
- Влада Црне Горе
Министарство финансија Извјештај о извршењу буџета Црне Горе - март 2025....
Извјештај о извршењу буџета Црне Горе - март 2025. године
Приходи буџета за мјесец март 2025. године
Приходи буџета за прва три мјесеца 2025. године износили су 580,4 мил. € или 7,3% процијењеног БДП-а (7,965.4 мил. €), што је за 4,7 мил. € или 0,8% веће у односу на исти период претходне године. До испуњења плана за период јануар-март недостајало је 13,0 мил. €, односно реализација плана за наведени период износила је 97,8%.
Порез на добит правних лица остварен је у износу од 78,2 мил. €, што је незнатно ниже (0,7 мил. € или 0,9%) у односу на исти период 2024. године и мање у односу на план у посматраном периоду у износу од 4,0 мил. € или 4,9%. Важно је напоменути да је рок за предају финансијских исказа и годишње пријаве пореза на добит правних лица за 2024. годину помјерен до 18. априла ове године, што уједно представља и разлог одступања наведене категорије прихода буџета у односу на план за период јануар – март 2025. године.
Порез на доходак физичких лица остварен је у износу од 20,3 мил. €, што је за 5,3 мил. € или 35,8% веће у односу на исти период 2024. године, што је уједно на нивоу планираног за период јануар-март 2025. године.
Порез на додату вриједност остварен је у износу од 282,3 мил. €, што представља значајан раст у износу од 29,9 мил. € или 11,9% у односу на исти период 2024. године, што је и на нивоу плана за посматрани период. Значајан раст прихода буџета по основу ПДВ-а доминантно је резултат раста економске активности, потрошње и инвестиција, као и смањења сиве економије.
*Напомена: Подаци су временски прилагођени, имајући у виду да се наплата од стране Пореске управе и Управе царина текућег дана, књижи у трезору као приход наредног дана; подаци се односе на период јануар – март, закључно са 28.03.2025. године и релевантни период 2024. године.
**Повраћај ПДВ-а се односи само на повраћај ПДВ-а пореских обвезника, без повраћаја на рачун Управе царина и без реализованих преусмјера.
Приходи буџета по основу акциза остварени су у износу од 71,5 мил. €, што је за 4,5 мил. € или 6,8% веће у односу на исти период 2024. године и незнатно су изнад планираних, односно за 0,8 мил. € или 1,2%. Важно је напоменути да је посматрајући прва три мјесеца 2025. године, евидентан раст наплате прихода од акциза на дуванске производе за 3,8 мил. € или 19,4%, у односу на компаративни период 2024. године. Наиме, у наведеном периоду, евидентиран је раст промета цигарета од 10,3% или за 22,1 тоне у односу на претходну годину, као и раст промета бездимних дуванских производа за око 23% или за 353 458 паклице. Наведени подаци доминантно указују на наставак тренда раста легалног тржишта цигарета и у првим мјесецима 2025. године.
Са друге стране, доприноси су остварени у износу од 84,4 мил. € што је за 30,4 мил. € или 26,5% мање посматрано у односу на исти период 2024. године и 7,7 мил. € или 8,3% мање у односу на план.
Остали приходи у посматраном периоду остварени су у износу од 8,1 мил. €, што је 1,7 мил. € или 26,8% веће у односу на план, док је наведена категорија прихода мања у односу на посматрани период 2024. године за 4,3 мил. € или 34,7%. Разлог одступања је првенствено извршење ове категорије прихода буџета у прва три мјесеца 2024. године, и то по основу уплата добити ЦБЦГ и програма економског држављанства што је у укупном износило око 6 мил. €.
Само у марту мјесецу 2025. године наплаћено је укупно 245,3 мил. € прихода буџета, што је незнатно изнад износа наплаћеног у марту мјесецу 2024. године, и то 0,8 мил. € или 0,3%. У поређењу са планом за мјесец март, приходи буџета су испод плана за 5,5 мил. € или 2,2%, односно реализовано је 97,8% мјесечног плана. Разлози одступања су ниже остварење у односу на план код категорија порез на добит правних лица и доприноси, што је и објашњено у првом дијелу саопштења.
Расходи буџета за мјесец март 2025. године
Издаци буџета за прва три мјесеца 2025. године износили су 644,3 мил. € или 8,1% процијењеног БДП-а. У односу на исти период претходне године, издаци су већи 60,9 мил. €, или 10,4% и додатна потрошња исказана је у оквиру потреба већег издвајања трошкова мандаторног карактера. У односу на план ове године, издаци су мањи за 69,9 мил. € или 9,8%, и одраз су динамике пристизања обавеза у овом периоду.

Текући издаци у текућем буџету у посматраном периоду остварени су у износу од 247,63 мил. €, што представља 88,5% плана. Мање остварење је забиљежено доминантно код расхода за текуће одржавање и осталих издатака.
Трансфери за социјалну заштиту остварени су у износу од 269,23 мил. € што представља остварење 101,5% плана и у односу на исти период претходне године већи су за 35,59 мил. € или 15,2%. Трансфери институцијама, појединцима, невладином и јавном сектору износили су 82,38 мил. € и мањи су од плана за 13,65 мил. € или 14,2%. Извршење на овој позицији очекивано је да ће имати бржу динамику потрошње у наредном периоду, у складу са динамиком измирења обавеза по овом основу.
Капитални буџет, који укључује буџетске позиције капиталних издатака, у посматраном периоду остварен је на нивоу од 21,02 мил. €.
Посматрајући март мјесец, издаци износе 277,1 мил. € и већи су за 9,1 мил. € или 3,4% од плана. Одступање од плана се доминантно односи на веће остварење Трансфера за социјалну заштиту који су остварени у износу 92,71 мил. € или 110% плана доминантно код Министарства социјалног старања, бриге о породици и демографије на позицијама породиљских одсустава и туђе његе и помоћи, Трансфера институцијама, појединцима, невладином и јавном сектору који су остварени у износу од 48,32 мил. € или 121,0% плана доминантно за трансфере за здравствену заштиту код Фонда за здравствено осигурање, затим Резерве која је остварена у износу од 4,1 мил. € што је 149,3% плана за потребе реализације Закључака Владе Црне Горе.
Узимајући у обзир остварене приходе и расходе, у прва три мјесеца 2025. године остварен је дефицит буџета у износу од 63,9 мил. €, односно на нивоу од 0,8% процијењеног БДП-а, што је за 56,9 мил. € боље остварење од плана који предвиђа остварење дефицита од 120,8 мил. €.
Документа






