Усвојен Извјештај о раду Канцеларије заступника Црне Горе пред Европским судом за људска права за 2024. годину

Дана 21. марта 2025. године Влада Црне Горе је усвојила Извјештај о раду Канцеларије заступника Црне Горе пред Европским судом за људска права за 2024. годину и на основу наведеног Извјештаја донијела закључке којима је:

- Задужила Министарство правде да:

- формира Регистар/Евиденцију који ће на јасан, централизован и транспарентан начин обухватити тачан број неизвршених правоснажних одлука националних судова донијетих против привредних друштава, која су некада била у друштвеном/државном власништву, а сада су у већинском или мањинском државном власништву, које су као неизвршене пријављене у стечајном поступку, а касније и признате у Листи признатих и оспорених потраживања у стечајном поступку, и по том основу укупан збир неисплаћених потраживања;

- изврши анализу да ли је у циљу ефикасног рјешавања тих стечајних поступака неопходно извршити измјене Закона о заштити права на суђење у разумном року или других закона, или евентуално предузети друге мјере;

- изврши анализу да ли је у циљу ефикаснијег окончања управно-судских поступака неопходно извршити измјене Закона о управном спору у дијелу испуњења услова за мериторно одлучивање Управног суда Црне Горе - тзв. спор пуне јурисдикције;

- изврши анализу да ли је у циљу обезбјеђења дјелотворне и потпуне заштите права на правично суђење неопходно извршити измјене Закона о парничном поступку у дијелу испуњења услова за изјављивање приједлога за дозволу ревизије по критеријуму ратионе валорис (члан 397а став 2 Закона о парничном поступку).

- Задужила Министарство просторног планирања, урбанизма и државне имовине да у циљу спрјечавања будућих повреда права на правично суђење због прекомјерне дужине трајања поступака пред Регионалним комисијама за повраћај и обештећење Подгорица, Бар и Бијело Поље, које повреде могу бити утврђене од стране Европског суда за људска права и тиме довести до материјалног оптерећења буџета Црне Горе, наложи Регионалним комисијама за повраћај и обештећење Подгорица, Бар и Бијело Поље ураде опсежну анализу свих предмета у раду пред тим комисијама и сачине планове за ефикасно окончање истих.

- Препоручила Уставном суду Црне Горе да у циљу обезбјеђивања права на правично и јавно суђење из члана 32 Устава Црне Горе и аналогно томе права на правично суђење (права на суђење у разумном року) из члана 6 Конвенције, као и спрјечавања будућих повреда права на правично суђење због прекомјерне дужине трајања поступака пред тим судом, које могу бити утврђене од стране Европског суда за људска права, а тиме и материјалног оптерећења буџета Црне Горе сачини опсежну анализу свих предмета у раду Уставног суда Црне Горе у циљу издвајања оних предмета који су у раду дуже од три године како би се убрзао њихов завршетак, те означи све предмете који су у раду дуже од три године као приоритетне и дефинише фиксне рокове за њихово окончање.

- Препоручила Управном суду Црне Горе да предузме све неопходне мјере како би се смањила прекомјерна дужина трајања управно-судских поступака, а посебно оних поступака који се већ више пута („пинг-понг“) налазе пред том судском инстанцом, уз поштовање начела и стандарда за њихову дужину трајања, сходно пракси Европског суда за људска права, како би се предметни поступци окончали у складу са захтјевом „разумног рока“, са посебним  фокусом на предмете који се тичу повраћаја имовинских права и обештећења.

- Препоручила Привредном суду Црне Горе да предузме све неопходне мјере у контексту дужине трајања стечајних поступака који се налазе у раду пред тим судом, а посебно оних у којима је стечајни дужник привредно друштво које је некада било у друштвеном/државном власништву, а сада је у већинском или мањинском државном власништву, уз поштовање начела и стандарда за њихову дужину трајања, сходно пракси Европског суда за људска права, како би се предметни поступци окончали у складу са захтјевом „разумног рока“ и обезбиједило поштовање начела правне сигурности и владавине права, а самим тим предуприједиле и потенцијалне будуће материјалне обавезе државе Црне Горе које би по том основу сносила због прекомјерне дужине трајања наведених поступака.

- Препоручила Врховном државном тужилаштву Црне Горе и Тужилачком савјету
Црне Горе
да 
спроведу контролу досљедне примјене Упутства Врховног државног тужилаштва Црне Горе општег карактера Ту број 254/24 од 23. маја 2024. године и по том основу израде анализу рада поступајућих тужилаца у предметима тортуре од стране полицијских службеника и да укажу на неопходност интензивирања рада и улагања додатних напора, како би истрага у предметима тортуре од стране полицијских службеника била брза, адекватна, темељна, независна и непристрасна, у складу са европским и међународним стандардима.

- Препоручила Центру за обуку у судству и државном тужилаштву и задужила Управу за људске ресурсе да у програме едукације носилаца правосудних функцију и државних службенка у циљу стицања, односно унапрјеђивања основних знања и вјештина, уврсте обуке на тему поступка извршења пресуда Европског суда за људска права, како би се исти ближе упознали са наведеним поступком и обавезама које су државни органи дужни да предузму у циљу ефикасног извршења пресуда Европског суда за људска права.

Документа

Извјештај о раду Канцеларије заступника Црне Горе пред Европским судом за људска права за 2024. годину
Извјештај о раду Канцеларије заступника Црне Горе пред Европским судом за људска права за 2024. годину
У извјештају о раду Канцеларије заступника Црне Горе пред Европским судом за људска права за 2024. годину је садржан преглед актуелних међународноправних поступака против Црне Горе пред Европским судом за људска права, пресуда Европског суда за људска права донијетих против Црне Горе током 2024. године, одлука Европског суда за људска права донијетих против Црне Горе током 2024. године, поступка извршења пресуда и одлука Европског суда за људска права донијетих против Црне Горе, активности Канцеларије заступника у циљу афирмације људских права и слобода и превенције њиховог кршења и препорука и закључака
Верзија 1.0 Објављено: 24.03.2025. 08:44
Преузми pdf 737 KB
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?