- Vlada Crne Gore
Saopštenje sa 10. sjednice Vlade Crne Gore
Saopštenje sa 10. sjednice Vlade Crne Gore
Vlada Crne Gore je, na danas održanoj desetoj sjednici kojom je predsjedavao premijer dr Dritan Abazović, utvrdila Predlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o platnom prometu. Navedenim Zakonom stvoreni su preduslovi za dalji razvoj platnog prometa u Crnoj Gori u skladu sa savremenim standardima u Evropskoj uniji i svijetu. Kako je jedna od osnovnih pretpostavki efikasnog funkcionisanja finansijskog sistema jedne zemlje siguran i efikasan platni promet, donošenjem ovog Zakona, stvaraju se pretpostavke za unapređenje regulatornog okvira, što će pozitivno uticati na pristupne pregovore za Poglavlje 4 - Sloboda kretanja kapitala, podstisanje konkurentnosti na tržištu platnih usluga, te omogućiti dalji razvoj inovativnog mobilnog i internetskog platnog prometa. Takođe, Zakonom se, između ostalog, omogućava kupovina preko interneta i u situacijama kada potrošač nema platnu karticu, te obezbjeđuje veća sigurnost za elektronska plaćanja i za pružaoce platnih usluga.
Donijeta je Odluka o izmjeni Odluke o kriterijumima za utvrđivanje visine naknade za rad člana radnog tijela ili drugog oblika rada. Izmjenom Odluke ukida se isplata naknade za rad: glavnom pregovaraču za vođenje pregovora o pristupanju Crne Gore Evropskoj uniji, zamjeniku glavnog pregovarača, članu Pregovaračke grupe i sekretaru Pregovaračke grupe, predsjedavajućem, članu, sekretaru i zamjeniku sekretara Komisije za evropske integracije, šefu radne grupe, zamjeniku šefa i članu radne grupe za pripremu i vođenje pregovora. Analizom troškova utvrđeno je da se radi o značajnim izdvajanjima iz budžeta po tom osnovu, što znači da će ušteda po ovom osnovu biti oko milion eura.
Vlada je donijela Odluku o izmjeni Odluke o umanjenju iznosa akcize za promet bezolovnog benzina i gasnih ulja. Odlukom se produžava rok primjene umanjenih iznosa akcize za bezolovni benzin i gasna ulja za 50% do 30. avgusta 2022. godine. Na sjednici je konstatovano da se na ovaj način doprinosi stabilizaciji cijena naftnih derivate, kao i zaštiti životnog standarda građana.
Usvojena je Informacija o problemima realizacije ugovora o javnim nabavkama zbog rasta cijena u sektoru građevinarstva sa smjernicama. U Informaciji se navodi da se Ministarstvu finansija u prethodnom periodu obratilo više predstavnika izvođača u vezi problema sa nemogućnošću ispunjavanja ugovorenih obaveza o građenju zbog porasta cijena u sektoru građevinarstva. Takođe, Uprava za saobraćaj i Uprava javnih radova su dostavile niz inicijativa koje su im upitili izvođači radova na spornim projektima u kojima obavještavaju naručioca da nijesu u mogućnosti da nastave radove po potpisanim ugovorima zbog drastičnog rasta cijena u sektoru građevinarstva i zahtijevaju hitne procedure izmjene istih ili će u protivnom biti prinuđeni na jednostrani raskid ugovora. U Informaciji je istaknuto da bi raskidi ugovora za državu, kao investitora, bili skuplje rješenje, a opstanak izvođača direktno ugrožen, te da se hitno mora naći način koji bi omogućio nesmetanu realizaciju zaključenih ugovora. S tim u vezi, Vlada je zadužila niz organa kako bi se pokrenule procedure analiza zaključenih ugovora i našao model u cilju prevazlaženja nastalih problema.
Vlada je usvojila Konsolidovani izvještaj o upravljanju i unutrašnjim kontrolama u javnom sektoru Crne Gore za 2021. godinu. U Izvještaju su date informacije o aktivnostima koje su preduzete od strane korisnika sredstava budžeta Crne Gore i budžeta jedinica lokalne samouprave, kao i Direktorata za centralnu harmonizaciju Ministarstva finansija i socijalnog staranja tokom 2021. godine u cilju harmonizacije i razvoja ovog sistema. U dijelu Izvještaja koja se tiče ocjene sistema upravljanja, unutrašnjih kontrola i unutrašnje revizije navodi se da je upravljačka odgovornost i dalje najveći izazov u javnom sektoru. Konstatovano je da je operativni okvir za implementaciju unutrašnje revizije u Crnoj Gori uspostavljen, ali i da je neophodno jačati odgovornost rukovodioca za povjerene zadatke i ostvarivanje ciljeva.
Usvojena je Informacija o nadoknadi sredstava opštinama po osnovu smanjenja prihoda po osnovu poreza na dohodak fizičkih lica, prireza porezu na dohodak fizičkih lica i Egalizacionog fonda za april i maj 2022. godine iz sredstava Tekuće budžetske rezerve. U tom kontekstu, Vlada je zadužila Ministarstvo finansija da iz sredstava tekuće budžetske rezerve opštinama uplati ukupno 3.477.677,14 eura u cilju nadomještanja razlike u ostvarenju prihoda za mjesece april i maj 2022. godine.
Vlada je usvojila Informaciju o predlogu imenovanja Nacionalnog službenika za ovjeravanje nadležnog za finansijsko upravljanje programima IPA i efikasno funkcionisanje sistema unutrašnjih kontrola i Nacionalnog IPA koordinatora nadležnog za strateško planiranje, monitoring i evaluaciju programa pretpristupne podrške. Imajući u vidu da pridruživanje EU predstavlja najvažniji prioritet Vlade, kao i zahtjeve Evropske komisije, na temelju Okvirnih sporazuma između Vlade i EK o pravilima za saradnju koja se odnose na finansijsku pomoć Crnoj Gori u okviru sprovođenja Instrumenta za pretpristupnu pomoć (IPA II i IPA III), proističe i obaveza imenovanja Nacionalnog službenika za ovjeravanje i Nacionalnog IPA koordinatora. Kako bi se osiguralo da opisi poslova i struktura organizacionih jedinica, koje su uključene u model indirektnog upravljanja pretpristupnom pomoći EU, budu u skladu sa pravilima i obavezama propisanim od strane EK, kao i da aktivnosti u dijelu implementacije IPA programa teku nesmetano i adekvatno, Vlada je odredila Milu Kasalicu za Nacionalnog službenika za ovjeravanje, nadležnog za finansijsko upravljanje programima IPA i efikasno funkcionisanje sistema unutrašnjih kontrola, a Aleksandra Maškovića za Nacionalnog IPA koordinatora, nadležnog za strateško planiranje, monitoring i evaluaciju programa pretpristupne podrške.
Usvojena je Informacija o aktivnostima na realizaciji projekata iz oblasti energetske efikasnosti za period januar 2022 - jun 2022. godine. Dokument sadrži ocjenu stepena realizacije projekata koji se finansiraju po osnovu međunarodnih kredita i iz Budžeta, i to za: Energetsku efikasnost u Crnoj Gori - druga faza (MEEP 2), Program energetske efikasnosti u javnim zgradama – druga faza (EEPPB ), Unapređenje energetske efikasnosti u javnim zgradama i Program „Energetski efikasan dom“.
Vlada je usvojila Akcioni plan za sprovođenje Strategije za cjeloživotno preduzetničko učenje 2020-2024, za 2022/23. godinu sa Izvještajem o realizaciji Akcionog plana za 2021. godinu. Od ukupno 73 aktivnosti koliko je predviđeno da bude realizovano Akcionim planom za 2021. godinu, 61 aktivnost je uspješno realizovana ili se realizuje u kontunuitetu, dok 12 planiranih aktivnosti nije realizovano, uglavnom zbog epidemiološke situacije izazvane koronavirusom, što predstavlja 84% ispunjenosti ukupno planiranih aktivnosti. Akcionom planom za 2022-2023. godinu su jasno definisani strateški i operativni ciljevi, mjere i aktivnosti za razvoj i promociju cjeloživotnog preduzetničkog učenja na svim nivoima obrazovanja, čiji efekti realizacije direktno targetiraju sve ciljne grupe obuhvaćene akcionim planom (djecu, osnovce, srednjoškolce, studente, odrasle, mlade, žene, početnike u biznisu i postojeće privredne subjekte). Planom je predviđena realizacija 60 aktivnosti u kojima učestvuje 20 institucija javnog i privatnog sektora, uz podršku donatorskih programa. Za njegovo sprovođenje predložen je finansijski okvir u iznosu od 1.332.900,00 eura, odnosno 888.200,00 eura u 2022. godini i 444.700,00 eura u 2023. godini. Implementacija Akcionog plana treba da doprinese razvoju ljudskih i institucionalnih kapaciteta kroz realizaciju postavljenih operativnih ciljeva, mjera i aktivnosti, odnosno podizanju preduzetničkih znanja i vještina mladih, nezaposlenih, postojećih i potencijalnih preduzetnika u cilju stvaranja preduzetničkog ekosistema zasnovanog na znanju i inovacijama. Kroz realizaciju mjera i aktivnosti doprinjeće se razvoju preduzetništva mladih i ženskog preduzetništva, čime će bez sumnje doći do formiranja novih privrednih subjekata i unapređenja konkurentnosti. Konstatovano je da će navedeno u krajnjem uticati i na povećanje zaposlenosti.
Usvojen je Godišnji izvještaj o sprovođenju Akcionog plana zapošljavanja za 2021. godinu. U dokumentu je dat prikaz dostignuća i izazova koji su obilježili izvještajni period realizacije i osnovnih kretanja na tržištu rada, kao i informacija o realizaciji operativnih ciljeva, te preporuke za dalju implementaciju Nacionalne strategije kroz godišnje akcione planove. Akcioni plan zapošljavanja za 2021. godinu definisao je ukupno 91 aktivnost kroz 18 mjera u okviru četiri operativna cilja. Od ukupnog broja aktivnosti, realizovane su 62 aktivnosti ili 68.13%, djelimično relaizovano je 13 aktivnosti ili 14,28%, dok je neraealizovano 16 aktivnosti ili 17,58%.
Vlada je usvojila Izvještaj o radu na prioritetnom infrastrukturnom projektu “Naučno-tehnološki park Crne Gore” za 2021. godinu sa Izvještajem o poslovanju Društva za 2021. godinu i dala saglasnost na Plan aktivnosti za 2022. godinu. U Izvještaju o radu se navodi da je realizacija Ugovora za izvođenje radova na izgradnji NTP CG, odnosno rekonstrukciji i adaptaciji objekta, otpočela je 25. maja 2020. godine. Tokom 2021. godine konstatovano je niz problema koji su usporili radove na rekonstrukciji i adaptaciji objekta, uzrokovanih nepreciznom i neadekvatnom projektnom dokumentacijom, kao i loše izvedenim radovima prilikom prvobitne gradnje na objektu. Regulisanje pravnih odnosa, proisteklo iz pomenute problematike, dodatno je otežalo dalji nastavak radova na projektu. U cilju pravovremenog odgovora na pomenutu situaciju formirana je Komisija kako bi izvršila analizu trenutnog stanja izvedenih radova, uradila procjenu dodatnih troškova i dala predlog budućih aktivnosti. Uprava javnih radova raspisala je tender za dodatne i nepredviđene radove 11. oktobra 2021. godine u iznosu od 822,000.00 eura bez PDV-a. Na tender se prijavila smo jedna kompanija (Novi Volvox ) sa ponudom 996,620.00 eura uključujući PDV. Ugovor između odabranog ponuđača i Uprave javnih radova potpisan je 31. decembra 2021. godine, čime su se stekli preduslovi za nastavak i inteziviranje radova na rekonstrukciji i adaptaciji objekta za potrebe NTP CG. U Izvještaju o poslovanju društva, rad NTP CG bio je usmjeren na: infrastrukturu, projektne, programske i marketing aktivnosti, međunarodnu saradnju i umrežavanje. Finansijska sredstva za 2022. godinu iznose ukupno 830.861,00 eura, od čega 100.000,00 eura iz Budžeta, a 730.861,00 eura iz eksternih izvora/donatori.
Usvojen je Predlog kojim se stavljaju van snage zaključci Vlade broj 04-812/2 od 19. februara 2021. godine, broj 04-915 sa sjednice od 25. februara 2021. godine, broj 04-1961/2 sa sjednice od 15. aprila 2021. godine i broj 04-2106/2 sa sjednice od 29. aprila 2021. godine. Svi navedeni zaključci odnose se na putnička motorna vozila marke Mercedes Maybach , registarskih oznaka PG HM 542 i PG HM 826 . Kako je saopšteno na sjednici, imajući u vidu da su propale četiri licitacije za prodaju vozila marke Mercedes Maybach , registarskih oznaka PG HM 542 , kao i obzirom na protek vremena i činjenicu da je od dana sačinjavanja Izvještaja o procjeni vrijednosti vozila njegova vrijednost drastično umanjena, a da to vozilo u potpunosti odgovara potrebama Odsjeka za obezbjeđenje stranih štićenih ličnosti u Sektoru policije posebne namjene - Uprava policije, a pritom Uprava policije ne raspolaže vozilom koje posjeduje potrebne tehničke karakteristike i nije u mogućnosti da ispoštuje rigorozne bezbjednosne standarde (zahtjevi stranih bezbjednosnih službi prilikom posjete štićenih ličnosti Crnoj Gori), Vlada je usvojila predlog da se obustavi prodaja vozila i isto ustupi MUP-UP na korišćenje. Posebno je naglašeno da će se vozilo koristiti isključivo u te svrhe i neće biti na raspolaganju premijeru i ostalim članovima Vlade.
Vlada je dala saglasnost za kupovinu nepokretnosti u Opštini Danilovgrad i prihvatila tekst Ugovora o kupoprodaji. Ugovorom se Opština Danilovgrad obavezuje da će prodajom nepokretnosti čija je procijenjena vrijednost 669.636,00 eura i to za zemljište površine 17.405 m², kao i objekat površine 217 m², izmiriti obaveze koje ima prema Vladi, odnosno Ministarstvu finansija i Fondu za obeštećenje. Prema evidenciji Ministarsva finansija, ukupan dug Opštine Danilovgrad prema budžetu iznosi 472.607.97 € , dok dug prema Fondu za obeštećenje iznosi 129,971,87 € , a što sve ukupno iznosi 602.579,84 € . Predmetne nepokretnosti se graniče sa katastarskom parcelom koja je u svojini Crne Gore i na kojoj se nalazi objekat Regionalne škole za evropske poslove (RESP-a) .
Usvojena je Informacija o ugovoru o angažovanju nezavisnog inženjera za projekat izgradnje žičare Kotor - Lovćen i prihvaćen tekst Ugovora. Vlada je, na sjednici održanoj 17.06.2022. godine zadužila Koncesionara (Konzorcijum „Leitner – žičara Kotor 1350“, koji čine privredna društva Novi Volvox d.o.o. iz Podgorice i LEITNER AG / SpA) da sa firmom „IPSA INSTITUT“ doo Sarajevo pripremi predlog ugovora koji će urediti prava, obaveze i odgovornosti Nezavisnog inženjera. Istovremeno zaduženo je Ministarstvo ekonomskog razvoja i turizma da nakon usaglašavanja Predloga ugovora sa Nezavisnim inženjerom, isti dostavi Vladi na razmatranje. Predmet ovog Ugovora su konsultantske usluge Nezavisnog inženjera na projektu izgradnje žičare Kotor - Lovćen sa pratećim sadržajima, kojim se Nezavisni inženjer obavezuje da će pomente usluge vršiti u skladu sa Ugovorom o koncesiji od početka radova na izgradnji žičare i to na period od 12 mjeseci, a troškove u vezi sa ovim Ugovorom snosi Koncesionar.
Vlada je dala saglasnosti na odredbe člana 6 a Statuta opštine Tuzi, kojima se utvrđuju oblik i sadržina simbola opštine.
Usvojen je i II Prilog Izvještaju Evropske komisije o Crnoj Gori 2022.
Vlada je usvojila Informaciju o potrebi potpisivanja Protokola uz Sjevernoatlantski ugovor o pristupanju Republike Finske i Protokola uz Sjevernoatlantski ugovor o pristupanju Kraljevine Švedske i prihvatila tekstove protokola o pristupanju. U Informaciji se navodi da je pogoršanje bezbjednosne situacije, izazvano invazijom Rusije nad Ukrajinom, dovelo da Finska i Švedska započnu nacionalnu debatu o eventualnim promjenama svojih bezbjednosnih pozicija, a u cilju osiguravanja bezbjednosti, nezavisnosti i suvereniteta svojih država, kao i potrebe da se prodube okviri za odbrambenu i bezbjednosnu saradnju s Alijansom. Članstvom u NATO-u, Finska i Švedska ojačaće sopstveno područje operativnog djelovanja, a osnažiće se i bezbjednost i sigurnost baltičkog regiona i sjeverne Evrope. U skladu sa tim, zaduženo je Ministarstvo vanjskih poslova da, po dobijanju potpisanih protokola o pristupanju, pripremi predloge zakona o potvrđivanju protokola o pristupanju Republike Finske i Kraljevine Švedske i uputi ih Vladi na dalju proceduru.
Pored ostalog, Vlada je odlučila o više kadrovskih pitanja dostupnih na linku: https://www.gov.me/clanak/saopstenje-o-kadrovskim-pitanjima-sa-10-sjednice-vlade.