Ракочевић на завршној конференцији у оквиру пројекта „Спровођење анкетног истраживања о смањењу дискриминације ОСИ у образовном систему“

Објављено: 01.08.2025. 12:00 Аутор: Министарство људских и мањинских права

Директорица Директората за заштиту и једнакост лица са инвалидитетом, Ирена Ракочевић, присуствовала је завршној конференцији у оквиру пројекта „Спровођење анкетног истраживања о смањењу дискриминације ОСИ у образовном систему“, који организују Савез удружења параплегичара Црне Горе и Удружење параплегичара Подгорица, а који је финансијски подржан од стране Министарства људских и мањинских права.

На конференцији су представљени налази истраживања који обухватају анализу стања приступачности образовних установа из угла коришћења од стране лица са инвалидитетом, препоруке за унапређење инклузивног образовања, као и искуства самих ученика и студената са инвалидитетом, прикупљена кроз рад фокус група и индивидуалне интервјуе.

Циљ пројекта јесте смањење дискриминације у области образовања кроз обезбјеђивање приступачног и инклузивног црногорског образовног система. То укључује анализу ставова и пракси у вези са инклузивним образовањем, као и идентификацију кључних препрека које онемогућавају пуну равноправност ученика и студената са инвалидитетом.

Директорица Ракочевић је у свом обраћању истакла да инклузија лица са инвалидитетом није само социјално или законско, већ темељ савременог демократског друштва. Нагласила је да посвећеност овој области мора бити свеобухватна И системска, јер само такав приступ омогућава стварни напредак И једнакост.
„Потребна је континуирана подршка породицама- да ојачају капацитете И пруже дјеци услове за наставак образовања. Такође, обука наставника мора бити редовна И прилагођена изазовима инклузивног рада, а не препуштена иницијативи појединаца.”

Министарство, како је навела, покренуло је иницијативу за израду методологије И смјерница које ће обавезивати све ресоре да приликом израде закона И стратегија укључе перспективу инвалидитета, кроз јасно дефинисане параметре.

Додала је да се инклузивност у образовању не може посматрати као изолован процес, већ као дио ширег друштвеног оквира:

„Ако образовни систем није инклузиван, шаљемо поруку да је у реду да неко буде изостављен. Зато морамо стално радити на подизању свијести, едукацији наставног кадра и изградњи инфраструктуре која одговара свима. Инклузивно образовање не користи само особама са инвалидитетом – оно обогаћује цијело друштво.“

Ракочевић је нагласила и да су овакви пројекти кључни јер омогућавају да се чује глас особа са инвалидитетом и да се њихове потребе преточе у конкретне препоруке и политике:

„Важно је да креирамо политике на основу искустава оних који се свакодневно суочавају са препрекама. Само тако можемо направити промјене које имају стваран утицај.“

Она је додала да Министарство људских и мањинских права, кроз подршку оваквим пројектима, остаје посвећено јачању система који омогућава инклузију у образовању, али и касније запошљавање и активно учешће особа са инвалидитетом у друштвеном животу.

Завршна конференција је закључена поруком да инклузивно образовање није само питање приступа, већ и питање друштвене правде, једнаких шанси и поштовања људских права свих ученика, без изузетка.

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?