- Влада Црне Горе
Министарство културе и медија Вујовић: Улога Министарства културе и медија у дод...
Вујовић: Улога Министарства културе и медија у додјели Тринаестојулске награде искључиво административна
Поводом јавних коментара и медијских интерпретација након доношења Одлуке Жирија о добитницима Тринаестојулске награде за 2025. годину, Министарство културе и медија Црне Горе указује на законом јасно дефинисану улогу овог органа у предметној процедури, у циљу цјеловитог и истинитог информисања јавности.
У складу са чланом 14 Закона о државним наградама, Министарство културе и медија врши искључиво административне послове у вези са додјелом Тринаестојулске награде. Ти послови обухватају пружање техничко-организационе подршке раду Жирија, именовање секретара Жирија и обезбјеђивање услова за реализацију додјеле награда, укључујући израду плакета и исплату новчаних износа.
Супротно неким медијским наводима, Министарство не учествује у предлагању, одлучивању, провјери испуњености услова и валидности, нити има икакав утицај на избор добитника награде.
У складу са чланом 19 истог закона, Жири за додјелу Тринаестојулске награде именује Скупштина Црне Горе, из реда истакнутих научних, културних, спортских и јавних радника. Жири има седам чланова и у потпуности је независан у свом раду, што је додатно прецизирано и у Пословнику о раду Жирија (чланови 5, 12, 14, 15 и 24).
Улога Министарства огледа се у: објављивању јавног позива (члан 8 Пословника), административном запримању приједлога (члан 9), именовању секретара Жирија (члан 10), достављању запремљене документације од стране предлагача, члановима Жирија (члан 11), логистичкој и техничкој подршци током рада Жирија (члан 28), обезбјеђивању средстава за реализацију награде након што Жири донесе Одлуку (члан 26).
Одлуку о додјели награде доноси се искључиво гласањем чланова Жирија, у складу са правилима утврђеним Законом и Пословником. Министарство је у обавези да ту одлуку спроведе, али ни на који начин не утиче на њен садржај, нити има било која законска овлашћења да провјерава законску испуњеност достављених предлога.
Према члану 5 Пословника о раду Жирија, управо Жири „разматра пристигле приједлоге и утврђује испуњеност услова”, и формира листу кандидата тако што претходно утврди да ли кандидати испуњавају Законом прописане услове. Жири је формирао Листу кандидата и утврдио на сједници и тиме потврдио да кандидати испуњавају законске услове. Министарство, није запремило нити један упит од стране Жирија или било ког члана Жирија у вези са достављањем додатне документације, нити је, током поступка утврђивања предлога изразило сумњу на валидност достављених предлога. Ниједан други орган нема право да утиче или самостално дјелује у том поступку, јер би у супротном аутономија Жирија била нарушена. Дакле, Закон не оставља ни минимум овлашћења Министарству да на било који начин утиче на преиспитивање или утврђивање испуњености услова за додјелу Тринаестојулске награде.
Ни Закон ни Пословник не овлашћују Министарство културе и медија да током рада Жирија може самоиницијативно провјеравати да ли је конкретно књижевно дјело уписано у ЦИП каталог. Таква провјера може бити извршена само на захтјев Жирија, јер се тиме задире у аутономију одлучивања и независност рада Жирија, која је заштићена и Законом, али и Пословником о раду Жирија, јер су у истом у члану 20 сами прописали да “након истека рока за подношење приједлога за додјелу Тринаестојулске награде за 2025. годину, Жири утврђује да ли су приједлози поднесени у складу са Законом и Пословником”.
У истом члану се прописује да ће Жири провјерити да ли: а)се односи на физичко лице које нема пребивалиште у Црној Гори или црногорско држављанство; б) се односи на правно лице које нема сједиште у Црној Гори; ц) се не односи на дјела и остварења у претходној години, у смислу члана 2 став 2 овог Пословника; д) се односи на лице којем је раније додијељенаТринаестојулска годишња награда; е) је поднио Жири или члан Жирија; ф) се односи на дјела или остварења за која је већ додијељена друга државна награда; г) није поднесен у предвиђеном року; х) не садржи потребне податке о предложеном лицу.
Ако би Министарство културе и медија по аутматизму морало провјерити ЦИП каталогизацију то би значило да је рецимо и Министарство унутрашњих послова дужно да Жирију самоиницијативно достави информацију да одређено лице, кандидат за додјелу Тринестојулске награде нема држављанство или је поднијело фалсификован доказ о посједовању држављанства. Дакле, јасно је да то државни орган може учинити само на упит Жирија.
За истинитост податка достављених Жирију одговара искључиво предлагач, у овом случају Радомир Уљаревић. Такође, уколико је у овом или било ком случају дошло до остварења бића кривичног дјела, свако лице па и државни орган дужно је исто пријавити надлежном дравном органу. Такође, Национална библиотека ће утврдити да ли је дошло до повреде одредби Закона о издавачкој дјелатности и с тим у вези предузети одређене мјере и радње.
Министарство културе и медија остаје посвећено законитом, професионалном и транспарентном обављању својих обавеза и подсјећа да је очување интегритета највишег државног признања у интересу цјелокупне јавности.
др Тамара Вујовић, министарка културе и медија
