Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Извјештај о спроведеним јавним консултацијама о Нацрту секторске анализе у области заштите лица са инвалидитетом за 2021. годину

Сходно члану 79 Закона о државној управи и члана 12 Уредбе о избору представника невладиних организација у радна тијела органа државне управе и спровођењу јавне расправе у припреми закона и стратегија у вези члана 32а Закона о невладиним организацијама, Министарство екологије просторног планирања и урбанизма објавило је Јавни позив за консултовање са заинтересованим невладиним организацијама које се баве лицима са инвалидитетом у циљу сачињавања Секторске анализе за утврђивање предлога приоритетних области од јавног интереса и потребних средстава за финансирање пројеката и програма невладиних организација у наведеној области. Консултације су реализоване у периоду од 01. марта до 23. марта 2021. године у оквиру којих су невладине организације  НВО “Удружење родитеља дјеце са тешкоћама у развоју – Подгорица” и  НВО„Удружење младих са хендикепом Црне Горе” доставила своје предлоге и сугестије. НВО „Удружење параплегичара Подгорице“ поздравило је активности на изради Секторске анализе и није имало конкретних примједби и сугестија на Нацрт.

Министарство екологије, просторног планирања и урбанизма размотрило је пристигле предлоге и сугестије и сачинило слиједеће одговоре:

Предлози и сугестије НВО “Удружење родитеља дјеце са тешкоћама у развоју-Подгорица и одговори МЕПГ

1. Да се у Нацрту секторске анализе размотре могућности да се кроз пројекте НВО, могу финаситати и активности које би се односиле на израду и постављање табли у туристичким предјелима (посебно у сеоском и планинском подручју) које би омогућавале лакшу оријентацију у простору лицима са инвалидитетом и осталим посјетиоцима приликом посјета туристичким крајевима Црне Горе.

Сугестија се не прихвата.

Израда и постављање табли у туристичким предјелима није у надлежности овог министарства, већ у надлежности Министарства економског развоја у чијој надлежности је област туризма. 

2. Такодје предлажу да се размотри могућност да се кроз пројекте невладиних организација могу финасирати активности на адаптацији појединих запуштених објеката у јавној употреби које би могли користити организације лица са инвалидитетом.

Сугестија се не прихвата.

Финасирање активности на адаптацији појединих запуштених објеката у јавној употреби које би могле користити организације лица са инвалидитетом није у надлежности овог министарства већ у надлежности Министарства финансија и социјалног старања.

Коментари и сугестије УМХЦГ и одговори МЕПГ-а

1. У дијелу Описа тренутног стања/Описа проблема поред објеката важно је нагласити и обухватити и окружење јер приступачност у дијелу физичке приступачности обухвата јавне површине и јавне објекте и објекте у јавној употреби, па тако и Закон о планирању простора и изградњи објеката третира и овај сегмент приступачности. Осим власника објеката, као одговорних за примјену закона, односно омогућавање приступачности потребно је препознати и пружаоце јавних услуга који су смјештени у одређеним објектима па су самим тим и они (а не само власници) објекта и услуге које пружају дужни учинити доступним за све, односно приступачним за особе с инвалидитетом (Конвенција УН о правима ОСИ, Закон о забрани дискриминације лица са инвалидитетом).

Такође, евидентан је (па исти треба и истаћи) проблем законског недефинисања, и самим тим неразумијевања и погрешне примјене начела разумних адатација/разумног прилагођавања које у постојећим црногорским прописима није дефинисано или је дефинисано на начин који није усклађен с Конвенцијом УН о правима ОСИ и Општим коментаром број 2 Комитета УН о правима особа с инвалидитетом, у вези са чланом 9 Конвенције.

Поред значаја приступачности о којој одређене циљне групе треба информисати и едуковати треба нагласити и важност приступачности за особе с инвалидитетом јер наша искуства указују да стручна и лаичка јавност не цијени довољно ово питање и право ОСИ, па самим тим изостају адекватне акције у пракси.

Такође, Стратегију за интеграцију лица са инвалидитетом 2016 - 2020 треба избрисати и не помињати имајући у виду да је истекао рок њеног важења, а последњи Извјештај је усвојен још у И кварталу 2020. према томе документ није релевантан посебно имајући у виду да ће се пројекти финансирани кроз конкурс који слиједи након усвајања Одлуке реализовати у 2021, евентуално и 2022. С друге стране, сматрамо важним позивање на Акциони план за реализацију препорука Комитета УН о правима ОСИ имајући у виду да је његово усвајање планирано Програмом рада Владе за 2021.”

Сугестија се делимично прихвата и уграђује.

Прихвата се  сугестија у дијелу да, Стратегију за интеграцију лица са инвалидитетом 2016 - 2020 треба избрисати и не помињати имајући у виду да је истекао рок њеног важења, а последњи Извјештај је усвојен још у И кварталу 2020. Према томе документ није релевантан посебно имајући у виду да ће се пројекти финансирани кроз конкурс који слиједи након усвајања Одлуке реализовати у 2021, евентуално и 2022.

Такође, прихвата се и уграђује сугестија да ”треба нагласити и важност приступачности за особе са инвалидитетом”.

Остали дио сугестија се не прихвата.

Позивање на Акциони план за реализацију препорука Комитета УН о правима ОСИ  не може се прихватити, имајући у виду да исти још није усвојен.

 Даље, Законом о планирању простора и изградњи објеката ("Службени лист Црне Горе", бр. 64/17, 44/18, 63/18, 82/20) дефинисан је појам објекта. У члану 5 тачка 14 дефинисано је да је  „објекат просторна, функционална, конструктивна, архитектонска, естетска, техничко-технолошка или биотехничка цјелина са или без инсталација, постројења и опреме која се у њега уграђује (зграде, инжењерски објекти, јавне зелене површине, гробља и др.)”, тако да је појам јавне површине већ обухваћен кроз појам „објекта“ те стога нема потребе посебно наглашавати.

Истим чланом наведеног закона дефинисано је  да је власник објекта у јавној употреби дужан да обезбиједи приступ, кретање и боравак лица смањене покретљивости и лица са инвалидитетом, тако да Закон није препознао обавезу пружаоца јавних услуга који су смјештени у одређеним објектима да учине доступним, односно приступачним објекте у којима су смјештени. Кроз текст Анализе користи се појам власник/корисник објекта.

Појам разумних адатација/разумног прилагођавања није дефинисан Законом о планирању простора и изградњи објеката.

2. У сегменту Подаци (анализе, студије, статистички извјештаји, итд.Ј који појашњавају наведени проблем потребно се позвати и на нова релевантна истраживања и податке НВО. У том смислу указујемо на Брошуру о правима ОСИ у области саобраћаја с посебним акцентом на безбједност и приступачност јавног саобраћаја/семафор/ која се у једном значајном сегмент бави приступачношћу објеката и површина које се користе у служби саобраћаја (а не само превозних средстава и услуга), а чије је стандарде дефинисао Правилник о ближим условима и начину прилагођавања објеката за приступ и кретање лица самањене покретљивости и лица са инвалидитетом

Сугестија се не прихвата 

Ово министарство урадило је Правилник о ближим условима и начину прилагођавања објеката за приступ и кретање лица самањене покретљивости и лица са инвалидитетом, којим су дефинисани стандарди приступачности објеката и површина које се користе у служби саобраћаја, али за примјену наведеног правилника надлежно је Министарство капиталних инвестиција у чијој надлежности је и саобраћај.

3. Због прецизности сматрамо први Стратешки циљ Јавног конкурса треба преформулисати на предложени начин:

Општи циљ: омогућавање потпуне равноправности лица са инвалидитетом са другим лицима у складу са начелима УН Конвенције о правима лица са инвалидитетом, Уставом Црне Горе и законом је претенциозан и неостварљив и за наредних деценицју па га је потребно преформулисати у Допринос повећању равноправности лица са инвалидитетом са другим лицима у складу са начелима УН Конвенције о правима лица са инвалидитетом, Уставом Црне Горе и законом;

Сугестија се прихвата и уграђује

4. На крају, дајемо подршку предвиђеном броју очекиваних пројеката имајући у виду да смо и раније дали коментар да овако детаљна и важна област захтијева и оптимална финансијска средства како би се постигао очекивани исход и постигао адекватан утицај. Сматрамо да је сврсисходније подржати пет финансијски средњих пројеката, него 10-15 пројеката финансијски малог обима, а Министарство на основу претходне сарадње већ зна које организације имају капацитет за спровођење пројеката па не постоји ризик од исхода.

Наведено је констатација.

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?