Obrazovanje za održivi razvoj

Obrazovanje za održivi razvoj (ESD) u najširem smislu, jeste obrazovanje za društveni razvoj i prosperitet. ESD dodiruje svaki aspekt obrazovanja uključujući planiranje, razvoj politika, implementaciju programa, finansije, kurikulum, nastavu, učenje, ocjenjivanje i administriranje. ESD ima za cilj da obezbijedi koherentnu interakciju između obrazovanja, javne svijesti i obuke u cilju stvaranja održive budućnosti i sprovodi programe koji su lokalno relevantni, kulturološki odgovarajući i koji uvažavaju lokalne, ekološke, ekonomske i društvene uslove.

Koncept obrazovanja za održivi razvoj je do 2013. godine u postojećem  kurikulumu bio zastupljen isključivo kroz obavezne i izborne nastavne predmete, obavezne izborne sadržaje i vannastavne aktivnosti. 

Kako bi se preorjentisali i implementirali čvršći modeli obrazovanja za održivi razvoj, za predškolsko obrazovanje i vaspitanje, osnovno obrazovanje i vaspitanje i srednje obrazovanje, definisane su međupredmetne teme koje doprinose integrativnom pristupu opšteg obrazovanja, i u većoj mjeri povezuju sadržaje pojedinih predmeta i predmetnih oblasti, što vodi ka razvijanju ključnih kompetencija učenika. 

Definisano je osam međupredmetnih tema saglasno crnogorskim prioritetima, tradiciji i opredjeljenjima, uz puno uvažavanje međunarodnih strateških dokumenta na polju obrazovanja za održivi razvoj. Međupredmetne teme su usvojene od strane Nacionalnog savjeta za obrazovanje i svi nastavnici su u obavezi da ih implementiraju.

Međupredmetne teme za osnovnu školu i za gimnazije su:

1.    Klimatske promjene (Globalno zagrijavanje kao posljedica emisije gasova staklene bašte; Prilagodjavanje klimatskim promjenama)

2.    Zelena ekonomija (Bezbjednost hrane, ishrana i održiva poljoprivreda; Šume; Sektor energetike; Tehnologija; Turizam,)

3.    Zaštita životne sredine (Otpad; Upravljanje hemikalijama; Zagadjenje od buke; Vazduh; Kisele kiše; Voda; Prirodno obnavljanje i zaštita životne sredine (eko-remedijacija))

4.    Održivi gradovi i naselja (Vrednovanje i planiranje prostora; Ruralni obrasci življenja; Održivi saobraćaj; Principi djelovanja u vanrednim situacijma)

5.    Biodiverzitet (Biološki diverzitet (genetski diverzitet, diverzitet/raznovrsnost vrsta, diverzitet/raznovrsnost ekosistema); Dezertifikacija, degradacija zemljišta; Planine, šume, pećine, kanjoni, agro-biodiverzitet; Kontinentalni vodeni ekosistemi; Priobalna područja i morska staništa; Zaštita biodiverziteta)

6.    Zdravstveno vaspitanje  

7.    Obrazovanje o ljudskim pravima (Društveno, gradjansko, multikulturalno obrazovanje i mirovno obrazovanje; Ravnopravnost rodova; Evropske integracije (EU); Potrošačko obrazovanje)

8.    Preduzetnično učenje

Poslije definisanja okvirnog dokumenta urađen je Vodič za nastavnike Obrazovanje za održivi razvoj - međupredmetna oblast u predmetnim programima koji je, takođe, usvojen od strane Nacionalnog savjeta za obrazovanje.

Polazeći od međunarodne prakse, a u skladu sa temeljnim principima i opredjeljenjima u predškolskom obrazovanju i vaspitanju u Crnoj Gori, teme obrazovanja za održivi razvoj integralno su implementirane kroz sve aktivnosti u Programu za područja aktivnosti u predškolskom vaspitanju i obrazovanju za djecu uzrasta od 3 do 6 godina.

Povezivanje znanja, vještina i vrijednosti kroz teme kao što su: Zdravi stilovi života, Bezbjednost, Briga za druge, Životna sredina i Osnovni ekonomski principi, preko aktivnosti učenja u primarnom programu pruža mogućnosti za kreativnu primjenu i prilagodljiv je kontekstu u kojem predškolske ustanove egzistiraju. Implementacija oblasti obrazovanja za održivi razvoj predviđena je za svu djecu koja pohađaju predškolske ustanove kroz sva područja aktivnosti.

Nakon usvajanja programa od strane Nacionalnog savjeta urađen je vodič za nastavnike Metodološko uputstvo za implementaciju programa "Obrazovanje za održivi razvoj u okviru područja aktivnosti u predškolskom vaspitanju i obrazovanju (od 3 do 6 godina)"

Takođe, realizovana je obuka za 20% nastavnika za integrisanje međupredmetnih tema na svim nivoima obrazovanja i za rukovodioce obrazovno-vaspitnih ustanova.

Međunarodni program Eko-škole se u Crnoj Gori sprovodi od 2016. godine i do sada je u njega uključeno 95 obrazovno-vaspitnih ustanova, od kojih je 41 ispunila sve kriterijume i stekla međunarodno priznanje Eko škola.

Dokumenta

Da li vam je sadržaj ove stranice bio od koristi?