КОНКУРС за избор програма стручног усавршавања наставника у школској 2025/26. и 2026/27. години

Објављено: 30.04.2025. 11:37 Аутор: Џана Баковић

Бр. 03-604/25-416 

Подгорица, 30.04.2025. године

На основу члана 112 Општег закона о образовању и васпитању („Службени лист РЦГ“ бр. 64/02, 31/05, 49/07,  „Сл. Лист Црне Горе“, бр. 04/08, 21/09, 45/10, 40/11, 45/11, 36/13, 39/13, 44/13 и 47/17 59/2021, 146/21, 3/23 и 84/24, ), и чланова 5 и 7 Правилника о организацији стручног усавршавања наставника и начину избора аутора програма стручног усавршавања („Службени лист Црне Горе“ бр. 063/16), Центар за стручно образовање објављује

КОНКУРС

за избор програма стручног усавршавања наставника

у школској 2025/2026. и 2026/2027. години

Програми стручног усавршавања наставника односе се на стручно усавршавање наставника које подразумијева континуирани професионални развој као унапређивање вјештина и компетенција наставника кроз учење, практичан рад и истраживачку дјелатност, са циљем унапређења квалитета процеса наставе и учења у нижем, средњем и вишем стручном образовању, као и у образовању одраслих. 

И Програми из сљедећих приоритетних области:

1. Осавремењивање стручних знања наставника из сљедећих сектора/области:

- Машинство и обрада метала (посебно програми који се односе на: конструктивно машинство, машинску енергетику и термотехнику, производно машинство - ЦНЦ технологије, примјену софтверских алата у машинству, енглески језик у машинству и др.)

- Електротехника (посебно програми који се односе на: примјену дигиталне електронике, програмирање микроконтролера, индустријску електронику и аутоматику, електронске уређаје и системе, рачунарске системе, телекомуникационе и рачунарске мреже, електроенергетику, примјену софтверских алата у електротехници, пројектовање у електротехници, енглески језик у електротехници и др.)

- Информациона технологија (посебно програми који се односе на: развој веб и мобилних апликација, управљање софтверским пројектима, програмирање, управљање базама података, ИоТ системе, енглески језик у информационој технологији и др.)

- Мехатроника (посебно програми који се односе на: примјену софтверских алата у мехатроници, дијагностику, управљање и одржавање мехатроничких уређаја и система,  дијагностику и одржавање мехатроничких система на возилу, одржавање и уградња електричних и електронских система на моторном возилу, возила са алтернативним погонима, енглески језик у мехатроници и др.)

- Грађевинарство посебно програми који се односе на: примјену софтверских алата у грађевинарству, пројектовање у нискоградњи, хидроградњи и високоградњи, грађевинске конструкције, извођење грађевинских радова, енглески језик у грађевинарсту, примјену софтверских алата у геодезији, извођење геодетских радова, енглески језик у геодезији и др.)

- Уређење простора (посебно програми који се односе на: примјену софтверских алата у архитектури, пројектовање архитектонских објеката, урбанистичко пројектовање и планирање, пројектовање ентеријера,  организација, декорисање и аранжирање простора, енглески језик у уређењу простора и др.)

- Економија (посебно програми који се односе на: рачуноводство, банкарско и финансијско пословање, примјену софтверских алата у економији, предузеће за вјежбу, предузетништво, маркетинг, осигурање имовине и лица, шпедитерско и агенцијско пословање и др.)

- Право (посебно програми који се односе на: административно пословање, пословну комуникацију, правне поступке, правни промет, радно право, компанијско и финансијко право, царински поступак и др.)

- Пољопривреда (посебно програми који се односе на: примјену савремене технологије и начин узгајања у ратарско-повртарској, воћарско-винаградарској и сточарској производњи и др.)

- Прехрана (посебно програми који се односе на: извођење технолошких операција, контролу квалитета прехрамбених производа, стандарде и прописе у производњи хране и др.)

- Ветерина (посебно програми који се односе на: идентификацију и обиљежавање животиња, здравствену заштиту и репродукцију животиња, асистирање у спровођењу хируршких захвата и др.)

- Шумарство (посебно програми који се односе на: технолошке поступке у оквиру примарне, полуфиналне и финалне обраде дрвета, обраду дрвета ЦНЦ машинама, дизајн предмета и ентеријера од дрвета, испитивање квалитета у обради дрвета, искоришћавање шума, подизање и њега зелених површина, планирање и газдовање шумама и др.)

- Здравство и социјална заштита (посебно програми који се односе на: промет љекова и технологије у фармацеутској индустрији, биохемијско лабораторијску дијагностику, микробиолошка, патолошка испитивања, испитивања у лабораторијама за санитарну хемију, асистирање у стоматолошким интервенцијама и израду фиксних и мобилних протетских надокнада, хидро-пелоидо терапијске процедуре и медицинско-терапијске масаже у физиотерапији, козметотерапијске процедуре у третманима лица и тијела, принципе здраве исхране и очувања здравља, прву помоћ, социјална заштита и др.)

- Туризам (посебно програми који се односе на: рецепцијско и агенцијско пословање, стране језике у туризму, примјену софтверских алата у туризму и др.)

- Трговина (посебно програми који се односе на: савремене начине продаје, технике продаје, маркетинг у трговини, примјену софтверских алата у трговини и др.)

- Угоститељство – ресторатерство и кулинарство (посебно програми који се односе на: припрему сложенијих врста јела и посластица, естетику у гастрономији и посластичарству, контролу квалитета гастрономских производа, специјалне начине услуживања хране и пића, свечане пријеме, припремање коктела, стандарде и нормативе у угоститељству, стране језике у угоститељству и др.)  

- Саобраћај (посебно програми који се односе на: поморство, навигацију, бродске машине и системе, сигурност и безбједност на мору, енглески језик у наутици и бродомашинству, организацију транспорта, друмски и жељезнички саобраћај и др.)

- Личне услуге (посебно програми који се односе на: креирање и израду специјалних фризура, специјалне технике у бојењу косе, браде и бркова и др.)  

- Текстилство и кожарство (посебно програми који се односе на: дизајнирање у модној индустрији, конструкцију и моделовање текстилних производа и одјеће и др.)

- Рударство и металургија 

- Хемијска индустрија (посебно програми који се односе на технолошке операције и контролу квалитета у хемијској индустрији, заштиту животне средине и др.)

- Музичка умјетност

- Ликовна умјетност

2. Повезивање са привредом и тржиштем рада

3. Дигиталне и зелене вјештине и компетенције (посебно програми који се односе на сигурну и одговорну употребу дигиталних технологија за учење, рад и учествовање у друштву; информатичку писменост; комуникацију и сарадњу у дигиталном окружењу; стварање дигиталних едукативних садржаја; сајбер безбједност, примјену принципа одрживог развоја у стручном образовању и практичној настави, еколошки прихватљиве праксе у индустрији, енергетски ефикасне процесе, кружну економију, смањење еколошког отиска кроз наставни процес и практичну наставу, употребу зелених технологија и иновација у реалним радним окружењима, развој свијести о одрживости у пословању и др.)

4. Инклузивно образовање – рад са дјецом са посебним образовним потребама (посебно програми који се односе на: инклузивне методе поучавања и примјену у стручном образовању, рад са ученицима са посебним образовним потребама на практичној настави, прилагођавање наставних садржаја и радног окружења, коришћење асистивних технологија, развој социјалне и емоционалне подршке у учионици и на практичној настави, подстицање једнаких могућности кроз практичну наставу,  израда, примјена и праћење ИРОП-а,  ИТП-а и др.)

Напомене:   

  • Приоритетне области се односе на наставнике који реализују програме формалног образовања и наставнике који реализују програме неформалног образовања

  • Приоритетне области су директно повезане са модулима/предметима у образовним програмима/ програмима образовања, као и са резултатима екстерног утврђивања квалитета, важећих стратешких докумената и ЕУ и глобалних образовних трендова.

ИИ Програми из области педагогије, андрагогије, психологије, дидактике, методике и др.

  1. Иновативни приступи настави и учењу (примјена интерактивних метода у настави, проблемска настава, организацја наставе оријентисане ка активностима, онлине методе наставе и др.)

  2. Вредновање и оцјењивање постигнића ученика (формативно и сумативно оцјењивање, припрема задатака за тестове, портали за учење и провјеру знања, креирање електронских тестова, квизова и упитника и др.)

  3. Рад са даровитим ученицима

  4. Образовање и оспособљавање одраслих и цјеложивотно учење (андрагошко оспособљавање, основно описмењавање, програми за треће доба, кључне вјештине и др.)

ИИИ Програми из других области стручног усавршавања: 

  1. Развој кључних компетенција

  2. а. компетенција писмености (посебно програми који се односе на способност комуникације и ефикасног повезивања са другима на примјерен и креативан начин; способност идентификовања, разумијевања, изражавања, стварања и тумачења појмова, чињеница и мишљења у усменом и писаном облику, користећи визуелни, звучни/аудио и дигитални материјал)

    б. компетенција вишејезичности (посебно програми који се односе на способност коришћења различитих страних језика на одговарајући и ефикасан начин за комуникацију)

    ц. СТЕМ компетенција (посебно програми који се односе на способност развијања и примјене математичког мишљења, знања и вјештина, како би се ријешили разни проблеми у свакодневним ситуацијама; способност и спремност да се објасни природни свијет коришћењем постојећег знања и примјеном методологије у циљу идентификације питања и извођења закључака заснованих на емпиријским подацима)

    д. лична, социјална и компетенција учити како учити (посебно програми који се односе на ефикасно управљање временом и информацијама; рад са другима на конструктиван начин; отпорност на стресове узроковане непрекидним животним промјенама, притисцима и ризицима; управљање сопственим учењем и каријером; одржавање физичког и менталног здравља; вођење здравог живота; откривање сопствених предности и недостатака, афинитета и интереса; преузимање одговорности  за лични и професионални раст, професионалну каријеру и лично остварење)

    е. грађанска компетенција (посебно програми који се односе на способност да се поступа као одговорни грађанин и да се у потпуности учествује у грађанском и друштвеном животу, заснованом на разумијевању социјалних, економских, правних и политичких концепата и структура, као и глобалног развоја и одрживости) 

    ф. предузетничка компетенција (посебно програми који се односе на развој креативности, критичког размишљања и рјешавање проблема; предузимање иницијативе, упорности и способности да се сарађује у циљу планирања и управљања пројектима који имају културну, друштвену или финансијску вриједност) 

    г. компетенција културолошке свијести и изражавања (посебно програми који се односе на разумијевање и поштовање начина на који се идеје и смисао креативно изражавају и преносе у различитим културама у облику низа умјетничких и других културних форми) 

  3. Организација слободних и ваннаставних активности у школама (посебно програми који се односе на превенцију насиља међу ученицима, борбу против болести зависности, безбједност у саобраћају, поступање у ванредним ситуацијама, борбу против трговине људима, борбу против насилног екстремизма, основе пружања прве помоћи, школску медијацију и др.)

  4. Глобално образовање1 (посебно програми који се односе на: мултикултурална друштва у социјалном, економском и културном контексту; повезаност региона, земаља и континената и ограничене природне изворе; информационо друштво и медије; људска права, демократију и добро управљање, социјалну правду, родну равноправност, мир и трансформацију конфликата, различитост и међукултурални и међуверски дијалог; одрживи развој, зелену економија и еколошку одговорност; истраживање и стратешко планирање; доношење одлука; развој медијске свијести и др.)

  5. Тимски рад и сарадња

  6. Израда пројеката и др.

Аутор програма

Аутор програма за стручно усавршавање наставника може бити: правно или физичко лице које обавља образовно-васпитну или научно-истраживачку дјелатност, лиценциране установе високог образовања и струковна удружења наставника. Аутор програма за стручно усавршавање наставника не може бити лице које је запослено у Министарству просвјете, науке и иновација,  Заводу за школство, Центру за стручно образовање, Испитном центру, као и члан Националног савјета за образовање. Аутор програма треба да има релевантно искуство у стручној области на коју се програм односи.

Центар за стручно образовање ће, у складу са приоритетима и процедурама, изабрати програме које ће финансијски подржати. 

Рок за подношење понуда је до 30.05.2025. године, до 14:00 часова.

Понуде се достављају у запечаћеној коверти на којој се уписује:

  • ЈУ Центар за стручно образовање

  • Комисији за избор и вредновање понуђених програма усавршавања 

  • Понуда на конкурс за избор програма стручног усавршавања наставника у школској  2025/2026. и 2026/2027. години

  • (без назива програма и без имена понуђача - анонимно), са назнаком „Не отварај до датума отварања понуда“

Програми се достављају на архиву Центра или поштом на адресу: ЈУ Центар за стручно образовање, ул. Новака Милошева 18, 81000 Подгорица.

Подносилац Програма обавезан је да приложи сљедећу документацију:

  • попуњен формулар за акредитацију програма стручног усавршавања наставника Центра за стручно образовање (преузети са сајта: образац)  у писаној и електронској верзији (ЦД –са назначеним називом програма);

  • оригинал препоруку институције, установе, односно организације која подржава програм и њене референце у односу на тему програма;

  • попуњена радна биографија аутора и реализатора (укључујући релевантност аутора у вези са темом програма и радно искуство- преузети са сајта: формулар); или у ЕУРОПАСС формату;

  • сценарио програма (образац преузети са сајта: образац);

  • резиме програма за Каталог програма стручног усавршавања наставника (образац преузети са сајта: образац) у електронској верзији (ЦД са назначеним називом програма).

Напомене:   

-  За сваки програм који се може организовати и онлине, потребно је то нагласити и навести услове, платформу и број учесника, предвиђен у том случају.

Приликом вредновања пристиглих програма оцјењиваће се сљедећи критеријуми:

  • Повезаност програма са образовним програмом/програмом образовања (само за приоритетне области стручног усавршавања);

  • Значај програма за унапређење педагошко-андрагошких и дидактичко- методичких компетенција наставника (само за област педагогије, психологије…);

  • Значај програма за лични и професионални развој наставника и допринос друштвеној заједници;

  • Допринос програма унапређивању (актуелизацији) стручних компетенција наставника неопходних за остваривање циљева стручног образовања; 

  • Примјенљивост садржаја програма у настави/пракси;

  • Усклађеност исхода учења са садржајем и дужином трајања програма; 

  •  Примјереност дидактичко-методичког приступа у планирању реализације програма; 

  •  Усклађеност програма са образовним потребама наставника;

  • Усклађеност планираних материјално-техничких услова са садржајем програма; 

  • Успјешност у претходној реализацији програма на основу евалуације полазника и 

  • Економичност програма (за реализацију).

Контакт особе:

Џана Баковић, е-маил: дзана.баковиц@цсо.еду.ме

Вјера Митровић Радошевић, е-маил: вјера.митровиц@цсо.еду.ме

Понуде ће се отварати у просторијама Центра за стручно образовање 04. јуна 2025. године у 12:00х. Подносиоци програма биће обавијештени о исходу јавног конкурса у року од 7 дана од дана доношења одлуке о избору програма стручног усавршавања од стране Националног савјета за образовање. 

Непотпуне и неблаговремене пријаве неће се узети у разматрање.

Детаљи конкурса:

Надлежна институција:Центар за стручно образовање
Објављен: 30.04.2025.
Рок за пријаву: 30.05.2025.
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?