Ћулафић: Извјештај ЕК показао одређени напредак у испуњавању Поглавља 27

У Извјештају Европске комисије о напретку Црне Горе за 2025. годину је, у дијелу који се односи на Поглавље 27 – Животна средина и климатске промјене, констатован одређени напредак.

Ова година није била лака. Суочавали смо се са бројним изазовима – од финансијских ограничења, преко кадровских и институционалних питања, до захтјевних техничких и законодавних процедура које прате усклађивање са правном тековином Европске уније. Ипак, упркос свему, постигли смо видљиве и мјерљиве резултате.

Извјештајем је констатован напредак Црне Горе у области заштите животне средине и климатских промјена, приступањем LIFE програму Европске уније, усвајањем Државног плана управљања отпадом за период 2025–2029. и смањењем употребе пластичних кеса за 50 одсто.

Министарство је у фебруару ове године успјешно предало Четврту националну комуникацију и Први двогодишњи извјештај о транспарентности, који представља кључну обавезу у оквиру наше повећености борби против климатских промјена. У истом мјесецу, усвојен је и Ажурирани Национално утврђени допринос (NDC), који поставља амбициозан циљ смањења емисија гасова са ефектом стаклене баште, са два имплементациона периода, за 55 одсто до 2030. године и 60 одсто до 2035. године, обухватајући све секторе.

Такође, у јулу је усвојен План прилагођавања на климатске промјене за период 2025 - 2035. године, са Акционим планом 2025 – 2027, који ће бити темељ нашег даљег развоја, јачања отпорности друштва и конкретних мјера за адаптацију на глобалне климатске промјене.

Међутим, Извјештај указује да је потребно убрзати јачање административних капацитета кроз нова запошљавања, нарочито у области инспекцијског надзора. У том дијелу, саопштавамо да је, у складу са коментаром ЕК, на сједници Владе Црне Горе 23. октобра 2025. године усвојен Правилник о унутрашњој организацији и систематизацији радних мјеста у Министарству екологије, одрживог развоја и развоја сјевера, чиме ће се додатно ојачати административни капацитети Министарства.

Даље указују да је потребно усвајање кључних закона попут Закона о заштити природе, који ће ускоро бити послат на мишљење ЕК. Констатује се и да је настављен рад на успостављању мреже Натура 2000. У том сегменту, напомињемо да је теренско прикупљање података завршено, и да је у фази сређивања база података.

У Извјештају се наводи да оснивање предузећа за одрживо управљање Улцињском соланом још није реализовано, међутим интензивирани су преговори са Министарством финансија и Општином Улцињ, тако да очекујемо да ће врло брзо бити потписан уговор о формирању управљача.

Напоменуто је и да је Предлог Закона о климатским промјенама већ у скупштинској процедури по хитном поступку и очекујемо његово усвајање до краја новембра. Овај Закон и подзаконски акти, који су већ у припеми, биће кључни за операционализацију МРВА система.

Такође, у сарадњи са Свјетском банком, припремљен је Нацрт Стратегије нискоугљеничног развоја Црне Горе, који је представљен у јулу текуће године. Ова Стратегија ће обухватити анализу потребних корака и временског оквира за постизање климатске неутралности. Паралелно са овим процесом, припремљена је и представљена и Стратешка процјена утицаја на животну средину.

МЕРС остаје посвећен даљем усклађивању са ЕУ стандардима, јачању институционалних капацитета и имплементацији стратегија за заштиту животне средине, уз циљеве климатске неутралности до 2050. године. Црна Гора ће наставити сарадњу са ЕУ и партнерима у циљу остваривања одрживог развоја и климатских циљева.

Желим посебно да нагласим да значајан дио ових активности и резултата није ушао у Извјештај Европске комисије, јер су завршени након што је период извјештавања закључен. Ријеч је о актима који су усвојени у посљедњем кварталу ове године, као и о активностима које су у високом степену реализације. То не умањује вриједност Извјештаја, али је важно истаћи да стварни напредак Црне Горе у овој области превазилази оно што је формално забиљежено у документу Комисије.

Усвојени су и важни подзаконски акти у области управљања отпадом – Уредба о начину и поступку оснивања система преузимања, сакупљања и обраде отпада од електричних и електронских производа, Уредба о начину и поступку оснивања система преузимања, сакупљања и обраде отпадних батерија и рада тог система, те Уредба о ближим условима спровођења програма проширене одговорности произвођача. У области хемикалија донијете су Уредба о висини трошкова које Агенција има у поступку издавања дозвола за стављање биоцидног производа у промет и употребу, као и Уредба о измјенама и допунама Уредбе о забрањеним и дозвољеним начинима употребе, производње и стављања на тржиште хемикалија које представљају неприхватљив ризик по здравље људи и животну средину, те Правилник о измјенама и допунама Правилника о ближем садржају претходног обавјештавања за извоз хемикалија.

У области заштите природе, усвојен је Национални акциони план за рјешавање питања илегалног убијања, узимања и трговине птицама селицама, као и Правилник о измјенама и допунама Правилника о ближим условима за промет заштићених дивљих биљака, животиња и гљива.

У сарадњи са Агенцијом за заштиту животне средине започет је и процес успостављања Регистра опасног отпада, а чека се сагласност Министарства финансија за расписивање тендера.

У току су и бројни процеси чије се финализовање очекује до краја године. То се односи на Стратегију управљања квалитетом ваздуха за период 2026–2029. године, за коју је припремљен предлог документа.

За Националну листу заштићених дивљих врста биљака, животиња и гљива документација је достављена Секретаријату за законодавство на мишљење. У току је и припрема Специфичних планова о имплементацији директива – за област управљања отпадом, ваздуха, вода и индустријског загађења, у сарадњи са Европском комисијом.

Иако је у Извјештају констатован напредак, остајемо свјесни да постоје области које захтијевају додатни рад и убрзање процеса – посебно у дијелу усвајања преосталих стратешких докумената и техничких планова. Међутим, узимајући у обзир све што је урађено, са посебним освртом на резултате који још увијек нијесу препознати овим, већ ће бити сљедећим извјештајем, са пуним правом можемо рећи да је Црна Гора ушла у завршну фазу затварања Поглавља 27, а самим тим и у завршницу процеса приступања Европској унији.

Остајемо потпуно посвећени испуњавању свих преосталих обавеза, јер знамо да свака мјера коју спроведемо и сваки пропис који усвојимо значи и корак ближе заједничком европском циљу. Црна Гора наставља да гради систем који гарантује заштиту животне средине, одрживо управљање природним ресурсима и бољи квалитет живота за све грађане.

Европски пут Црне Горе је јасан, неповратан и, увјерен сам, све ближи свом циљу – чланству Црне Горе у Европској унији.

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?