Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Анализа консолидоване јавне потрошње за И квартал 2021. године

ЈАВНЕ ФИНАНСИЈЕ

Економска кретања у земљи и у првом кварталу 2021. године превасходно су под утицајем мјера које се спроводе у циљу сузбијања пандемије вируса ЦОВИД-19. У односу на први квартал 2020. године, који је карактерисао снажан раст економске активности усљед наставка позитивних кретања макроекономских индикатора у 2019. години, јавни приходи су очекивано забиљежили пад, као резултат обављања привредне активности у условима пандемије. Са друге стране, кретање јавне потрошње у посматраном периоду у највећој мјери опредјелјује потреба пружања подршке здравственом систему, као и наставак имплементације социо-економских мјера помоћи грађанима и привреди.         

У јануару 2021. године донешен је и четврти пакет мјера подршке привреди и грађанима у вриједности од око 163,4 мил. € који садржи више сегмената помоћи. Главни циљеви мјера подршке из овог пакета су:

  • подршка рањивим категоријама становништва кроз исплату једнократне помоћи;
  • подршка одржавању нивоа запослености и новом запошљавању кроз наставак субвенционисања зарада запослених, одлагање и репрограм пореза и доприноса на зараде, скраћење рока повраћаја ПДВ-а, као и субвенционисање новог запошљавања;
  • поспјешивање ликвидности привредних субјеката;
  • стварање услова за повећање броја туриста;
  • стабилност тржишта пољопривредних производа.

Јавни приходи у периоду јануар – март 2021. године износили су 390,6 мил. € или 8,4% процијењеног БДП-а (4.636,6 мил. €) и у односу на планиране већи су за 15,0 мил. € или 4,0%, превасходно као резултат добре наплате по основу пореза на добит правних лица. У односу на наплаћене у 2020. години, јавни приходи су мањи за 32,9 мил. € или 7,8% усљед смањене економске активности.

Јавна потрошња у периоду јануар – март 2021. године износила је 502,8 мил. € или 10,8% БДП-а, и мања је за 81,2 мил. € или 13,9% у односу на планирану, док је у односу на претходну годину мања за 5,8 мил. € или 1,1%, првенствено усљед ниже реализације категорије трансфери институцијама, појединцима, невладином и јавном сектору.

Полазећи од кретања прихода и расхода, у периоду јануар - март 2021. године, остварен је дефицит јавних финансија у износу од 112,2 мил. € или 2,4% БДП-а, што је за 96,2 мил. € или 46,2% мање у односу на планирани.

БУЏЕТ ЦРНЕ ГОРЕ

Изворни приходи буџета у периоду јануар - март 2021. године износили су 348,4 мил. € или 7,5% процијењеног БДП-а (4.636,6 мил. €), што је за 15,9 мил. € или 4,8% више у односу на планиране, првенствено усљед веће наплате прихода по основу пореза на добит правних лица. Са друге стране, као посљедица ограничене економске активности усљед спровођења мјера усмјерених на заштиту здравља становништва, наплата прихода мања је за 27,0 мил. € или 7,2% у односу на први квартал претходне године.

Упркос забиљеженом значајном паду економске активности од 15,2% у 2020. години, највећи раст како у односу на план, тако и у односу на претходну годину забиљежен је код прихода од пореза на добит у износу од 12,2 мил. € или 65,5%, односно 6,6 мил. € или 27,1%. Остварена наплата по овом основу представља индикатор високог степена пореске дисциплине, чак и у условима пандемије када је ограничена привредна активност.

Такође, код категорије накнада наставља да се биљежи раст од 33,1% у односу на исти период претходне године, као и 23,3% у односу на план, као резултат наплате која се остварује по основу имплементације Програма економског држављанства.

Са друге стране, као посљедица смањеног оствареног промета, највеће негативно одступање у односу на упоредни период претходне године забиљежено је код категорија: порез на додату вриједност и акциза у износу од 18,3 мил. € или 12,8%, односно 6,7 мил. € или 13,6%. У односу на план, наплата прихода по основу ПДВ-а је изнад за 1,4 мил. € или 1,1%, док је наплата прихода од акциза већа од планиране за 2,9 мил. € или 7,2%.

Имајући у виду да Закон о буџету за 2021. годину није донешен до 31. децембра претходне године, сходно члану 37 Закона о буџету и фискалној одговорности, приступило се привременом финансирању по којем се потрошачким јединицама мјесечно одобравају средства до износа 1/12 (једне дванаестине) стварних издатака у претходној фискалној години, у складу са којим је утврђен план издатака за јануар, фебруар и март 2021. године.

Издаци буџета у периоду јануар - март 2021. године износили су 451,9 мил. € или 9,7% процијењеног БДП-а и у односу на планиране мањи су за 77,5 мил. € или 14,6%, док су у односу на упоредни период 2020. године мањи за 0,7 мил. € или 0,1%.

Забиљежено одступање издатака посљедица је тога што се приликом утврђивања плана пошло од претпоставке стварања неопходне фискалне резерве за потребе финансирања мјера и активности у условима неизвјесности у периоду пандемије.

Резерве биљеже најзначајније одступање у односу на исти период 2020. године у износу од 30,0 мил. € првенствено усљед издвајања средстава за оснивачки капитал нове националне авио компаније „То Монтенегро“, али и наставка спровођења помоћи привреди и грађанима кроз усвојене пакете мјера подршке, при чему се највећи дио односи на субвенције зарада запослених.

Бруто зараде и доприноси на терет послодавца такође биљеже раст у односу на упоредни период претходне године у износу од 10,9 мил. € или 8,8% превасходно усљед повећања зарада у секторима Здравства и Просвјете.

Трансфери институцијама, појединцима, невладином и јавном сектору су реализовани у нижем износу од 22,2 мил. € или 28,0% у односу на исти период 2020. године превасходно усљед нижег издвајања у дијелу трансфера институцијама у посматраном периоду 2021. године.

У структури буџетских издатака, текући издаци остварени су на нивоу од 189,1 мил. € и мањи су за 28,6 мил. € или 13,1% у односу на планиране. Нижу реализацију у односу на планиране опредјелјује ниже остварење готово свих категорија текућих издатака, а првенствено расхода за услуге у износу од 14,0 мил. €. У односу на упоредни период 2020. године текући издаци су мањи за 12,0 мил. € или 6,0%. Капитални издаци, реализовани су у износу од 27,1 мил. €, што је мање за 17,0 мил. € или 38,6% од планираних, док су у односу на реализацију у истом периоду 2020. године већи за 1,0 мил. € или 3,9%.

У периоду јануар - март 2021. године динамика кретања буџетских прихода и расхода утицала је на остварење дефицита буџета у износу од 103,5 мил. € или 2,2% БДП-а, који је за 93,4 мил. € или 47,5% мањи у односу на планирани.

ЛОКАЛНА САМОУПРАВА

Изворни приходи буџета јединица локалне самоуправе у периоду јануар - март 2021. године износили су 42,2 мил. € и мањи су у односу на остварење у истом периоду 2020. за 5,9 мил. €, док су у односу на планиране мањи за 1,0 мил. €. Локални приходи су, између осталог, знатно смањени усљед предложеног сета мјера за ублажавање негативних утицаја пандемије ЦОВИД-19.

Издаци буџета локалне самоуправе у периоду јануар - март 2021. године износили су 50,9 мил. €, што је за 5,1 мил. € мање у односу на исти период 2020. године, док су у односу на план издаци мањи за 3,7 мил. €.

У првом кварталу 2021. године забиљежен је дефицит локалне самоуправе у износу од 8,7 мил. €.

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?