Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Анализа консолидоване јавне потрошње за други квартал 2020. године

ЈАВНЕ ФИНАНСИЈЕ

Након позитивних макроекономских кретања у 2019. и почетком 2020. године као и успјешно спроведене фискалне консолидације, којом је унапријеђена фискална позиција, Црна Гора се у марту мјесецу суочила са пандемијом вируса ЦОВИД-19, која је опредијелила економска кретања у досадашњем периоду године.

У циљу ограничавања негативних посљедица пандемије по здравље становништва, Национално координационо тијело за заразне болести донијело је низ наредби, мјера и препорука које су омогућиле стављање епидемије под контролу. Са друге стране, спровођење мјера усмјерених на заштиту здравља становништва, као и прекид међународног путничког саобраћаја, узроковало је значајно ограничење економске активности, а што је за посљедицу имало и пад наплате прихода буџета. У исто вријеме, потреба додатног финансирања здравственог система као и имплементација мјера усмјерених на помоћ привреди и грађанима у суочавању са негативним посљедицама пандемије узроковало је потребу прерасподјеле унутар јавне потрошње како би се у условима значајног пада прихода обезбиједила ликвидност буџета односно редовно сервисирање свих јавних функција државе и пакета мјера помоћи привреди и грађанима. У том циљу, ревидирани су планови прихода и расхода кроз усвојени Закон о измјенама и допунама Закона о буџету за 2020. годину који је донешен у јуну мјесецу.

Како би се ограничили негативни ефекти пандемије на привреду и грађане, Влада Црне Горе донијела је три пакета мјера. Први пакет мјера донешен 19. марта био је интервентног карактера, усмјерен на пружање помоћи најугроженијим категоријама становништва и стварање услова за ликвидност привреде и Буџета, а доминантно су га карактерисале сљедеће мјере:

  • - исплата једнократне помоћи најугроженијим категоријама корисника социјалних давања и пензионерима;
  • -             могућност одлагања кредитних обавеза према Инвестиционо-развојном фонду, као и могућност одлагања обавеза по основу пореза на доходак физичких лица и доприноса за обавезно социјално осигурање, као и обавеза по основу Закона о репрограму пореских потраживања;
  • - хитна кредитна подршка Инвестиционо-развојног фонда за оне гране привреде које су најтеже погођене усљед забране рада;
  • -         одлагање свих немандаторних расхода од стране потрошачких јединица и привредних друштава у већинском власништву државе како би се обезбиједила ликвидност Буџета у периоду значајног пада економске активности и посљедично томе прихода буџета;
  • - одржавање континуитета у извођењу капиталних пројеката кроз обезбијеђено авансно плаћање извођачима радова и извршиоцима услуга ангажованим на овим пројектима.

Други пакет мјера усвојен 24. априла био је усмјерен на стварање услова за очување радних мјеста и бржи опоравак економије. У том циљу мјере су креиране у форми директног субвенционисања зарада запослених, при чему је висину субвенција опредјелјивало да је привредним субјектима као корисницима субвенција обављање дјелатности било: забрањено односно ограничено, при чему су посебно таргетирани туризам и пољопривреда као стратешке гране економије Црне Горе. Такође, у циљу обезбјеђивања ликвидности привреде, у континуитету је пружана финансијска подршка кроз повољне кредитне линије Инвестиционог развојног фонда, као и дефинисан ажурнији повраћај ПДВ-а и продужавање лимита царинске гаранције за одложено плаћање царинског дуга. Као и у оквиру првог пакета мјера, исплаћена је једнократна помоћ угроженим категоријама становништва која се због негативних посљедица епидемије налази у стању социјалне потребе, а која није била обухваћена првим сетом мјера.

Трећи пакет мјера усвојен 23. јула садржи краткорочне и дугорочне мјере умјерене на опоравак привреде Црне Горе кроз диверсификацију привреде и повећање домаће производње. Препознате су кључне секторске политике у сарадњи са привредом (ИТ сектор, туризам, пољопривреда и индустрија укључујући енергетику) и разрађене кроз нови концепт брзих продора. Вриједност трећег пакета процијењена је на ниво од преко 1,0 млрд.€.

Јавни приходи у периоду јануар – јун 2020. године износили су  837,1 мил.€ или 18,2% процијењеног БДП-а (4.607,3 мил. €). У односу на планиране, приходи су мањи за 9,6 мил.€ или 1,1%.  Поредећи са упоредним периодом претходне године, наплата прихода је мања за  94,2 мил. € или 10,1%, услијед пада економске активности узроковане пандемијом вируса ЦОВИД-19.

Јавна потрошња у периоду јануар – јун 2020. године износила је  1.054,5 мил.€ или 22,9% БДП-а, и мања је за 3,6 мил.€ или 0,3% у односу на план, док је у односу на исти период претходне године већа за 84,5 мил.€ или 8,7%, услијед потребе додатног финансирања здравственог система као и имплементације мјера усмјерених на помоћ привреди и грађанима.

Полазећи од кретања прихода и расхода, у периоду јануар – јун 2020. године, остварен је дефицит јавних финансија у износу од  217,4 мил. € или 4,7% БДП-а, што је за 5,9 мил.€ или 2,8% више у односу на планирани.

У прилогу: Анализа консолидоване јавне потрошње за ИИ квартал 2020. године.доцx

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?