Саопштење са 11. сједнице Владе Црне Горе

Овај чланак садржи листу докумената

Влада је, на данас одржаној 11. сједници којом је предсједавао премијер мр Милојко Спајић, донијела Програм економских реформи за Црну Гору за период 2024- 2026. година са Извјештајем са јавне расправе. Ријеч је о документу који представља основу за дијалог земље са државама чланицама и институцијама ЕУ о питањима макроекономских, фискалних и структурних реформи. Програм економских реформи (ПЕР) је кључни документ економске политике земље. С једне стране, представља инструмент за планирање економске политике земље и управљање реформама, које имају за циљ одржавање макроекономске стабилности, јачање међународне конкурентности и побољшање услова за инклузивни раст, а, с друге стране, ПЕР је основни елемент приступа „фундаментално као прво“ (fundamental first) у оквиру преговора Црне Горе о приступању ЕУ, посебно у области испуњавања копенхашких економских критеријума.

Према прелиминарним макроекономским прогнозама, раст економије ће у наредном трогодишњем периоду просјечно годишње износити 3,2 %. Раст ће водити доминантно домаћа потражња, кроз јаку личну потрошњу домаћинстава и започињање новог инвестиционог циклуса, који ће бити стимулисан олакшањем бизнис баријера и регулаторним реформама, као и политикама запошљавања младих.

Фискални оквир ПЕР-а 2024 – 2026. карактерише имплементација мјера фискалне консолидације базирана на смањењу дискреционих расхода и стварању услова за генерисање нових прихода кроз њихову бољу наплату и ширење пореске базе. У области јавне потрошње главни циљеви у периоду 2024 – 2026. године односе се на:

  • остваривање суфицита текуће буџетске потрошње (финансирање свих текућих обавеза државе из текућих прихода);
  • смањење буџетског дефицита на испод 3 % БДП-а у 2026. години, што је у складу са правилима фискалне одговорности;
  • ниво јавног дуга на нивоу од око 62 % у 2024. години уз постизање силазног тренда у периоду 2025 – 2026. године;
  • обезбјеђивање услова да се ново задуживање искључиво врши за финансирање капиталних пројеката односно отплату и рефинансирање постојећих дугова државе;
  • издавање државних гаранција само за пројекте од општег јавног интереса који доприносе дугорочном развоју.

Поглавље о структурним реформама садржи три кључне реформске области: конкурентност (Competitiveness), одрживост и отпорност (Sustainability and resilience) и људски капитал и социјалне политике (Human capital and social policies) и обухвата 6 структурних реформи, и то:

  1. Унапређење пословног окружења и формализација неформалне економије – циљ реформе је допринос бољем пословном окружењу, повећању броја предузећа, формалне запослености и прихода државе.
  2. Реформа државних предузећа – циљ реформе је дефинисање јасног стратешког приступа у надзору над радом државних предузећа.
  3. Повећање енергетске отпорности примјеном Зелене агенде – циљ реформе је јачање енергетске отпорности кроз усклађивање са енергетским и климатским циљевима до 2030.
  4. Дигитализација у функцији одрживости економије – циљ реформе је снажење управљања процесом дигитализације, даљи развој дигиталних услуга, јачање сајбер отпорности, као и унапређење инфраструктурне подршке за развој ове области.
  5. Унапређење оквира за бољу запошљивост младих и већи квалитет образовања – циљ реформе је побољшање положаја младих за олакшано укључивање на тржиште рада уз унапређење образовања и професионалог усавршавања.
  6. Повећање дјелотворности и унапређење система социјалне и дјечје заштите – циљ реформе је развој друштвено и фискално одрживих услуга социјалне заштите.

Тим поводом, задужен је координатор радног тима да Програм економских реформи достави Европској комисији, као и да учествује у припреми министарског састанка земаља чланица ЕУ и земаља кандидата за чланство у ЕУ, поводом оцјене ПЕР-а.

Дата је сагласност на Програм рада и Финансијски план Друштва са ограниченом одговорношћу „Црногорски оператор тржишта електричне енергије“ - Подгорица за 2024. годину. Програм рада и финансијски план је, у смислу компатибилности, сачињен у складу са Одлуком Агенције о утврђивању регулаторно дозвољеног прихода и накнаде за рад оператора тржишта електричне енергије за период 01. 01. 2023. – 31. 12. 2025. године. Приходи Оператора тржишта за 2024. годину планирани су у укупном износу од 814.357 еура и односе се на приходе од регулисане дјелатности (783.564 еура) и приходе по основу накнаде за коришћење гаранција поријекла (30.793 еура). Пословни расходи за 2024. годину предвиђени су у износу 803.337 еура и састоје се од трошкова пословања у износу од 781.594 еура и трошкова амортизације у износу од 21.743 еура.

Влада је усвојила Информацију о потписивању Споразума о донацији са Европском инвестиционом банком за потребе финансирања реализације пројекта „Програм унапређења црногорског образовања”, и прихватила текст Споразума. Влада Црне Горе је 6. новембра 2019. године потписала Финансијски уговор о кредиту са Европском инвестиционом банком (ЕИБ) за финансирање реализације пројекта „Програм унапређења црногорског образовања“, којим је било предвиђено улагање у систем образовања у вриједности од 40,54 милиона еура. Међутим, како се са реализацијом пројекта није почело одмах након потписивања уговора, било је неопходно да се ревидирају процијењене вриједности сваког сегмента пројекта појединачно. Након ревизије и услед нестабилности на тржишту и инфлаторних кретања у протеклом периоду дошло се до чињенице да је за реализацију свих сегмената у новим условима неопходно издвојити 63,92 милиона еура, без урачунатог ПДВ-а, што чини увећање вриједности пројекта за преко 21 милион еура. Министарство просвјете, науке и иновације је потражило алтернативне начине за обезбјеђивање средстава, и у сарадњи и уз координацију ЕИБ-ом, аплицирало за донацију према Западнобалканском инвестиционом фонду (WBIF), од кога је обезбијеђено 4.529.034 еура, док је донацију од 6.464.830 еура обезбиједила ЕИБ, што укупно чини цифру од 10.993.864 еура донације за потребе финансирања имплементације пројекта.

На данашњој сједници, Влада је размотрила и више кадровских питања доступних на линку.

11. сједница Владе Црне Горе

I МАТЕРИЈАЛИ КОЈИ СУ ВЛАДИ ДОСТАВЉЕНИ РАДИ РАСПРАВЕ
1.Усмена информација о реализацији активности из процеса приступања Црне Горе Европској унији Закључци
2.Предлог програма економских реформи за Црну Гору за период 2024-2026. година с Извјештајем са јавне расправе Материјал Закључци
3.Предлог програма рада и Предлог финансијског плана Друштва са ограниченом одговорношћу „Црногорски оператор тржишта електричне енергије“- Подгорица, за 2024. годину Материјал Закључци
4.Кадровска питања Закључци
4.1Предлог за постављење генералне директорице Директората за унапређење и заштиту људских права и слобода у Министарству људских и мањинских права Материјал
4.2Предлог за разрјешење предсједника и чланова Савјета Агенције за инвестиције Црне Горе Материјал
4.3Предлог за престанак вршења дужности в.д. генералне директорице Директората за геологију и рударство у ранијем Министарству капиталних инвестиција Материјал
4.4Предлог за одређивање вршитељке дужности генералне директорице Директората за нафту и гас у Министарству енергетике и рударства Материјал
4.5Предлог за одређивање вршиоца дужности генералног директора Директората за електроенергетику у Министарству енергетике и рударства Материјал
4.6Предлог за одређивање вршиоца дужности директора Управе царина Материјал
4.7Предлог за одређивање вршитељке дужности генералне директорице Директората за управљање структурама претприступне подршке ЕУ у Министарству финансија Материјал
4.8Предлог за одређивање вршитељке дужности генералне директорице Директората за управљање јавним инвестицијама и политику јавних набавки у Министарству финансија Материјал
4.9Предлог за одређивање вршитељке дужности генералне директорице Директората за финансирање, уговарање и спровођење средстава ЕУ подршке у Министарству финансија Материјал
4.10Предлог за одређивање вршиоца дужности генералног директора Директората за игре на срећу, координацију и извјештавање о неформалној економији и државну помоћ у Министарству финансија Материјал
4.11Предлог за одређивање вршиоца дужности генералног директора Директората државног трезора у Министарству финансија Материјал
4.12Предлог за одређивање вршиоца дужности генералног директора Директората за државни буџет у Министарству финансија Материјал
4.13Предлог за престанак мандата секретарке ранијег Министарства капиталних инвестиција Материјал
4.14Предлог за престанак вршења дужности в.д. генералне директорице Директората за капиталне и IPA пројекте у ранијем Министарству капиталних инвестиција Материјал
4.15Предлог за престанак мандата генералне директорице Директората за поморски саобраћај, сигурност пловидбе, заштиту загађења и поморску привреду у ранијем Министарству капиталних инвестиција Материјал
4.16Предлог за престанак мандата генералном директору Директората за путну инфраструктуру у ранијем Министарству капиталних инвестиција Материјал
4.17Предлог за престанак вршења дужности в.д. генералног директора Директората за жељезничку инфраструктуру и саобраћај у ранијем Министарству капиталних инвестиција Материјал
4.18Предлог за престанак мандата генералном директору Директората за инспекцијске послове у ранијем Министарству капиталних инвестиција Материјал
4.19Предлог за одређивање вршиоца дужности секретара Министарства саобраћаја и поморства Материјал
4.20Предлог за одређивање вршитељке дужности генералне директорице Директората за поморство у Министарству саобраћаја и поморства Материјал
4.21Предлог за одређивање вршитељке дужности генералне директорице Директората за жељезнички саобраћај у Министарству саобраћаја и поморства Материјал
4.22Предлог за одређивање вршиоца дужности генералног директора Директората за ваздушни саобраћај у Министарству саобраћаја и поморства Материјал
4.23Предлог за одређивање вршиоца дужности генералног директора Директората за државне путеве у Министарству саобраћаја и поморства Материјал
4.24Предлог за одређивање вршиоца дужности генералног директора Директората за капиталне пројекте и међународну сарадњу у Министарству саобраћаја и поморства Материјал
4.25Предлог за одређивање вршитељке дужности генералне директорице Директората за државну управу у Министарству јавне управе Материјал
4.26Предлог за одређивање вршитељке дужности генералне директорице Директората за развој и сарадњу са НВО у Министарству јавне управе Материјал
4.27Предлог за одређивање вршиоца дужности директора Управе за сарадњу са дијаспором - исељеницима Материјал
4.28Предлог за разрјешење и именовање члана Скупштине „Контрола летења Србије и Црне Горе“ д.о.о. Материјал
4.29Предлог за престанак вршења дужности в.д. директорице Завода за школство Материјал
4.30Предлог за именовање директорице Завода за школство Материјал
4.31Предлог за одређивање вршитељке дужности генералне директорице Директората за међународну сарадњу, европске интеграције и имплементацију ЕУ фондова у Министарству економског развоја Материјал
II МАТЕРИЈАЛИ КОЈИ СЕ ВЛАДИ ДОСТАВЉАЈУ С ПРЕДЛОГОМ ДА СЕ О ЊИМА НЕ РАСПРАВЉА
5.Предлог одлуке о измјени Одлуке о образовању Међуресорске радне групе за увођење програма „Гаранција за младе“ у Црној Гори (без расправе) Материјал Закључци
6.Предлог за рјешавање сукоба надлежности између Службе за инспекцијске послове Општине Херцег Нови и Министарства екологије, просторног планирања и урбанизма као правног претходника Министарства просторног планирања, урбанизма и државне имовине - Директората за инспекцијски надзор - Дирекције за урбанистичко грађевински надзор у предмету вршења инспекцијског надзора на катастарској парцели 6372 КО Суторина, Херцег Нови, на којој се налази привремени објекат - градилишни контејнер Материјал Закључци
7.Предлог правилника о унутрашњој организацији и систематизацији Министарства вањских послова (без расправе) Материјал Закључци
8.Предлог платформе о учешћу црногорске делегације коју предводи министар финансија Новица Вуковић на Euromoney конференцији, од 15. до 17. јануара 2024. године, у Бечу, Федерална Република Аустрија (без расправе) Материјал Закључци
9.Питања и предлози
9.1Предлог платформе за учешће предсједника Владе Милојка Спајића на 54. годишњем састанку Свјетског економског форума у Давосу, у периоду од 14. до 18. јануара 2024. године Материјал Закључци
9.2Предлог платформе за званичну посјету предсједника Владе Црне Горе Милојка Спајића Књажевини Лихтенштајн, 18. јануар 2024. године Материјал Закључци
9.3Информација о потреби одређивања националног IPA координатора Материјал Закључци
9.4Информација о потписивању Споразума о донацији са Европском инвестиционом банком за потребе финансирања реализације пројекта "Програм унапређења црногорског образовања"са Предлогом споразума Материјал Закључци
9.5Предлог одлуке о образовању Савјета за јавне инвестиције Материјал Закључци
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?