Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Анализа консолидоване јавне потрошње за ИИИ квартал 2020. године

ЈАВНЕ ФИНАНСИЈЕ

Спровођење мјера усмјерених на заштиту јавног здравља усљед пандемије вируса ЦОВИД-19 узроковало је значајно ограничавање економске активности, што се негативно одразило на макроекономске и фискалне параметре и у трећем кварталу 2020. године. Имајући у виду изражену сезоналност кад је у питању наплата прихода, односно чињеницу да кретање прихода у трећем кварталу у највећој мјери опредјелјује остварени туристички промет, значајно мањи број долазака и остварени број ноћења резултирао је падом у њиховој наплати. Значајно смањење прихода од туризма током трајања љетње туристичке сезоне, као и наставак споровођења мјера за стављање пандемије под контролу негативно се одразило на готове све категорије јавних прихода, што је посебно видљиво код пореза на потрошњу. Међутим, пад у наплати укупних јавних прихода је са друге стране ублажен растом прихода који се остварују по основу пореза и доприноса на зараде и то као резултат економских мјера Владе кроз субвенционисање дијела зарада запослених. У условима пандемије, спровођење три пакета социо-економских мјера у циљу ублажавања негативних посљедица пандемије по грађане и привреду, али и додатно финансирање здравственог система условило је већу јавну потрошњу.

Јавни приходи у периоду јануар – септембар 2020. године износили су  1319,7 мил. € или 28,6% процијењеног БДП-а (4.607,3 мил. €). У односу на планиране, приходи су мањи за 87,2 мил. € или 6,2%, док је у односу на упоредни период претходне године, наплата прихода мања за 204,0 мил. € или 13,4%, као посљедица ограничене економске активности узроковане пандемијом вируса ЦОВИД-19.

Јавна потрошња у периоду јануар – септембар 2020. године износила је  1.632,4 мил. € или 35,4% БДП-а, и већа је за 9,3 мил. € или 0,6% у односу на план, док је у односу на исти период претходне године већа за 129,1 мил. € или 8,6%, усљед спровођења три пакета мјера усмјерених на сузбијање негативних ефеката пандемије и помоћ грађанима и привреди.

Полазећи од кретања прихода и расхода, у периоду јануар – септембар 2020. године, остварен је дефицит јавних финансија у износу од  312,8 мил. € или 6,8% БДП-а, што је за 96,5 мил. € или 44,6% више у односу на планирани.

 

БУЏЕТ ЦРНЕ ГОРЕ

Доминантни утицај пандемије вируса ЦОВИД-19 на економска кретања у земљи, опредијелио је и кретање прихода и расхода буџета у периоду јануар - септембар 2020. године. Неповољна епидемиолошка ситуација у Црној Гори, као и пратеће мјере за сузбијање пандемије резултирале су падом наплате буџетских прихода, а истовремено растом буџетских издатака.

И у ситуацији значајног пада буџетских прихода узрокованог пандемијом као и повећаним потребама финансирања усљед имплементације три пакета социо-економских мјера, ликвидност Буџета је очувана те су све планиране буџетске обавезе измириване правовремено.

Изворни приходи буџета у периоду јануар - септембар 2020. године износили су 1.165,9 мил. € или 25,3% процијењеног БДП-а (4.607,3 мил. €), што је за 61,8 мил. € или 5,0% мање у односу на планиране односно 172,2 мил. € или 12,9% мање у односу на исти период претходне године.

Највећи пад у наплати у односу на исти период претходне године биљежи се код пореза на потрошњу,  односно прихода од пореза на додату вриједност и акциза у износу од 129,0 мил. € или 24,9% и 26,0 мил. € или 14,6%. Значајно негативно одступање наведених категорија посљедица је пада у оствареном туристичком промету усљед пандемије вируса ЦОВИД-19. Како је Законом о измјенама и допунама закона о буџету планирано да ће туристичка сезона бити на нивоу од 60% претходне године и план прихода по основу категорија које првенствено зависе од промета је пројектован на том нивоу, тако да су  приходи од пореза на додату вриједност остварени на нивоу од 86,7%, док су акцизе на нивоу од 91,7% плана.

Као резултат пада прихода од доприноса за здравствено осигурање (усљед смањења стопе за 2 п.п. од јула претходне године), као и одлагања наплате прихода по овом основу, као једне од мјера Владе за сузбијање негативних ефеката пандемије, негативно одступање у односу на претходну годину забиљежено је и код категорије порези и доприноси на зараде. Порез на доходак је мањи за за 2,8 мил. € или 3,3%, док су доприноси мањи за 10,7 мил. € или 2,9%. У односу на план, приходи од пореза на доходак и доприноса остварени су изнад плана и то за 8,0% односно 9,1%. Разлог томе је првенствено наплата дијела пореског дуга Монтенегро Аирлинес АД у августу у износу од 10,0 мил. €, а чија је наплата првобитно планирана у износу од 25,0 мил. € у октобру, али и наставак субвенционисања зарада запослених у привредним гранама посебно погођеним мјерама за ограничавање обављања дјелатности.

И у трећем кварталу настављено је са трендом раста наплате по основу пореза на добит па је ова категорија прихода забиљежила раст и у односу на претходну годину и у односу на план и то за 10,2 мил .€ или 16,0% односно 9,3 мил. € или 14,5%. Раст наплате по овом основу резултат је оствареног снажног раста економске активности из претходне године.

Усљед мјера Владе усмјерених на смањење негативних ефеката утицаја корона вируса на привреду и грађане, али и наредбе о привременом затварању великог броја предузећа и органа управе, како је било и очекивано, приходи по основу такси и накнада су значајно нижи у односу на исти период претходне године. Категорија која биљежи највеће негативно одступање су накнаде од приређивања игара на срећу које су мање за 2,4 мил.€ или 32,3%, усљед пада промета у овој дјелатности као и мјере ослобађања плаћања фиксног дијела накнаде приређивачима игара на срећу у периоду забране односно ограничавања рада.

Поред наведеног, негативно одступање забиљежено је и код донација из разлога што уплата прве транше донације од стране ЕУ као подршке Црној Гори у циљу сузбијања негативних ефеката вируса ЦОВИД-19 у износу од 28,0 мил. € планом прихода предвиђена у септембру мјесецу, није извршена. Уплата предметних донаторских средстава извршена је у новембру мјесецу.

Издаци буџета у периоду јануар - септембар 2020. године износили су 1.499,5 мил. € или 32,5% БДП-а, што је у односу на исти период претходне године више за 123,2 мил. €  или 8,9%, док је у односу на планиране више за 18,5 мил. € или 1,3%. Већа буџетска потрошња у односу на претходну годину резултат је спровођења три пакета социо-економских мјера усмјерених на сузбијање негативних ефеката пандемије и помоћ грађанима и привреди, као и веће финансирање здравственог система односно набавке неопходне медицинске опреме и средстава неопходних за борбу против пандемије.

Поредећи у односу на план, разлози одступања издатака су првенствено наставак исплате субвенција за зараде запослених као мјере предвиђене трећим пакетом социо-економских мјера за ублажавање посљедица пандемије, као и измирење дијела обавеза сходно законском рјешењу по основу финансијске консолидације националног авио превозника “Монтенегроаирлинес”.

Највећи раст како у односу на план тако и у односу на претходну годину забиљежен је код категорије трансфери појединцима, невладином и јавном сектору у износу од 24,5 мил. € или 12,7%, односно 56,9 мил. € или 35,3% превасходно као посљедица финансирања увећаних трошкова здравственог система узрокованих пандемијом вируса ЦОВИД-19.

У структури издатака буџета, текући издаци остварени су на нивоу од 611,9 мил. € и мањи су за 8,1 мил. € или 1,3% од планираних, док су у односу на претходну годину већи за 30,9 мил. € или 5,3% и то првенствено усљед раста бруто зарада за 20,0 мил. € или 5,7% као резултат повећања зарада и једнократних давања у Просвјети и Здравству.

На другој страни, капитални издаци реализовани су у износу од 148,9 мил. €, што је за 3,9 мил. € или 2,7% више од планираних, и то као резултат наставка извођења радова на започетим капиталним пројектима, док су у односу на претходну годину мањи за 33,9 мил. € или 18,6%, као посљедица смањеног интензитета извођења радова на изградњи приоритетне дионице Аутопута, у условима пандемије.

У периоду јануар - септембар 2020. године динамика кретања буџетских прихода и расхода утицала је на остварење дефицита буџета у износу од 333,6 мил. € или 7,2% БДП-а, што је за 80,4 мил. € или 31,8% више у односу на планирани.

У овом периоду, обавезе по основу отплате дугова измирене су у износу од 523,8 мил. € односно 11,4% БДП-а што је уз поменути износ дефицита резултирало да укупна недостајућа средства износе 858,3 мил. € што је обезбијеђено коришћењем депозита акумулираних током претходне године и задужењем на домаћем и међународном тржишту.

 

ЛОКАЛНА САМОУПРАВА

Изворни приходи буџета јединица локалне самоуправе у периоду јануар - септембар 2020. године износили су 153,7 мил. € и мањи су у односу на остварење у истом периоду 2019. за 31,8 мил. €, док су у односу на планиране мањи за 25,4 мил. €. До смањења прихода је углавном дошло због новонастале ситуације пандемије корона вируса.

Издаци буџета локалне самоуправе  у поменутом периоду 2020. године износили су 132,9 мил. €, што је за 5,9 мил. € више у односу на исти период 2019. године. У односу на план издаци су мањи за 9,2 мил. €.

За девет мјесеци 2020. године забиљежен је суфицит локалне самоуправе у износу од 20,8 мил. €.

 

 У прилогу: Анализа консолидоване јавне потрошње за ИИИ квартал 2020. године.доцx

                 Анализа консолидоване јавне потрошње за ИИИ квартал 2020. године.xлсx

 

 

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?