Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Анализа консолидоване јавне потрошње за ИИ квартал 2021. године

ЈАВНЕ ФИНАНСИЈЕ

У 2021. години главни циљ фискалне политике је да се уз постепени економски опоравак обезбиједи стабилност јавних финансија. Сходно наведеном, Закон о буџету за 2021. годину, усвојен 17. јуна садржи консолидационе мјере како би се омогућило смањење дефицита буџета са 10,2% БДП-а оствареног у 2020. години на планираних 3,8%, односно створили услови за опадање јавног дуга. Пројектовани ниво фискалног прилагођавања постиже се имплементацијом мјера консолидације усмјерених на повећање буџетских прихода и рационализацију буџетских расхода.

У досадашњем периоду настављено је са пружањем подршке грађанима и привреди, па је у априлу донешен пети пакет мјера којима се посебна подршка пружа одржавању ликвидности привреде, али и одржавању нивоа запослености, уз додатну подршку привреди у сусрет туристичкој сезони. Најважнији сегмент овог пакета јесте кредитна подршка која ће се реализовати у неколико фаза, са циљем да се привреди обезбиједи око 110 мил. € нових кредитних средстава.

Јавни приходи у периоду јануар – јун 2021. године износили су 891,6 мил. € или 19,2% процијењеног БДП-а (4.636,6 мил. €) и у односу на планиране већи су за 12,9 мил. € или 1,5%, првенствено као резултат добре наплате прихода по основу пореза на додату вриједност и акциза, као и по основу пореза на добит правних лица. У односу на упоредни период 2020. године, јавни приходи су већи за 54,4 мил. € или 6,5% усљед опоравка економске активности, а самим тим и оствареног промета.

Јавна потрошња у периоду јануар – јун 2021. године износила је 1.063,0 мил. € или 22,9% БДП-а, и мања је за 74,3 мил. € или 6,5% у односу на планирану, док је у односу на претходну годину мања за 8,4 мил. € или 0,8%, првенствено усљед ниже реализације капиталних издатака.

Полазећи од кретања прихода и расхода, у периоду јануар - јун 2021. године, остварен је дефицит јавних финансија у износу од 171,4 мил. € или 3,7% БДП-а, што је за 87,2 мил. € или 33,7% мање у односу на планирани.

БУЏЕТ ЦРНЕ ГОРЕ

Кретање буџетских прихода и расхода за првих шест мјесеци 2021. године обиљежило је веће остварење буџетских прихода у односу на планиране, што је превасходно резултат опоравка економске активности након великог пада забиљеженог током 2020. године, као и позитивних кретања када је у питању почетак љетње туристичке сезоне. Са друге стране, издаци буџета су нижи од плана што указује на опредјељење за рационализацију прије свега текућих издатака буџета.

У периоду јануар - јун 2021. године динамика кретања буџетских прихода и расхода утицала је на остварење дефицита буџета у износу од 160,2 мил. € или 3,5% БДП-а, који је за 91,1 мил. € или 36,3% мањи у односу на планирани.

Имајући у виду изражену сезоналност када је у питању наплата прихода буџета, првенствено по основу оствареног туристичког промета, подаци Министарства финансија и социјалног страња показују тренд смањења дефицита буџета оствареног у досадашњем периоду године, имајући у виду да је у јуну остварен суфицит буџета у износу од 3,0 мил. €, што је први забиљежен позитиван буџетски резултат још од септембра 2019. године, док је у јулу забиљежен суфицит у износу од 41,3 мил. €.

Изворни приходи буџета у периоду јануар - јун 2021. године износили су 788,1 мил. € или 17,0% процијењеног БДП-а (4.636,6 мил. €), што је за 14,7 мил. € или 1,9% више у односу на планиране, док је у односу на упоредни период 2020. године више за 40,2 мил. € или 5,4%.

Расту прихода у посматраном периоду, у највећој мјери допринијели су приходи који се остварују по основу пореза на додату вриједност (ПДВ) који су већи за 11,1 мил. € или 4,2% у односу на планиране и 19,9 мил. € или 7,7% у односу на упоредни период претходне године, што је првенствено резултат велике наплате ПДВ-а при увозу током припреме туристичке сезоне али и ефеката веће пореске дисциплине и имплементације електронске фискализације пореских регистар каса.

Такође, и приходи по основу акциза забиљежили су раст и у односу на план и у односу на исти период 2020. године у износу од 6,2 мил. € или 6,8%, односно 2,2 мил. € или 2,3%.

Полугодишњи приходи од пореза и доприноса на зараде остварени су на нивоу од 289,5 мил. € и у односу на претходну годину већи су за 17,9 мил. € или 6,6%.

Расту прихода за првих шест мјесеци доприноси и наплата пореза на добит правних лица, који су у односу на планиране већи за 14,1 мил. € или 33,0%.

Имајући у виду да Закон о буџету за 2021. годину није донешен до 31. децембра претходне године, сходно члану 37 Закона о буџету и фискалној одговорности, извршење буџета за период јануар - јун вршено је у режиму привременог финансирања.

Издаци буџета у периоду јануар - јун 2021. године износили су 948,2 мил. € или 20,5% процијењеног БДП-а и у односу на планиране мањи су за 76,4 мил. € или 7,5%. У односу на исти период 2020. године, издаци буџета мањи су за 14,0 мил. € или 1,5%.

У структури буџетских издатака, текући издаци остварени су на нивоу од 414,8 мил. € и мањи су за 39,5 мил. € или 8,7% у односу на планиране. Нижу реализацију у односу на планиране опредјелјује ниже остварење готово свих категорија у оквиру ове групе издатака. У односу на упоредни период 2020. године текући издаци су мањи за 5,5 мил. € или 1,3%.

Капитални издаци, реализовани су у износу од 62,5 мил. €, што је за 28,6 мил. € или 31,4% мање од планираних, док су у односу на реализацију у истом периоду 2020. године мањи за 21,9 мил. € или 26,0%.

У односу на претходну годину, веће остварење издатака забиљежено је код:

Бруто зарада и доприноса на терет послодавца у износу од 22,0 мил. € или 8,8% усљед повећања зарада у секторима Здравства и Просвјете, као и различитог третмана фонда бруто зарада Универзитета Црне Горе током 2020. године у односу на досадашњи период 2021. године.[1] 

 

Резерве, првенствено усљед издвајања средстава за оснивачки капитал нове националне авио компаније „То Монтенегро“, али и мјесечних издвајања по основу субвенционисања зарада запослених у угроженим дјелатностима дефинисаним пакетима мјера подршке грађанима и привреди.

 

Отплате обавеза из претходног периода као резултат принудне наплате по основу дуга „Монтенегро Аирлинес“ према „Аеродроми Црне Горе“ у износу од 9,5 мил. €.

 

ЛОКАЛНА САМОУПРАВА

 

Изворни приходи буџета јединица локалне самоуправе у периоду јануар – јун 2021. године износили су 103,5 мил. € или 2,2% БДП-а и већи су у односу на остварење у истом периоду 2020. за 14,2 мил. € или 15,9%, док су у односу на планиране мањи за 1,8 мил. €. Значајно је увећан порез на непокретности, као и накнада за уређивање и изградњу грађевинског земљишта.

 

Издаци буџета локалне самоуправе у периоду јануар - јун 2021. године износили су 114,8 мил. €, што је за 5,6 мил. € више у односу на исти период 2020. године, док су у односу на план издаци већи за 2,1 мил. €.

 

У другом кварталу 2021. године забиљежен је дефицит локалне самоуправе у износу од 11,2 мил. €.

    


 
 

[1] У 2020. години сви трошкови Универзитета Црне Горе (укључујући и бруто зараде) биле су планиране на издатку Трансфери док је привременим финансирањем извршена рекласификација по издацима што је увећало укупан фонд бруто зарада у 2021. години

    
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?