efikasnog povezivanja sa drugima na primjeren i kreativan način; sposobnost identifikovanja, razumijevanja, izražavanja, stvaranja i tumačenja pojmova, činjenica i mišljenja u usmenom i pisanom obliku, koristeći vizuelni, zvučni/audio i digitalni materijal)
b. kompetencija višejezičnosti (posebno programi koji se odnose na sposobnost korišćenja različitih stranih jezika na odgovarajući i efikasan način za komunikaciju)
c. STEM kompetencija (posebno programi koji se odnose na sposobnost razvijanja i primjene matematičkog mišljenja, znanja i vještina, kako bi se riješili razni problemi u svakodnevnim situacijama; sposobnost i spremnost da se objasni prirodni svijet korišćenjem postojećeg znanja i primjenom metodologije u cilju identifikacije pitanja i izvođenja zaključaka zasnovanih na empirijskim podacima)
d. lična, socijalna i kompetencija učiti kako učiti (posebno programi koji se odnose na efikasno upravljanje vremenom i informacijama; rad sa drugima na konstruktivan način; otpornost na stresove uzrokovane neprekidnim životnim promjenama, pritiscima i rizicima; upravljanje sopstvenim učenjem i karijerom; održavanje fizičkog i mentalnog zdravlja; vođenje zdravog života; otkrivanje sopstvenih prednosti i nedostataka, afiniteta i interesa; preuzimanje odgovornosti za lični i profesionalni rast, profesionalnu karijeru i lično ostvarenje)
e. građanska kompetencija (posebno programi koji se odnose na sposobnost da se postupa kao odgovorni građanin i da se u potpunosti učestvuje u građanskom i društvenom životu, zasnovanom na razumijevanju socijalnih, ekonomskih, pravnih i političkih koncepata i struktura, kao i globalnog razvoja i održivosti)
f. preduzetnička kompetencija (posebno programi koji se odnose na razvoj kreativnosti, kritičkog razmišljanja i rješavanje problema; preduzimanje inicijative, upornosti i sposobnosti da se sarađuje u cilju planiranja i upravljanja projektima koji imaju kulturnu, društvenu ili finansijsku vrijednost)
g. kompetencija kulturološke svijesti i izražavanja (posebno programi koji se odnose na razumijevanje i poštovanje načina na koji se ideje i smisao kreativno izražavaju i prenose u različitim kulturama u obliku niza umjetničkih i drugih kulturnih formi)
Organizacija slobodnih i vannastavnih aktivnosti u školama (posebno programi koji se odnose na prevenciju nasilja među učenicima, borbu protiv bolesti zavisnosti, bezbjednost u saobraćaju, postupanje u vanrednim situacijama, borbu protiv trgovine ljudima, borbu protiv nasilnog ekstremizma, osnove pružanja prve pomoći, školsku medijaciju i dr.)
Globalno obrazovanje1 (posebno programi koji se odnose na: multikulturalna društva u socijalnom, ekonomskom i kulturnom kontekstu; povezanost regiona, zemalja i kontinenata i ograničene prirodne izvore; informaciono društvo i medije; ljudska prava, demokratiju i dobro upravljanje, socijalnu pravdu, rodnu ravnopravnost, mir i transformaciju konflikata, različitost i međukulturalni i međuverski dijalog; održivi razvoj, zelenu ekonomija i ekološku odgovornost; istraživanje i strateško planiranje; donošenje odluka; razvoj medijske svijesti i dr.)
Timski rad i saradnja
Izrada projekata i dr.
Autor programa
Autor programa za stručno usavršavanje nastavnika može biti: pravno ili fizičko lice koje obavlja obrazovno-vaspitnu ili naučno-istraživačku djelatnost, licencirane ustanove visokog obrazovanja i strukovna udruženja nastavnika. Autor programa za stručno usavršavanje nastavnika ne može biti lice koje je zaposleno u Ministarstvu prosvjete, nauke i inovacija, Zavodu za školstvo, Centru za stručno obrazovanje, Ispitnom centru, kao i član Nacionalnog savjeta za obrazovanje. Autor programa treba da ima relevantno iskustvo u stručnoj oblasti na koju se program odnosi.
Centar za stručno obrazovanje će, u skladu sa prioritetima i procedurama, izabrati programe koje će finansijski podržati.
Rok za podnošenje ponuda je do 30.05.2025. godine, do 14:00 časova.
Ponude se dostavljaju u zapečaćenoj koverti na kojoj se upisuje:
JU Centar za stručno obrazovanje
Komisiji za izbor i vrednovanje ponuđenih programa usavršavanja
Ponuda na konkurs za izbor programa stručnog usavršavanja nastavnika u školskoj 2025/2026. i 2026/2027. godini
(bez naziva programa i bez imena ponuđača - anonimno), sa naznakom „Ne otvaraj do datuma otvaranja ponuda“
Programi se dostavljaju na arhivu Centra ili poštom na adresu: JU Centar za stručno obrazovanje, ul. Novaka Miloševa 18, 81000 Podgorica.
Podnosilac Programa obavezan je da priloži sljedeću dokumentaciju:
popunjen formular za akreditaciju programa stručnog usavršavanja nastavnika Centra za stručno obrazovanje (preuzeti sa sajta: obrazac) u pisanoj i elektronskoj verziji (CD –sa naznačenim nazivom programa);
original preporuku institucije, ustanove, odnosno organizacije koja podržava program i njene reference u odnosu na temu programa;
popunjena radna biografija autora i realizatora (uključujući relevantnost autora u vezi sa temom programa i radno iskustvo- preuzeti sa sajta: formular); ili u EUROPASS formatu;
scenario programa (obrazac preuzeti sa sajta: obrazac);
rezime programa za Katalog programa stručnog usavršavanja nastavnika (obrazac preuzeti sa sajta: obrazac) u elektronskoj verziji (CD sa naznačenim nazivom programa).
Napomene:
- Za svaki program koji se može organizovati i online, potrebno je to naglasiti i navesti uslove, platformu i broj učesnika, predviđen u tom slučaju.
Prilikom vrednovanja pristiglih programa ocjenjivaće se sljedeći kriterijumi:
Povezanost programa sa obrazovnim programom/programom obrazovanja (samo za prioritetne oblasti stručnog usavršavanja);
Značaj programa za unapređenje pedagoško-andragoških i didaktičko- metodičkih kompetencija nastavnika (samo za oblast pedagogije, psihologije…);
Značaj programa za lični i profesionalni razvoj nastavnika i doprinos društvenoj zajednici;
Doprinos programa unapređivanju (aktuelizaciji) stručnih kompetencija nastavnika neophodnih za ostvarivanje ciljeva stručnog obrazovanja;
Primjenljivost sadržaja programa u nastavi/praksi;
Usklađenost ishoda učenja sa sadržajem i dužinom trajanja programa;
Primjerenost didaktičko-metodičkog pristupa u planiranju realizacije programa;
Usklađenost programa sa obrazovnim potrebama nastavnika;
Usklađenost planiranih materijalno-tehničkih uslova sa sadržajem programa;
Uspješnost u prethodnoj realizaciji programa na osnovu evaluacije polaznika i
Ekonomičnost programa (za realizaciju).
Kontakt osobe:
Džana Baković, e-mail: dzana.bakovic@cso.edu.me
Vjera Mitrović Radošević, e-mail: vjera.mitrovic@cso.edu.me
Ponude će se otvarati u prostorijama Centra za stručno obrazovanje 04. juna 2025. godine u 12:00h. Podnosioci programa biće obaviješteni o ishodu javnog konkursa u roku od 7 dana od dana donošenja odluke o izboru programa stručnog usavršavanja od strane Nacionalnog savjeta za obrazovanje.
Nepotpune i neblagovremene prijave neće se uzeti u razmatranje.