
- Влада Црне Горе
Канцеларија Заступника Црне Горе пред Европским судом за људска права Усвојен Извјештај о раду Канцеларије заступника Цр...
Усвојен Извјештај о раду Канцеларије заступника Црне Горе пред Европским судом за људска права за 2024. годину
Дана 21. марта 2025. године Влада Црне Горе је усвојила Извјештај о раду Канцеларије заступника Црне Горе пред Европским судом за људска права за 2024. годину и на основу наведеног Извјештаја донијела закључке којима је:
- Задужила Министарство правде да:
- формира Регистар/Евиденцију који ће на јасан, централизован и транспарентан начин обухватити тачан број неизвршених правоснажних одлука националних судова донијетих против привредних друштава, која су некада била у друштвеном/државном власништву, а сада су у већинском или мањинском државном власништву, које су као неизвршене пријављене у стечајном поступку, а касније и признате у Листи признатих и оспорених потраживања у стечајном поступку, и по том основу укупан збир неисплаћених потраживања;
- изврши анализу да ли је у циљу ефикасног рјешавања тих стечајних поступака неопходно извршити измјене Закона о заштити права на суђење у разумном року или других закона, или евентуално предузети друге мјере;
- изврши анализу да ли је у циљу ефикаснијег окончања управно-судских поступака неопходно извршити измјене Закона о управном спору у дијелу испуњења услова за мериторно одлучивање Управног суда Црне Горе - тзв. спор пуне јурисдикције;
- изврши анализу да ли је у циљу обезбјеђења дјелотворне и потпуне заштите права на правично суђење неопходно извршити измјене Закона о парничном поступку у дијелу испуњења услова за изјављивање приједлога за дозволу ревизије по критеријуму ратионе валорис (члан 397а став 2 Закона о парничном поступку).
- Задужила Министарство просторног планирања, урбанизма и државне имовине да у циљу спрјечавања будућих повреда права на правично суђење због прекомјерне дужине трајања поступака пред Регионалним комисијама за повраћај и обештећење Подгорица, Бар и Бијело Поље, које повреде могу бити утврђене од стране Европског суда за људска права и тиме довести до материјалног оптерећења буџета Црне Горе, наложи Регионалним комисијама за повраћај и обештећење Подгорица, Бар и Бијело Поље ураде опсежну анализу свих предмета у раду пред тим комисијама и сачине планове за ефикасно окончање истих.
- Препоручила Уставном суду Црне Горе да у циљу обезбјеђивања права на правично и јавно суђење из члана 32 Устава Црне Горе и аналогно томе права на правично суђење (права на суђење у разумном року) из члана 6 Конвенције, као и спрјечавања будућих повреда права на правично суђење због прекомјерне дужине трајања поступака пред тим судом, које могу бити утврђене од стране Европског суда за људска права, а тиме и материјалног оптерећења буџета Црне Горе сачини опсежну анализу свих предмета у раду Уставног суда Црне Горе у циљу издвајања оних предмета који су у раду дуже од три године како би се убрзао њихов завршетак, те означи све предмете који су у раду дуже од три године као приоритетне и дефинише фиксне рокове за њихово окончање.
- Препоручила Управном суду Црне Горе да предузме све неопходне мјере како би се смањила прекомјерна дужина трајања управно-судских поступака, а посебно оних поступака који се већ више пута („пинг-понг“) налазе пред том судском инстанцом, уз поштовање начела и стандарда за њихову дужину трајања, сходно пракси Европског суда за људска права, како би се предметни поступци окончали у складу са захтјевом „разумног рока“, са посебним фокусом на предмете који се тичу повраћаја имовинских права и обештећења.
- Препоручила Привредном суду Црне Горе да предузме све неопходне мјере у контексту дужине трајања стечајних поступака који се налазе у раду пред тим судом, а посебно оних у којима је стечајни дужник привредно друштво које је некада било у друштвеном/државном власништву, а сада је у већинском или мањинском државном власништву, уз поштовање начела и стандарда за њихову дужину трајања, сходно пракси Европског суда за људска права, како би се предметни поступци окончали у складу са захтјевом „разумног рока“ и обезбиједило поштовање начела правне сигурности и владавине права, а самим тим предуприједиле и потенцијалне будуће материјалне обавезе државе Црне Горе које би по том основу сносила због прекомјерне дужине трајања наведених поступака.
- Препоручила Врховном државном тужилаштву Црне Горе и Тужилачком савјету
Црне Горе да спроведу контролу досљедне примјене Упутства Врховног државног тужилаштва Црне Горе општег карактера Ту број 254/24 од 23. маја 2024. године и по том основу израде анализу рада поступајућих тужилаца у предметима тортуре од стране полицијских службеника и да укажу на неопходност интензивирања рада и улагања додатних напора, како би истрага у предметима тортуре од стране полицијских службеника била брза, адекватна, темељна, независна и непристрасна, у складу са европским и међународним стандардима.
- Препоручила Центру за обуку у судству и државном тужилаштву и задужила Управу за људске ресурсе да у програме едукације носилаца правосудних функцију и државних службенка у циљу стицања, односно унапрјеђивања основних знања и вјештина, уврсте обуке на тему поступка извршења пресуда Европског суда за људска права, како би се исти ближе упознали са наведеним поступком и обавезама које су државни органи дужни да предузму у циљу ефикасног извршења пресуда Европског суда за људска права.
Документа


