Pažnja: Sadržaj ove stranice je dio arhivskog sadržaja i odnosi se na prethodne sazive Vlade Crne Gore. Moguće je da su informacije zastarjele ili nerelevantne.
Arhiva

VIŠEJEZIČNA UČIONICA – OD IZAZOVA DO RESURSA

Objavljeno: 03.05.2023. 06:47 Autor: Zavod za školstvo

Radionica „Podrška višejezičnim učionicama“, dio sporazuma o saradnji između ECML-a Savjeta Evrope i Evropske komisije, ima za cilj da državama članicama pomogne da učenicima migrantima obezbijede pristup kvalitetnom obrazovanju i premoste jaz u postignućima između ovih učenika i učenika nemigranata.

Zavod za školstvo je 27. i 28. aprila u Podgorici (Upbeat hub, Kuća Čubranović 1630), uspješno realizovao radionicu „Podrška višejezičnim učionicama“ (Modul 1 – „Podrška svim nastavnicima jezika u poboljšanju nastave jezika i razvoju višejezičnih kompetencija za sve učenike”).

Na početku rada, 27. aprila, učesnicima radionice su se obratili: Goran Drobnjak, generalni direktor Direktorata za međunarodnu saradnju, evropske integracije i EU fondove Ministarstva prosvjete, Irena Pavlović, v.d. direktorice Zavoda za školstvo i Nataša Perić, savjetnica za međunarodnu saradnju u Zavodu za školstvo i nacionalna koordinatorka za saradnju sa Centrom za moderne jezike. U svojim obraćanjima su naglasili važnost razvijanja jezičke kompetencije kao ključne transverzalne kompetencije za podršku učenju, zapošljivosti i socijalnoj koheziji i da je ova radionica Centra za moderne jezike, fokusirana na inkluzivne, višejezične i interkulturalne pristupe, modul koji smo izabrali da realizujemo, zaista dragocjena pomoć u unapređivanju kvaliteta nastave, stvaranju preduslova za razvoj višejezičnih kompetencija svih učenika u Crnoj Gori. Nataša Perić je predstavila rad Evropskog centra za moderne jezike, institucije Savjeta Evrope koja ima konkretne rezultate koji su od praktične koristi nastavnicima jezika, autorima predmetnih programa, kreatorima jezičke politike. Ona se osvrnula na saradnju koju sa Centrom imamo od 2008. godine i predstavila aktuelne inicijative i programe ove institucije.

Predavači na radionici: Teri Lemb (Univerzitet Vestminster, London, Velika Britanija) i Šantal Miler (HENALLUKS, Luksemburg, Belgija).

Radionici su prisustvovali predstavnici uprava i nastavnici 10 škola (8 osnovnih i 2 srednje mješovite škole) iz 5 opština (Ulcinj: Osnovna škola “Boško Strugar”; Bar: osnovne škole “Anto Đedović”, “Meksiko” i “Jugoslavija”; Budva: Osnovna škola “Druga osnovna škola” i SMŠ “Danilo Kiš”; Tivat: Osnovna škola “Drago Milović” i SMŠ “Mladost” i Podgorica: osnovne škole “Novka Ubović” i “Štampar Makarije”), predstavnici strukovnih udruženja nastavnika jezika (ELTAM, BIBLIOS), savjetnice iz Zavoda za školstvo.

Cilj ovog modula je bio da pomogne nastavnicima jezika da:  poboljšaju kvalitet nastave jezika i podrže razvoj višejezičnih kompetencija za sve učenike u višejezičnim odeljenjima oslanjajući se na jezičku i kulturnu raznolikost svojih učenika i podstičući ih da koriste svoje iskustvo i vještine; premoste jaz u postignućima između učenika migranata i nemigranata razvijanjem boljeg razumijevanja specifičnih potreba i vještina učenika, sticanjem znanja i vještina u nastavi drugog jezika (za nastavnike jezika obrazovanja) i razvijanjem saradnje između nastavnika stranih jezika i nastavnika jezika obrazovanja; promovišu pozitivan stav prema jezičkoj i kulturnoj raznolikosti razvijanjem razumijevanja principa i vrijednosti na kojima se zasnivaju pluralistički i interkulturalni pristupi, kao i razvijanjem sopstvene sposobnosti da koriste takve pristupe u svojim učionicama; vrednuju formalno, neformalno i informalno učenje, uključujući učenje putem digitalnih i onlajn alata/resursa, kao i virtuelnu saradnju; naprave bolje veze između stvarnog životnog iskustva i akademskog učenja vrednovanjem učenja zasnovanog na projektu i scenarijima iz stvarnog života.

Uz to što su imali prilike da čuju od trenera, radionica je bila sjajna prilika za naše nastavnike da i sa trenerima i jedni s drugima razmijene stečena iskustava u radu sa učenicima koji dolaze iz drugih govornih područja. Rad u grupama je već na samoj radionici doprinio umrežavanju i radu na zajedničkim projektima kojima će učesnici naučeno podijeliti i sa kolegama/koleginicama na nivou ustanova iz kojih dolaze, ali i sa nastavnicima/cama iz drugih škola, na nivou opštine i šire.

Nacionalni koordinator i organizator: Danijela Đilas, savjetnica u Službi za opšte poslove Zavoda za školstvo.

Da li vam je sadržaj ove stranice bio od koristi?