- Влада Црне Горе
Центар за стручно образовање Одржан национални догађај у оквиру ресет пројекта ...
Одржан национални догађај у оквиру ресет пројекта под називом “Изградња мостова за учење о одрживој енергији”

Центар за стручно образовање је у сарадњи са Привредном комором Црне Горе и Министарством просвјете, науке и иновација, 27. маја у просторијама Привредне коморе Црне Горе, организовао догађај под називом „Изградња мостова за учење о одрживој енергији“ у оквиру регионалног пројекта РЕСЕТ (Услуге из обновљивих извора енергије у образовању и обукама).
Пројекат РЕСЕТ је дио Зелене агенде за Западни Балкан, компоненте Декарбонизација електроенергетског сектора, који спроводи ЕРИ СЕЕ (Иницијатива за реформу образовања Југоисточне Европе), у сарадњи са ГИЗ-ом (Њемачка организација за међународну сарадњу), уз подршку БМЗ-а (Савезно министарство за економску сарадњу и развој СР Њемачке).
У поздравном говору, др Младен Перазић, директор Сектора за образовање и квалитет у ПКЦГ и национални контакт за бизнис у оквиру ЕРИСЕЕ организације, нагласио је да овај догађај није само симбол заједничке сарадње, већ и јасан корак ка будућности у којој ће знање, иновације и одговорност обликовати енергетски пејзаж Западног Балкана. Према његовим ријечима, у оквиру пројекта РЕСЕТ пружа се јединствена прилика да се споји оно што често дјелује одвојено – техничко образовање и енергетска транзиција.
Сандра Бркановић, самостална савјетница за међународну сарадњу у Центру за стручно образовање и национални контакт за образовање у оквиру ЕРИСЕЕ организације,модерирала је догађај и истакла важност регионалне сарадње и развоја стручног образовања у складу са савременим тржиштем рада. Како је навела, догађај је дио ширег регионалног приступа који се паралелно одвија у још пет економија Западног Балкана (Албанији, Босни и Херцеговини, Косову, Сјеверној Македониј и Србији), уз подршку ЕРИСЕЕ-а и ГИЗ-а кроз РЕСЕТ пројекат. Нагласила је да је фокус догађаја на трендовима на тржишту рада у контексту зелене транзиције, новим наставним материјалима за обновљиве изворе енергије, промоцији стручног образовања и мобилности ученика, као и могућностима финансирања кроз РЦФ (Регионални фонд за изазове).
Присутнима се обратила Тина Шарић, директорица ЕРИСЕЕ-а која је представила значај те организације у региону и навела да је ЕРИ СЕЕ регионална платформа за сарадњу у области образовања и обука, основана ради подршке реформама образовних система у земљама југоисточне Европе, као и да ЕРИ СЕЕ функционише као међувладина организација која окупља министарства образовања из седам земаља: Албаније, Босне и Херцеговине, Хрватске, Молдавије, Црне Горе, Сјеверне Македоније и Србије. Циљ те организације је унапређење образовних реформи кроз регионалну сарадњу и усклађивање са европским образовним стандардима. Истакла је да ЕРИ СЕЕ спроводи РЕСЕТ пројекат, који се фокусира на образовање у области обновљивих извора енергије, у сарадњи са ГИЗ-ом и другим партнерима. Детаље о пројекту, изнијела је Марина Паповић, секторска координаторка пројеката у ЕРИСЕЕ-у, која је представила циљеве, активности и значај овог пројекта за будућност стручног образовања у региону. РЕСЕТ пројекат, који финансира ГИЗ у оквиру шире Зелене агенде за Западни Балкан, траје двије године и укључије: рад са доносиоцима одлука у образовању и енергетици, подизање свијести и промоцију стручног образовања, као и израду нових наставних материјала. Она је истакла да је циљ да се кроз 12 националних догађаја широм региона подстакне употреба заједничких наставних материјала и оснаже млади за занимања будућности у области зелене енергије.
У оквиру прве сесије под називом „Изградња мостова између енергетског сектора и образовања“, учесници су имали прилику да чују излагање Александра Мацуре из РЕС фондације, који је говорио о политикама обновљивих извора енергије, актуелним тржишним трендовима, као и изазовима и могућностима за образовни сектор у контексту декарбонизације. Господина Мацура се бави истраживањем, развојем политика и учешћем у јавном дијалогу у области енергије и одрживог развоја и један је од кључних саговорника када се говори о енергетској транзицији у региону. Он је изнио велики број информација и релевантних података који се односе на стање у енергетском сектору у Црној Гори и упоредио их са параматрима из региона и ЕУ.
Марина Бралетић из компаније Фиве Гроуп, представила је регионалне наставне материјале за инсталацију и одржавање фотонапонских електрана и вјетроелектрана, израђене у оквиру РЕСЕТ пројекта. Посебан фокус у изради ових материјала био је на иновативном приступу који повезује теоријска знања са практичним вјештинама кроз систематичан приступ којим се ученици/полазници уводе у тему. Материјали садрже велики број слика, шема, инструкција, корисних линкова, квизова, као и комплетан пројекат за изградњу мање соларне електране, који је ауторкама Меланији Ћаласан и Марини Бралетић уступљен од стране инжењера из Босне и Херцеговине. Приручници су намијењени ученицима/полазницима и наставницима/предавачима из области обновљивих извора енергије и биће преведени на језике свих шест економија Западног Балкана.
У наставку је приказан промотивни спот који је урадила компанија Фиве Гроуп за потребе промоције уписа у средње стручне школе, након чега је Марија Гошовић, Генерална директорица директората за гимназијско и стручно образовање из Министарства просвјете, науке и иновација истакла значај стручног образовања као темеља за зелену транзицију и запошљивост младих. Она је поручила да је стручно образовање „паметан избор“ јер оснажује младе знањима и вјештинама које су тражене на савременом тржишту рада. Кроз практичну наставу и учење кроз рад, ученицима се омогућава стицање конкретних компетенција које их чине конкурентнијима приликом запошљавања, а уједно, оно доприноси развоју локалне заједнице и националне економије, посебно у контексту одрживог развоја, дигитализације и транзиције ка зеленим технологијама. Истакла је да из тих разлога неопходно наставити са јачањем система стручног образовања и његовим усклађивањем са савременим изазовима и трендовима.
Током догађаја, ученици средњих стручних школа су подијелили своја позитивна искуства са пројеката мобилности, током којих су обављали практичну наставу у компанијама у иностранству. Ова искуства су им омогућила да стекну практичне вјештине у реалном радном окружењу, усаврше стране језике, упознају другачије радне културе и прошире своје видике. Ученици су истакли значај уписа у стручне школе, наглашавајући да су кроз квалитетне програме, савремене технологије и стручну праксу добили конкретна знања и прилике за професионални развој. Посебно су нагласили да су захваљујући овом искуству схватили да су изабрали професије у којима желе да наставе свој пут, а контакти које су остварили током мобилности за многе од њих су били прилика за будуће запослење или додатну едукацију. Истакли су да оваква искуства представљају снажан мотивациони фактор за упис ученика у стручне школе и показују да стручно образовање може да понуди и међународни карактер њиховог учења и развоја. Ученици су подијелили и изазове које су имали по повратку у школу након мјесец, два или три проведених у иностранству у контексту надокнаде градива и оцјењивања од стране наставника, чиме су указали на важност подизања свијести наставника и управа школа о значају подршке оваквим пројектима и искуствима која се стичу кроз мобилност. Представници Министарства просвјете, науке и иновација су исказали спремност да подрже иницијативу да се овај сегмент уреди кроз прописе и кроз подизање свијести о значају оваквих пројеката.
Догађај је закључен презентацијом Свена Доминковића, регионалног координатора за Босну и Херцеговину и Црну Гору у оквиру Регионалног фонда за изазове (РЦФ-WБ6), који је учесницима представио услове, могућности и кораке за аплицирање пројектима који повезују образовање са потребама тржишта рада. Он је детаљно представио све фазе аплицирања, укључујући припрему пројектне документације, формирање конзорцијума и процес евалуације. Посебно је нагласио да конзорцијум треба да чине најмање једна средња стручна школа и два или више послодаваца, чиме се осигурава директна веза између образовања и привреде. Он је указао на вишеструке користи које школе и послодавци могу остварити кроз овај фонд, од унапређења инфраструктуре и опреме за практичну наставу, до јачања компетенција наставног особља и ментора из привреде. Фонд представља значајан механизам за подршку дуалном образовању и модернизацију стручних школа у региону Западног Балкана. Рок за пријаву у оквиру четвртог позива је 6. јун и господин Доминковић је апеловао на институције система да подстакну школе да искористе могућност која им се нуди.
Догађај „Изградња мостова за учење о одрживој енергији“ још једном је показао колико је важно стратешко повезивање образовања са стварним потребама тржишта рада, посебно у контексту зелене транзиције. Кроз презентацију РЕСЕТ пројекта, размјену искустава ученика и наставника, као и кроз конкретне смјернице за унапређење сарадње између школа и привреде, истакнута је улога стручног образовања као покретача одрживог развоја, иновација и запошљивости младих. Догађају су присуствовали представници Скупштине Црне Горе, Министарства просвјете, науке и иновација Црне Горе, Министарства рада и социјалног старања, Министарства туризма, екологије, одрживог развоја и развоја сјевера, Привредне коморе Црне Горе, Центра за стручно образовање, средњих стручних школа и привредног сектора, чиме је потврђен снажан институционални дијалог и спремност свих актера да заједнички граде квалитетан и модеран систем стручног образовања усклађен са захтјевима зелене економије и одрживог развоја.
Галерија
![gallery.media[0].alt](https://media.gov.me/media/gov/2025/05/30/1748607288bd2bonyrfppkxdtj.jpg?cacheControl=1748608038)




