Високоризичне државе које подлијежу позиву ФАТФа за предузимање активности -фебруар 2024.године

Објављено: 19.03.2024. 08:38 Аутор: СФОП

Париз, 23. фебруара 2024.године-Високоризичне државе имају значајне стратешке недостатке у својим режимима за борбу против прања новца, финансирања тероризма и финансирања пролиферације. За све државе које су идентификоване као високо ризичне ФАТФ позива своје чланице и захтијева од свих држава да примјене продубљене мјере идентификације и праћења клијената, а у најозбиљнијим случајевима, државе се позивају да примјене контрамјере како би заштитиле међународни финансијски систем од континуираних ризика од прања новца, финансирања тероризма и финансирања пролиферације (ПН/ФТ/ФП) који проистичу из те земље. Ова листа се често назива и “црна листа”. Од фебруара 2020. године, у свијетлу пандемије Ковид-19, ФАТФ је зауставио поступак преиспитивања Ирана и Демократске Народне Републике Кореје, с обзиром на то да вец́ подлијежу позиву ФАТФ-а за предузимање противмјера. У јануару 2024.године, Иран је известио да нема значајних промјена у статусу акционог плана.

Стога, ФАТФ понавља свој позив да се примјене контра мјере на ове високоризичне државе 

Државе које подлијежу позиву који је ФАТФ упутио својим чланицама и другим државама да примјењују противмјере

ДЕМОКРАТСКА НАРОДНА РЕПУБЛИКА КОРЕЈА (ДНРК) 

[непромијењено обавјештење од фебруара 2020. године]

ФАТФ и даље изражава забринутост због тога што ДНРК није отклонила значајне недостатке у свом систему спречавања прања новца и финансирања тероризма (СПН/ФТ), као и због озбиљних пријетњи које ови недостаци представљају за интегритет међународног финансијског система. ФАТФ захтијева од ДНРК да одмах и у значајној мјери отклони недостатке у свом систему СПН/ФТ. Поред тога, ФАТФ изражава нарочиту забринутост због пријетње коју представљају незаконите активности Демократске Народне Републике Кореје на плану ширења оружја за масовно уништење и његовог финансирања.

ФАТФ понавља свој позив упућен државама чланицама 25. фебруара 2011. године и позива све државе да упозоре своје финансијске институције да посвете посебну пажњу пословним односима и трансакцијама са ДНРК, укључујући привредне субјекте и финансијске институције из ДНРК, као и лица која наступају у њихово име. Поред појачаног опреза, ФАТФ још позива државе чланице и захтијева од свих држава да примјењују дјелотворне контрамјере и циљане финансијске санкције у складу са релевантним резолуцијама Савјета безбједности Уједињених нација ради заштите свог финансијског сектора од ризика од прања новца, финансирања тероризма и финансирања пролиферације оружја за масовно уништење (ПН/ФТ/ФПОМУ) који проистичу из ДНРК. Државе треба да предузму неопходне мјере за затварање постојећих пословних јединица, подружница и представништава банака из ДНРК на својим територијама и да прекину кореспондентске односе са банкама из ДНРК, тамо гдје се то захтијева на основу релевантних резолуција СБ УН.

ИРАН 

[није промијењено обавјештење од фебруара 2020. године]

У јуну 2016. године Иран се обавезао да отклони своје стратешке недостатаке. Акциони план за Иран је истекао у јануару 2018. године. У фебруару 2020. године ФАТФ је упозорио да Иран није завршио свој акциони план. [1] 

У октобру 2019. године ФАТФ је позвао своје чланице и захтијевао од свих држава да: захтијевају појачан надзор над филијалама и подружницама финансијских институција које се налазе у Ирану; да уведу унапријеђене релевантне механизме извјештавања или систематског извјештавања о финансијским трансакцијама; и да захтјевају појачане обавезе екстерне ревизије за финансијске групе у односу на све њихове филијале и подружнице које се налазе у Ирану.

Сада, имајући у виду да Иран није усвојио Палермо Конвенцију и Конвенцију о сузбијању финансирања тероризма у складу са ФАТФ стандардима, ФАТФ у потпуности укида обустављање контрамјера и позива своје чланице и захтијева од свих држава да примјене дјелотворне контрамјере, у складу са Препоруком 19.[2]

Иран се и даље наводи у оквиру ФАТФ саопштења о (Високоризичним државама које подлијежу позиву за предузимање активности) док Акциони план не буде реализован у потпуности. Уколико Иран ратификује Палермо Конвенцију и Конвенцију о сузбијању финансирања тероризма у складу са ФАТФ стандардима, ФАТФ ће одлучити о наредним корацима , укључујући и одлуку о томе да ли да се укину контра мјере. Све док Иран не примјени мјере неопходне за уклањање недостатака утврђених у односу на борбу против финансирање тероризма у Акционом плану, ФАТФ ће остати и даље забринут због ризика од финансирања тероризма који потиче од Ирана и пријетње коју овакво стање представља за међународни финансијски систем.

ДРЖАВЕ КОЈЕ ПОДЛИЈЕЖУ ПОЗИВУ КОЈИ ЈЕ ФАТФ УПУТИО СВОЈИМ ЧЛАНИЦАМА И ДРУГИМ ДРЖАВАМА ДА ПРИМЈЕЊУЈУ ПРОДУБЉЕНЕ МЈЕРЕ ПРОВЈЕРЕ ИДЕНТИТЕТА И ПРАЋЕЊА ПОСЛОВАЊА КЛИЈЕНТА (ПРОДУБЉЕНЕ ЦДД МЈЕРЕ) ПРОПОРЦИОНАЛНО РИЗИЦИМА КОЈИ ПРОИСТИЧУ ИЗ НЕДОСТАТАКА У ВЕЗИ СА ДОЉЕ НАВЕДЕНОМ ДРЖАВОМ.

МЈАНМАР

У фебруару 2020. године, Мјанмар се обавезао да ц́е отклонити своје стратешке недостатке. Акциони план за Мјанмар је истекао у септембру 2021. године.

У октобру 2022. године, узимајући у обзир континуирани недостатак  напретка и да већина питања је и даље била неразријешена и годину дана након истека рока за испуњавање акционог плана,  ФАТФ је одлучио  да је неопходно да се предузму додатне активности  сходно процедурама и ФАТФ позвао је државе чланице и апеловао на све државе да примијене продубљене мјере провјере идентитета и праћења пословања клијента (продубљене ЦДД мјере)  сразмјерно ризику који проистиче из Мјанмара. Код примене продубљених ЦДД мјера, државе је требало да обезбиједе да се не ометају токови средстава за хуманитарну помоц́, легитимне активности НПО и дознаке.

 Од октобра 2023. године Мјанмар је предузео кораке на давању приоритета вршења инспекцијског надзора код одређених дијелова не-финансијског сектора а који је заснован на процјени ризика, међутим свеукупни напредак је и даље превисе успорен.  Мијанмар треба да настави да ради на имплементацији свог акционог плана за отклањање ових недостатака, укључујуц́и: (1) демонстрирање унапријеђеног разумијевања ризика од прања новца у кључним областима; (2) доказивање да су хунди оператери регистровани и да се над њима врши надзор; (3) демонстрирање унапријеђене употребе финансијско обавештајних података у истрагама органа за спровођење закона и повец́ање оперативних анализа и ширења података од стране финансијско обавјештајне службе ( ФОС); (4) обезбјеђивање да се ПН истражује/гони у складу са ризицима; (5) демонстрирање истраге транснационалних случајева прања новца уз међународну сарадњу; (6) демонстрирање повец́ања замрзавања/заплијене и конфискације прихода, средстава и/или имовине еквивалентне вриједности; (7) управљање одузетом имовином ради очувања вриједности одузете робе до конфискације, (8) отклањање недостатака у односу на техничку усклађеност са Препоруком 7 како би се обезбиједила примјена циљаних финансијских санкција у односу на финансирање пролиферације.

ФАТФ подстиче Мијанмар да ради на потпуном рјешавању својих недостатака у систему СПН/ФТ, као и да покаже да спроводи надзор над пружаоцима услуга преноса новчаних средстава који је заснован на документованом и добром разумијевању ризика ПН/ФТ како би се спријечила неадекватна провјера легитимних финансијских токова.

Мијанмар ће остати на листи земаља које су подвргнуте позиву на акцију све док се његов пуни акциони план не заврши.

Оригинално саопштење на енглеском језику можете наћи на сљедећем линку: https://www.fatf-gafi.org/en/publications/High-risk-and-other-monitored-jurisdictions/Call-for-action-february-2024.html


[1] У јуну 2016. ФАТФ је поздравио политичку посвец́еност Ирана на високом нивоу да се отклоне стратешким недостацима у борби против прања новца и финансирања тероризма и одлуку Ирана да затражи техничку помоц́ у имплементацији Акционог плана. Иран је од 2016. године успоставио систем пријављивања преноса готовине, усвојио измјене Закона о борби против финансирања тероризма и свој Закон о спречавању прања новца и усвојио подзаконски акт о спречавању прања новца.

У фебруару 2020. године, ФАТФ је примјетио да још увијек постоје ставке које нису завршене и да Иран треба у потпуности да се отклони недостатке у вези са: (1) адекватном криминализацијом финансирања тероризма, укључујуц́и уклањање изузец́а за одређене групе које „покушавају да окончају страну окупацију, колонијализам и расизам“; (2) идентификовањем и замрзавањем средстава терориста у складу са релевантним резолуцијама Савјета безбједности Уједињених нација; (3) обезбјеђивање адекватног и применљивог система примјене мјера провјере идентитета и праћења пословања клијента (ЦДД мјере); (4) показивањем како  надлежни органи идентификују и санкционишу нелиценциране пружаоце услуга трансфера новца/вриједности; (5) ратификацију и имплементацију конвенција из Палерма и конвенција у вези са финансирањем тероризма и разјашњавање способности пружања међународне правне помоц́и; и (6) обезбеђивање да финансијске институције провјере да електронски трансфери садрже потпуне информације о налогодавцу и кориснику.

  

[2] Државе би требало да буду у могуц́ности да примијене одговарајуц́е противмјере када их ФАТФ позове на то. Државе такође треба да буду у могуц́ности да примјењују контрамјере независно од било каквог позива ФАТФ-а да то учине. Такве противмјере треба да буду ефикасне и пропорционалне ризицима.

Напомена за тумачење Препоруке 19 наводи примјере контрамјера које би земље могле да предузму

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?