Црна Гора препозната као лидер на Западном Балкану у спровођењу мјера за елиминисање незаконите трговине дуванским производима на Западном Балкану

Објављено: 28.03.2025. 08:00 Аутор: Министарство финансија

Министарство финансија и Управа царина стратешким мјерама против илегалне трговине дуваном 

Министарство финансија, заједно са надлежним пореским и царинским органима,  посвећено је снажној борби на плану  сузбијања незаконите трговине дуванским производима, а све у циљу побољшања јавног здравља грађана и осигурања стабилних буџетских прихода по основу акциза на дуванске производе.

Као резултат одлучних корака, биљежи се константан раст легалног тржишта дуванским производима. То је званично потврђено и на недавно одржаном састанку на високом нивоу у организацији Министарства финансија уз подршку Секретаријата Оквирне конвенције о контроли дувана СЗО и Регионалне канцеларије СЗО за Европу, на тему Мјере за елиминисање незаконите трговине дуванским производима на Западном Балкану, на којем је оцијењено да је Црна Гора препозната као лидер овог региона у наведеној области.

О томе свједоче званични подаци Министарства финансија, који показују да се посљедних година биљеже изузетно добри резултати на тржишту дуванских производа, прије свега цигарета.

Наиме, тржиште дуванским производима се врло снажно опоравља, а највише захваљујући свеобухватној борби против илегалне трговине, као и стратешким мјерама Владе Црне Горе, што потврђује прелиминарни податак да се илегално тржиште цигаретама у 2024. години креће између 10-15 %.

                Упоредни приказ обима продаје и акцизних прихода:

Година

Обим продаје цигарета *тона

Акцизни приходи *мил. 

2013

1.069,49

47,52

2014

953,49

41,76

2015

905,58

46,36

2016

913,17

49,66

2017

901,02

57,24

2018

530,76

40,63

2019

709,63

46,37

2020

607,41

45,56

2021

822,03

60,47

2022

1.059,35

92,08

2023.

1.130,14

100,23

2024.

1.223,98

119,15

Подсјетимо, 2020. године промет цигарета износио је 607,41 тону и од тада се константно биљежи раст легалног тржишта цигарета, па је у 2021. години забиљежен раст за око 35% (215 тона); у 2022. години раст за око 75% (452 тоне); у 2023. години раст за око 86% (523 тоне) и у 2024. години раст за око 102% (617 тона), у односу на 2020. годину.

Намјера Владе, у дијелу акцизне политике, у претходном периоду, била је да се акцизне стопе повећају до нивоа у Европској унији, уз поштовање динамике постепеног повећања акцизних стопа, како би се водило рачуна о стабилности тржишта и регионалном аспекту усклађености цијена.  Велике разлике у цијенама дуванских производа међу земљама региона погоршале би проблем илегалне трговине и подстакле прекограничну трговину, као и нелегалну дистрибуцију.  

Доследна примјена Протокола о елиминацији незаконите трговине дуванским производима и заједнички напори Министарства финансија и Управе царина на плану сузбијања шверца цигарета, додатно су оснажени примјеном Система за електронско управљање акцизним маркицама.

Европски званичници и експерти из ове области, који су у марту боравили у Подгорици на састанку посвећеном мјерама за елиминисање незаконите трговине дуванским производима, похвалили су Владину одлуку о забрани складиштења дуванских производа у Слободној зони Луке Бар, као и одлуку о укидању сагласности за оснивање слободне зоне “Нови дувански комбинат”. Они су такође оцијенили да је то резултирало вишеструким ефектима за црногорску економију, превасходно сузбијањем нелегалне трговине, порастом промета цигарета легалним каналима, као и растом прихода од наплаћених акциза.

Похваљене су и мјере које је Управа царина спровела у дијелу повећања капацитета, појачаног мониторинга и контроле царинских подручја, као и примјена модернизованог, електронског вођења евиденција и других савремених система у пословању.   

Званични подаци о наплати прихода за дуванске производе говоре да је 2023.г. по том основу наплаћено 100 милиона еура, односно за 8,85% више него у 2022.г, док је у 2024.г. у односу на 2023.г. наплаћено 119 милиона еура, односно 18,87% или 19 милиона еура више.

Поред високе кооперативности на међуинституционалном нивоу, Министарство финансија показало је и спремност да, у отвореном дијалогу са невладиним сектором, ријеши питања која су предмет њиховог интересовања у дужем временском периоду у овој области, повећавши ефикасност и мониторинг у области царинског система и активно укључивши представнике невладиног сектора у рад Комисије за унапређење транспарентности и надзора у области царинског система.

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?