УН санкције – Судан

УН САНКЦИЈЕ - СУДАН

Након 15 година сукоба ниског нивоа у западном дијелу Судана, Дарфуру, насиље је избило 2003. године када су се Судански ослободилачки покрет/војска (СЛМ/А) и Покрет за правду и једнакост (ЈЕМ) упустили у војни сукоб с владом Судана и Џанџавид милицијом, оптужујући их за систематско угњетавање неарапских Суданаца.

Савјет безбједности је и даље забринут због хуманитарне кризе и кршења људских права, укључујући нападе на цивиле који су довели хиљаде живота у опасност. Осудио је такве акте од стране свих страна укључених у сукоб, посебно присилна расељавања, силовања и етничко насиље које је Џанџавид спроводио над цивилима.Савјет безбједности је примијетио да је суданска влада обећала да ће истражити насиље, кривично гонити одговорне и разоружати Џанџавид. У преамбули Резолуције такође је поздрављено вођство Афричке уније и заједничко саопштење које су објавила суданска влада и генерални секретар УН Кофи Анан 3. јула 2004. Такође Савјет безбједности је подсјетио да  да је преко милион људи била потребна хитна хуманитарна помоћ и 200.000 људи побјегло је у сусједни Чад повећавајући притисак на ту земљу. Утврдио је да дотична ситуација представља пријетњу по међународни мир и безбједност.

Из наведених разлога, Савјет подржава распоређивање међународних посматрача у регији Дарфур у Судану под водством Афричке уније. Такође захтијева да Судан испуни своје обавезе о разоружању милиција и тражи од генералног секретара УН да у року од 30 дана и након тога мјесечно извјештава о постигнутом напретку. Одлучује да ће све државе предузети потребне мјере да спријече продају или снабдијевање оружја или сродног материјала свих врста субјектима који дјелују у Судану, укључујући техничку обуку, ка и да се наметнуте мјере неће примјењивати на: (а) снабдијевање и сродну техничку обуку и помоћ за праћење, верификацију или операције подршке миру; (б) залихе несмртоносне војне опреме за хуманитарно праћење или праћење људских права; залихе заштитне одјеће за УН и хуманитарно особље

Комитет Савјета безбједности за санкције за Судан основан је 29. марта 2005. године, у складу са Резолуцијом 1591 (2005), како би надзирао релевантне санкционе мјере и обављао задатке које је Савјет безбједности утврдио у ставу 3 (а) исте Резолуције.

Ембарго оружја

Савјет безбједности је први пут увео ембарго на оружје свим невладиним субјектима и појединцима, укључујући Џанџавид, који дјелују у Дарфуру усвајањем Резолуције 1556 (2004) од 30. јула 2004. године. Режим санкција је измијењен и ојачан усвајањем Резолуције 1591 (2005), који је проширио опсег ембарга на оружје како би укључио и све стране у споразуму о прекиду ватре у Нџамени и све друге зараћене стране. Спровођење ембарга на оружје додатно је ојачано Резолуцијом 1945 (2010) од 14. октобра 2010. године.

Циљане санкције

Резолуцијом 1591 (2005), Савјет безбједности је наметнуо забрану путовања (став 3 (д)) и замрзавање имовине (став 3 (е)) појединцима које је одредио Комитет. На консолидованој листи забране путовања и замрзавања имовине Комитета налазе се три особе, које је Савјет одредио Резолуцијом 1672 (2006) од 25. априла 2006. године. Резолуцијом 2035 (2012) од 17. фебруара 2012. године, Савјет је одлучио да Критеријуми за уврштавање наведени у ставу 3 (ц) Резолуције 1591 (2005) такође се примењују на субјекте.

Према режиму санкција Судана, Комитет има мандат да разматра именовања на основу критеријума садржаних у ставу 3 (ц) Резолуције 1591 (2005).

Резолуције

Резолуцијом СБ УН 1556 (2004), донесеном 2004. године, подржава се распоређивање међународних посматрача и увођење ембарга на оружје Судану.

Резолуцијом СБ УН 1591 (2005), донесеном 2005. године, проширен је ембарго на оружје како би укључио све стране у споразуму о прекиду ватре у Нџамени и све друге зараћене стране у државама Сјеверни Дарфур, Јужни Дарфур и Западни Дарфур, Судан. Успостављен је  Комитет за праћење мјера и за одређивање оних појединаца који подлијежу замрзавању имовине и забрани путовања наметнутим Резолуцијом; Основана је комисија експерата која ће помоћи Комитету у праћењу имплементације и координирати његове активности, према потреби, са текућим операцијама Мисије Афричке уније у Судану (АМИС).

Резолуцијом СБ УН 1672 (2006), донесеном 2006. године, одређене су четири особе као предмет ограничења путовања и замрзавања имовине наметнутих ставом 3 Резолуције 1591 (2005).

Резолуцијом СБ УН 1945 (2010), донесеном 2010. године, продужен је мандат Комисије експерата именоване у складу са Резолуцијом 1591 (2005) до 19. октобра 2011. и јача се спровођење ембарга на оружје.

Резолуцијом СБ УН 2035 (2012), донесеном 2012. године, продужен је мандат Комисије експерата именоване у складу са Резолуцијом 1591 (2005) до 17. фебруара 2013. године.

Резолуцијом СБ УН 2676 (2023), донесеном 2023. године, продужен је мандат Панела експерата УН-а успостављеног у складу с Резолуцијом Савјета безбједности 1591 (2005) о Судану до 12. марта 2024.

Приступ санкционој листи

Ажурираној санкционој листи Комитета СБ УН за Судан могуће је приступити на доље наведеној интернет страници:

хттпс://www.ун.орг/сецуритyцоунцил/санцтионс/1591/материалс

Санкциони комитет СБ УН за Судан 

Санкциони комитет СБ УН за Судан, у складу са Резолуцијом СБ УН 1591 (2005) која се односи на Ирак надгледа санкције које је увео Савјет безбедности УН.

Интернет страници овог комитета могуће је приступити преко сљедећег линка:

хттпс://www.ун.орг/сецуритyцоунцил/санцтионс/1591 .

Смјернице комитета СБ УН за Судан доступне су на сљедећој интернет страници: 

хттпс://www.ун.орг/сецуритyцоунцил/санцтионс/1591/цоммиттее-гуиделинес .

Циљеви санкција

Прекид непријатељстава, преговори о споразуму, спровођење мира, подршка демократији, људска права

Врста санкција

 

  • Путовања (појединачна забрана путовања)
  • Замрзавање имовине (замрзавање имовине појединца/ентитета, пренос имовине)
  • Оружје (ембарго на увоз оружја)

Раније свеобухватне санкције (април 1996. - септембар 2001. године).

Статус

На снази

Важење

30. јула 2004. године- данас

(скоро 19 година)

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?