Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Реаговање Министарства одбране

Објављено: 28.10.2021. 08:44 Аутор: Министарство одбране

Циљ Министарства одбране је да јавност упознамо са истином о случају Кнежевић.

На основу позивног писма, Министарство одбране је расписало Интерни оглас за избор лица у служби у Војсци Црне Горе за усавршавање на Краљевском колеџу за одбрамбене студије у Лондону. На основу тога, Министарство обране је донијело методологију за спровођење процеса селекције кандидата према којој је Комисија за спровођење интерног огласа за избор професионалног војног лица за упућивање на образовање или усавршавање је сачинила ранг листу.

Обзиром да се ради о једној од најпрестижнијих војно-образовних установа у свијету за школовање официра оперативно стратегијског нивоа, позивним писмом је дефинисано да кадидати који буду изабрани, морају течно говорити енглески језик. У том циљу, предлог партнерске земље је био да њихови представници обаве интервју на енглеском језику са свим кандидатима који испуњавају услове и да нас обавијесте о резултатима. Сходно томе,  Министарству одбране је 02.јуна 2021.године достављено мишљење,  по којем потпуковник Кнежевић није оцјењен као кандидат који има највећи ниво познавања енглеског језика, већ је такву оцјену добио кандидат који је упућен.

Такође, на основу Правилника о стручном оспособљавању и усавршавању лица у служби у Војсци Црне Горе, лице у служби у Војсци се може упутити на каријерно усавршавање ако је између осталог, одређена врста каријерног усавршавања неопходна за вршење дужности формацијског, односно радног мјеста на које је лице постављено или ће бити постављено по завршетку каријерног усавршавања.

Затим, прије доношења одлуке, захтијевано је мишљење начелника Генералштаба Војске Црне Горе у односу на кандидате који су испунили све услове, а које се формулише према Правилнику о стручном оспособљавању и усавршавању лица у служби у Војсци и плану каријерног развоја. У конкретном мишљењу је наведено да потпуковник Игор Кнежевић, није планиран за постављење на дужностима у Министарству одбране и Војсци Црне Горе у наредном периоду, а за  које је потребан овај вид усавршавања.

Сагледавајући све претходно наведено,  министарка одбране је у складу са чланом 117 Закона о Војсци Црне Горе и одредбама Правилника о стручном оспособљавању и усавршавању лица у служби у Војсци Црне Горе,  а у законском року од дана утврђивања ранг листе, донијела одлуку о упућивању другог официра на предметно усавршавање.

Обавјештење за потпуковника Кнежевића у својству учесника на огласу о избору кандидата је сачињено осам дана након донешене одлуке, а затим је одлуку Генералштаб Војске Црне Горе доставио јединици у Даниловграду у којој је потпуковник Кнежевић тада био на служби. Потпуковник Кнежевић је одлуку примио, након чега је у законском року имао право жалбе Комисији за жалбе Владе Црне Горе, што му је обавјештењем и указано. Да ли је потпуковник Кнежевић искористио право на жалбу о предметној одлуци, Министарство одбране није упознато.

Неспорна је чињеница да су сва четири кандидата испунила услове тражене огласом и да је потпуковник Кнежевић био први на ранг листи, али је након тога услиједио интервју на енглеском језику са представником Министарства одбране Велике Британије. Министарство одбране Црне Горе је испоштовало процјену представника Министарства одбране Велике Британије на основу реализованих интервјуа са кандидатима, а потребно је да нагласимо да Велика Британија у потпуности сноси трошкове усавршавања и боравка за нашег официра и чланове његове породице на основу билатералног споразума, док Министарство одбране сноси само трошкове  накнаде  на зараду по основу боравка на усавршавању.

Приликом одлучивања о избору кандидата, старјешина органа, у овом случају министарка одбране, може али и не мора, извршити избор прворангираног кандидата, с обзиром да је на то не обавезују законски прописи. Нормирањем тог питања, законодавац је имао у виду специфичност и сложеност система Војске Црне Горе и дао могућност за сагледавање шире слике приликом одлучивања, првенствено узимајући у обзир потребе службе након завршеног усавршавања.

Користимо прилику да обавјестимо јавност да је потпуковник Кнежевић направио више пропуста и злоупотреба на последњим дужностима које је обављао, што је утврђено након престанка мандата ВД команданта Центра за обуку ВЦГ. Постављењем новог начелника Генералштаба Војске Црне Горе у априлу 2021.године, дошло је до промјена у командној структури Војске Црне Горе, која је извршила процјену да потпуковник Кнежевић, не може више обављати дужност ВД команданта Центра за обуку. Због сумњи у незаконита поступања потпуковника Кнежевића, а у циљу утврђивања одговорности, у наредном периоду ће бити спроведено више поступака из надлежности Генералштаба Војске Црне Горе, Министарства одбране и других надлежних органа.

У великом пакету неистина, које је потпуковник Кнежевић навео у пријави, а које смо детаљно разјаснили кроз објашњење процедуре и доношење одлуке, желимо да конкретно укажемо и на друге неистине. Након тога, препуштамо јавности да процјени интегритет подносиоца кривичне пријаве.

1.Нетачна је и злонамјерна констатација потпуковника Кнежевића, изнешена у пријави да је смјењивањем са дужности В.Д.Команданта на овај начин деградиран. По препоруци начелника Генералштаба, Кнежевић је предложен за В.Д. Инспектора у Одјељењу за инспекцијски надзор Министарства одбране. У складу са важећом регулативом, потпуковник Кнежевић је, због тога што је то за њега било повољније задржао претходне елементе за обрачун плате.

2.Такође је нетачна констатација да је потпуковник Кнежевић био у плану усавршавања на поменутом колеџу у 2020.години, те да је дошло до одлагања због пандемије ЦОВИД-19. Краљевски одбрамбени колеџ у Лондону, сваке друге године Министарству одбране упућује позивно писмо, односно позивно писмо је упућено 2019. за школску 2019/2020., а 2021. године за школовање у 2021/2022.години. Дакле, није било позива за школску 2020/2021.годину.

3. Није тачно да је кандидат који је упућен на школовање био обавијештен о избору  седам дана прије донешене одлуке. Он је писменим путем доставио изјаву претпостављеном да није тачно да је био упознат седам дана прије доношења одлуке, већ је обавијештен редовном процедуром након доношења одлуке.

4.Такође, без основа је тврдња потпуковнка Кнежевића да му је нанешена штета  материјалне и нематеријалне природе. Тачно је да унапређење у виши чин значи и већу зараду. Међутим, постоји низ процедура, критеријума и прописа који дефинишу категорију унапређења. Првенствено формацијске потребе службе, каријерни развој, право предлагања за унапређивање, годишњи планови и тако даље.

5.Потпуковник Кнежевић је самовољно себе сврстао у непостојећу  категорију ,,висококорангираних официра“. Чин који професионално војно лице носи, не сврстава  га у било какву категорију. Дужности официра у Војсци Црне Горе су категорисане у командантске, командирске и штабне и као такве су дефинисане Формацијом Војске Црне Горе и Министарства одбране. Ова системска документа не препознају категорију ,,високорангираних официра“.

Наглашавамо да  избор кандидата за школовање од стране новог менаџмента Министарства, није вођен личним пројекцијама, већ искључиво потребама службе и приоритетима развоја Војске Црне Горе. У том смислу, Министарство одбране и Генералштаб Војске Црне Горе ће убудуће наставити да, у складу са потребама службе, врше селекцију кадрова за школовања и усавршавања, као и за постављења на формацијским мјестима у Војсци Црне Горе.

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?