Приоритети новог Ерасмус+ програма

Садржај:
ПРИОРИТЕТИ НОВОГ ЕРАСМУС + ПРОГРАМАИнклузија и разноликостДигитална трансформацијаЖивотна средина и борба против климатских промјенаУчешће у демократском животу, заједничке вриједности и грађански ангажман

ПРИОРИТЕТИ НОВОГ ЕРАСМУС + ПРОГРАМА

Инклузија и разноликост

Програм настоји да унапријеђује једнаке могућности и приступ, инклузију, разноликост и праведност у свим активностима које обухвата. То се посебно односи на организације и учеснике с мањим могућностима, те ће се у оквиру програма управо њима ставити на располагање одређени механизми и ресурси. При осмишљавању пројеката и активности, организације би требало да имају инклузиван приступ, како би садржаји били доступни различитим групама учесника.

У томе кључну улогу имају националне агенције, које пружају подршку инклузивности и разноликости пројеката. На основу општих начела и механизама на европском нивоу, националне агенције саставиће планове за инклузију и разноликост, како би што боље приступиле потребама учесника са мањим могућностима и подржале организације које раде с тим циљним групама у свом националном контексту. 

Ресурсни центри САЛТО, који пружају подршку спровођењу програма, такође имају важну улогу у унапређивању и спровођењу мјера за инклузију и разноликост, нарочито кад је ријеч о прикупљању знања те осмишљавању и спровођењу активности изградње капацитета за особље националних агенција и кориснике програма. 

Европска извршна агенција за образовање и културу (ЕАЦЕА) има једнако важну улогу за компоненте програма којима се централно управља. У трећим земљама које нису придружене програму делегације ЕУ и, ако постоје, националне канцеларије за Ерасмус+, те контактне тачке за Ерасмус+ су кључне за приближавање програма циљним групама које су обухваћене том стратегијом. 

Ради примјене тих начела осмишљена је Стратегија за инклузију и разноликост, која обухвата све области програма како би шири спектар организација имао лакши приступ финансирању и како би се боље дошло до особа с мањим могућностима. Успостављен је и оквир за пројекте који се подржавају путем програма, а усмјерени су на питања у вези са инклузијом и разноликошћу. Циљ те стратегије је помоћ у отклањању препрека с којима се различите циљне групе суочавају при приступу таквим могућностима у Европи и шире. Попис таквих потенцијалних препрека у наставку није детаљан, него је замишљен као смјерница за предузимање мјера у циљу повећања доступности и укључивања особа с мањим могућностима. Те препреке им могу онемогућити учествовање, свака за себе или више њих одједном.

Дигитална трансформација

У пандемији ЦОВИД-19 постало је још очигледније колико је дигитално образовање важно за дигиталну трансформацију која је Европи потребна. У првом плану се нашла потреба за искоришћавањем потенцијала дигиталних технологија за извођење наставе и учење те за развојем дигиталних вјештина за све. У складу са стратешким приоритетима Акционог плана за дигитално образовање (2021 – 2027.), циљ програма је пружање подршке настојању да се ученици, наставно особље, особе које раде с младима, млади и организације укључе у дигиталну трансформацију.

Програм ће пружити подршку првом стратешком приоритету Акционог плана, развоју успјешног екосистема дигиталног образовања, и то јачањем капацитета и критичког мишљења у свим врстама установа за образовање и оспособљавање о томе како искористити могућности дигиталних технологија за извођење наставе и учење на свим нивоима и у свим секторима и развити и спровести планове за дигиталну трансформацију образовних установа.

Програм ће пружити подршку и другом стратешком приоритету Акционог плана, конкретно мјерама за побољшање развоја дигиталних вјештина и компетенција на свим нивоима друштва и за све (укључујући младе с мањим могућностима, ученике, студенте, све оне у потрази за запослењем и раднике). У првом плану биће развој основних и напредних дигиталних вјештина, као и дигиталне писмености, која је постала кључна за свакодневни живот, сналажење у свијету пуном алгоритама и потпуно учествовање у цивилном друштву и демократији.

У складу са та два стратешка приоритета Акционог плана, отвориће се европска платформа за дигитално образовање како би се ојачала сарадња у дигиталном образовању на нивоу ЕУ, те допринијело размјени добре праксе, заједничком стварању и експериментисању. Платформа ће државама чланицама омогућити ближу међусекторску сарадњу разматрањем дигиталног образовања у оквиру цјеложивотног учења. Повезаће национална тијела, приватни сектор, стручњаке, истраживаче, пружаоце услуга образовања и оспособљавања, те цивилно друштво флексибилнијим развојем политике и праксе у дигиталном образовању.

Захваљујући интензивнијој примјени информационих и комуникационих технологија, комбиноване мобилности (комбинације физичке и виртуелне мобилности) и виртуелне сарадње, требало би да програм обухвати већи обим корисника у ЕУ и шире.

Животна средина и борба против климатских промјена

Заштита животне средине и климе тренутно су главни приоритет ЕУ, а биће и убудуће. Комуникација о европском зеленом плану нова је европска стратегија раста у којој се наглашава кључна улога школа, установа за оспособљавање и факултета да с ученицима, родитељима и широм заједницом раде на промјенама које су потребне за постизање климатске неутралности до 2050. године. 

Ерасмус+ ће бити важан инструмент за изградњу знања, вјештина и ставова о климатским промјенама и подршку одрживом развоју у Европској унији и шире. Програм ће повећати број могућности за мобилност у зеленим секторима окренутим будућности, чиме ће се подстицати развој компетенција, побољшати изгледи за развој каријере и ангажовати учесници у областима које су стратешки важне за одрживи раст, а притом ће се посебно водити рачуна о руралном развоју (одржива пољопривреда, управљање природним ресурсима, заштита земљишта, биопољопривреда). Осим тога, Ерасмус+, у чијем је средишту мобилност, треба да тежи угљеничној неутралности унапређивањем одрживих врста превоза и одговорнијег понашања према животној средини.

Заштита животне средине и борба против глобалног отопљавања биће хоризонтални приоритет при одабиру пројеката. Предност ће имати пројекти чији је циљ развој компетенција у разним зеленим секторима, укључујући оне у оквиру доприноса образовања и културе циљевима одрживог развоја, развој стратегија и методологија за зелене секторске вјештине, студијских планова и програма усмјерених на будућност, као и иницијативе којима се пружа подршка планираним приступима организација учесница еколошкој одрживости.

Програм пружа подршку иновативним начинима на које ученици, студенти, особље и особе које раде с младима могу заиста донијети позитивне промјене (уштеда ресурса, смањење потрошње енергије, отпада и емисије угљен-диоксида, одабир одрживих опција кад је ријеч о храни и мобилности итд.). Предност ће имати и пројекти који путем образовања, оспособљавања, активности за младе и спортских активности омогућавају промјене понашања у вези са личним преференцијама, културолошким вриједностима и освијешћености те уопштено пружају подршку активном дјеловању за одрживи развој.

Стога би укључене организације и учесници при осмишљавању активности требало да настоје да укључе зелену праксу у све пројекте, што ће их подстаћи да расправљају и уче о заштити животне средине, размисле о локалним активностима и осмисле алтернативне, зеленије начине спровођења својих активности.

Платформе као што су еТwиннинг и ЕПАЛЕ и даље ће производити помоћне материјале и олакшавати размјену ефикасне образовне праксе и политика у питањима одрживости животне средине. Ерасмус+ је и моћан инструмент за укључивање широког спектра учесника у нашем друштву (школе, универзитети, установе које су активне у области стручног образовања и оспособљавања, организације за младе и спортске организације, невладине организације, локалне и регионалне власти, организације цивилног друштва итд.).

Учешће у демократском животу, заједничке вриједности и грађански ангажман

Програм Ерасмус+ бави се проблемом ограниченог учешћа грађана у демократским процесима и недостатком знања о Европској унији, па настоји да им помогне да савладају потешкоће активним укључивањем и учешћем у њиховим заједницама или у политичком и друштвеном животу Европске уније. Упознавање грађана с Европском унијом од раног доба од кључне је важности за њену будућност. Осим формалним образовањем, то се може постићи и неформалним учењем те код грађана подстиче осјећај припадности Европској унији.

Програм пружа подршку активном грађанству и етичности у цјеложивотном учењу те подстиче развој социјалне и интеркултуралне компетенције, критичког мишљења и медијске писмености. Предност имају пројекти који нуде могућности за учешће у демократском животу те за друштвени и грађански ангажман у оквиру активности формалног или неформалног учења.

Посебна пажња се посвећује јачању свијести о Европској унији и разумијевању њеног контекста, посебно кад је ријеч о заједничким вриједностима, начелу јединства и разноликости те друштвеној, културолошкој и историјској баштини.

У области младих заједнички оквир пружа Стратегија учешћа младих 6, која подржава коришћење програма за подстицање учешћа младих у демократском животу. Том се стратегијом настоји побољшати квалитет учешћа младих у програму и допуњавају се важни документи политике ЕУ за младе, као што су стратегија ЕУ за младе и циљеви ЕУ за младе. Скупом алата за учешће младих 7, који је приложен стратегији, настоји се у пракси ојачати учешће младих у свим активностима програма размјеном знања и искуства, препорука, алата и практичних смјерница. Модули скупа алата посебно су усмјерени на то како укључити нове хоризонталне приоритете у пројекте. 

Тагови
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?