- Влада Црне Горе
Завод за школство Моје вриједности и врлине
Моје вриједности и врлине

Подршка школе развоју социјалних и емоционалних вјештина ученика/ца
Иницијатива „Моје вриједности и врлине“ покренута је 2015. године у сарадњи Завода за школство и Представништва Уницеф-а у Црној Гори са циљем да ученицима/ама, наставницима/ама и школама у цјелини обезбиједи снажнију подршку у развијању социјалних и емоционалних вјештина (СЕВ) дјеце и младих које су незаобилазан елеменат квалитетног образовања, припреме за даље школовање, цјеловити развој личности, активан друштвени живот и успјешан улазак у свијет рада.
Ослоњена на искуства развијених европских образовних система, прије свих, Јубилеј центра за карактерно образовање Универзитета у Бирмингему, Пројектни тим састављен од сјајних педагошкиња и психолошкиња и уваженом колегиницом Анђом Бацковић креирао је Програм користећи и налазе истраживања Улога школе у развоју врлина, вриједности и вјештина ученика и ученица - извјештај о резултатима истраживања (2015), аутори: проф.др Ана Пешикан, Одјељење за психологију, Филозофски факултет, Београд, мр Зоран Лаловић, Завод за школство Црне Горе о перцепцији наставника, ученика, родитеља, директора о васпитној улози школе. Један од кључних налаза у истраживању: “наша школа је просјечно успјешна у вршењу васпитне улоге”. Захваљујући преданом раду Пројектног тима, кроз израду четири публикације-приручника, програм Моје вриједности и врлине је пустио дубоке коријене и постао, према евалуацији самих полазника и полазница, један од најбоље процијењених програма стручног усавршавања.
Подршка ученицима и ученицама у развоју СЕВ-а присутна је у многим европским образовним системима, али и на глобалном плану. Овладавање овим вјештинама помаже дјеци и младима да развију самосвијест тј. да разумију и контролишу своје и туђе емоције, да граде и одржавају мирољубиве односе с вршњацима и одраслима, да се међусобно подржавају, да буду емпатични, задрже осјећај контроле над властитим животом и да сачувају самопоуздање и оптимистичан став према себи, својим способностима и свијету око себе.
Потпрограм ВИВУМ (вриједности и вјештине у музици), утемељен 2021. на принципу инклузивности и једнаких права дјеце и адолесцената на приступ образовању, култури и умјетности, наишао на врло позитивне реакције код ученика, наставника и родитеља, али и шире јавности. ВИВУМ-ом је обухваћено пет средњих музичких школа у Црној Гори које су у 2022. и 2023. години наставиле са заједничким концертима па је потпрограм ВИВУМ успјешно наставио да се развија и живи захваљујући доброј сарадњи директора/ица и наставника/ица средњих музичких школа.
За успјешност Програма, чини се, од пресудног је значаја, поред квалитета самог Програма, континуирани мониторинг и евалуација, примјенљивост стечених знања и вјештина у реалном школском окружењу о чему свједоћи и приручник са примјерима добре праксе Збројимо вриједности и врлине, 2025. Кроз снажну подршку Представништва Уницеф-а обезбијеђен је континуитет у реализацији обука, а посебно реализација обука широм Црне Горе, од великих градских школа до малих школа у руралним срединама на сјеверу државе.
До октобра 2025. Године програм “Моје вриједности и врлине” је похађало 797 наставника и наставница из 138 основних и средњих школа у свим регионима Црне Горе.
Галерија
![gallery.media[0].alt](https://media.gov.me/media/gov/2025/11/12/1762931424neqb4edgsk0x3jpd.jpg?cacheControl=1762931460)




