Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Извјештај о консултовању заинтересоване јавности поводом израде Нацрта закона о планирања простора и изградњи објеката

На основу члана 13 Уредбе о избору представника невладиних организација у радна тијела органа државне управе и спровођењу јавне расправе у припреми закона и стратегије (“Службени лиср Црне Горе”, број 41/18) Министарство екологије, просторног планирања и урбанизма објављује

ИЗВЈЕШТАЈ

О КОНСУЛТОВАЊУ ЗАИНТЕРЕСОВАНЕ ЈАВНОСТИ ПОВОДОМ ИЗРАДЕ НАЦРТА ЗАКОНА О ПЛАНИРАЊА ПРОСТОРА И ИЗГРАДЊИ ОБЈЕКАТА

На основу члана 12 Уредбе о избору представника невладиних организација у радна тијела органа државне управе и спровођењу јавне расправе у припреми закона и стратегије, Министарство екологије, просторног планирања и урбанизма је упутило јавни позив заинтересованој јавности да се укључи у поступак припреме Нацрта закона о планирању простора и изградњи објеката и достави своје иницијативе, предлоге, сугестије и коментаре у писаном и електронском облику. Јавни позив је објављен дана 21. јуна 2021. године, на web страници Министарства и на порталу е-управе, и након тога достављен путем маил-а релевантим субјектима у области планирања простора и изградње објеката.

Рок за учешће у консултовању заинтересоване јавности био је 30 дана од дана објављивања јавног позива, што значи до 22.07.2021. године. Имајући у виду важност и комплексност материје коју је потребно регулисати овим законом, Министарство је дало додатни рок заинтересованој јавности да се укључи у почетну фазу припреме Нацрта закона о планирању простора и изградњи објеката - до 15. августа 2021. године.

Консултације су спроведене достављањем иницијатива, предлога, сугестија и коментара у електронском облику на е-маил адресе: јелена.вулановиц@мепг.гов.ме и јована.поповиц@мепг.гов.ме, у писаном облику писарници Министарства екологије, просторног планирања и урбанизма или поштом на адресу ИВ Пролетерске бригаде 19, Подгорица.

Достављена су 23 предлога заинтересоване јавноси, и то:

1. Заједница општина Црне Горе упутила је предлоге који се односе на:

- учешће представника јединица локалне самоуправе и Заједнице општина у поступку израде Закона

- увођење локалних планских докумената у систем планирања и враћање надлежности локалних самоуправа у изради и доношењу локалних планских докумената

- омогућавање општинама да оснују своје институције за израду локалних планских докумената

- подјелу надлежности између јединица локалне самоуправе и Министарства у погледу издавања УТУ-а

- поједностављивање процедура за легализацију бесправно изграђених објеката, за изградњу породничних стамбених зграда и за израду и доношење Програма привремених објеката

- стварање предуслова за увођење накнаде за коришћење простора за бесправне објекте

- детаљно разматрање одредби које су у корелацији са доношењем Плана генералне регулације.

Појединачне сугестије Заједнице општина односе се на: планску документацију, јавни конкурс, државне смјернице развоја архитектуре, поступак грађења објеката и уклањање дотрајалих објеката, привремене објекте, израду техничке документације, легализацију, локалне објекте од општег интереса, градњу на дијелу урбанистичке парцеле и на накнаду за комунално опремање грађевинског земљишта.

        

2. Министарство пољопривреде, шумарства и водопривреде предложило је измјену члана 223 на начин да се прошири дефиниција објеката од локалног општег интереса.

        

3. „Мессер Техногас“ АД Београд- „Фабрика Петровац“ доставило је предлоге који се односе на: проширење дефиниција инжењерских објеката, сложених инжењерских објеката и помоћних објеката; овлашћење главног државног архитекте; поступак адаптације и дефинисање ко је обавезан да обезбиједи градилишне прикључке.

         

4. Монтенегро Бусинесс Аллианце у свом осврту на постојећи Закон истакла је да је исти у већем дијелу непримјенљив, те да се кроз искључиву примјену прелазних одредаба ствара велика правна несигурност и немогућност адекватне примјене закона те предлажу нова законска рјешења, односно измјену постојећих који се односе на:

- доношење одлуке о начину дугорочног планирања простора

- усклађивање овог закона са осталим сродним законима

- екектронско увезивање планских докумената са катастарским подлогама

- обавезу тумачења планског документа од стране органа надлежног за израду и доношење планског документа

- дефинисање услова, начина и поступка издавања лиценци за планирање простора

- обавезно спровођење Елабората парцелације (није неопходна сагласност власника катастарских парцела обухваћених парцелацијом)

- процедуру комплетирања урбанистичке парцеле- брисати поступак експроприације, оставити могућност откупа и грађења на дијелу урбанистичке парцеле

- идејно архитектонско рјешење- законско регулисање ситуације када је израда утврђена планским документом, усаглашавање термина са терминима из постојеће планске документације, спровођење јавног конкурса за објекте када је то прописано планским документом

- укидање забране грађења до доношења новог планског документа

- омогућавање корисницима простора истих права које имају у складу са важећим планским документом (уколико се нови плански документ доноси у периоду важења постојећег)

- потребу да плански документ треба да садржи урбанистичко- техничке услове за све урбанистичке парцеле

- дефинисање да израда ХИА студије мора бити саставни дио израде планског документа

- прописивање да се уређивање грађевинског земљишта јединица локалне самоуправе обезбјеђује у складу са планом комуналног опремања који чини саставни дио планског документа

- дефинисање рокова у којима је јединица локалне самоуправе дужна да реализује своје обавезе у погледу комуналног опремања локације

- јединствено регулисање подзаконским актом услова, начина обрачуна, рокова и поступка плаћања накнаде за комунално опремање

- укидање градске ренте

- дефинисање сразмјерног умањења накнаде уколико заинтересовани корисник простора одлучи самостално да комунално опреми грађевинско земљиште

- прецизно дефинисање услова које према посебним прописима издаје орган за техничке услове

- дефинисање овлашћења главног државног архитекте

- обавезу надлежне инспекције да у року од 15 дана од пријаве грађења објекта донесе рјешење да је документација у складу са законом или враћање грађевинске дозволе

- увођење лиценци за одређење фазе

- поједностављивање услова за обављање ревизије техничке документације и стручног надзора

- враћање поступка издавање лиценци струковној комори

- увођење института пројект менаџера

- доношење посебног законског рјешења које ће уредити легализацију бесправних објеката.

        

5. „Хемомонт“ ДОО предлаже да се новим законским рјешењем омогући легализација бесправно изграђених објеката правним лицима, не само носиоцима права својине него и носиоцима права трајног коришћења на земљишту, као и да се омогући легализација посебних дјелова објеката (легалан објекат са уписом терета „нема дозволу“ са посебним дјеловима објекта).

     

6. „Терна Црна Гора“ ДОО упућује да је потребно ново законско рјешење усагласити са законима и најбољом праксом земаља Европске уније, која се тичу изградње, а посебно који се тичу сложених инжењерских објеката. Исто треба размотрити и у контексту започетих поступака, у погледу објеката који се граде на основу грађевинске дозволе издате у складу са Законом о уређењу простора и изградњи објеката.

      

7. Црногорски Телеком АД доставило је сугестије које се односе на:

- неопходност суштинског рјешавања питања који је орган за техничке услове надлежан за издавање услова за прикључење на инфраструктуру електронских комуникација

- на дефинисање појмова: адаптације, реконструкције и санације

- на увођење санације оштећења електронске комуникационе инфраструктуре

- на значај дигиталне трансформације и смањење потрошње електричне енергије и емисије ЦО2 кроз предвиђање субвенција за постављање инфраструктуре за соларне панеле као и инфраструктуре за пуњење електричних аутомобила у новим објектима.

      

8. Црногорски електродистрибутивни систем ДОО упутио је следеће предлоге:

- сви објекти ЦЕДИС-а, напонског нивоа 35кВ, 10кВ и 0,4кВ требали би бити препознати као посебна цјелина у закону као инфраструктурни објекти од општег јавног интереса

- оператори дистрибутивног и преносног система електричне енергије имају могућност прибаљвања одобрења за градњу на основу одлуке надлежног органа о утврђеном јавном интересу

- сви радови на постојећим и подземним и надземним енергетским водовима напонског нивоа 35кВ, 10кВ и 0,4кВ требају се сматрати адаптацијом

- да се ЦЕДИС-у не треба достављати захтјев за сагласност на урбанистичко- техничке услове, осим за енергетске објекте и пунионице за електрична возила снаге веће од 22кW.

       

9. Агенција за изградњу и развој Херцег Нови предлаже:

- враћање локалних планских докумената у систем планирања и да поступак израде и доношења истих буде у надлежности јединица локалне самоуправе

- планерску лиценцу и услове за стицање исте

- задржавање ревизије планских докумената и прописивање услова које ревиденти морају задовољавати, као и њихове надлежности и обавезе

- афирмацију учешћа јавности у поступцима израде и доношења планова

- прописивање јасних обавеза и рокова за органе који достављају податке, мишљења и сагласности по фазама израде планског документа, као и тога да главни државни архитекта пропише одговарајуће услове за обликовање и материјализацију објеката у планском захвату

- дефинисање појма планираног периода реализације и периода важења плана

- поједностављење процедуре израде и доношења Програма привремених објеката, задржавање институције главног државног и градског архитекте са јасним овлашћењима и надлежностима

- регулисање поступка легализације посебним законским актом

- поновно увођење појма грађевинске дозволе; афирмисање уже специјализоване инжењерске струке

- враћање лиценци инжењерским струкама које су укинуте

- подјелу одговорности између учесника изградње објеката

- поједностављивање процедуре изградње објеката у захвату заштићених подручја и њихове заштићене околине

- и бољу заштиту права и имовине странака.

         

10. „Ларс Фире“ ДОО упутило је сугестију везану за фазу заштите од пожара и питање враћања лиценце за израду елабората/пројеката заштите од пожара у ново законско рјешење.

11. „ДУКИ КОМЕРЦ“ ДОО, предлаже да се Законом регулише доградња стамбеног објекта уз већ постојећи ради решавања стамбеног питања (уз одређене услове), као и да се у току израде планских докумената планира више зеленила између објеката.

          

12. Удружење младих са хендикепом Црне Горе доставило је сугестије везано за приступ, кретање, боравак и рад лица смањене покретљивости, кроз измјене и допуне:

- члана 2- право на рад лица смањене покретљивости и лица са инвалидитетом

- члана 3- приступачност лица са инвалидитетом као дио начела новог законског рјешења

- члана 5- допуна појма адаптације, реконструкције и разумне адаптације   

- члана 14- извјештај о стању уређења простора

- члана 29- ревизија планског документа

- члана 55- садржина урбанистичко- техничких услова

- члана 68- основни захтјеви за објекат

- члана 71- услови за приступ и кретање лица смањене покретљивости

- члана 82- прибављање сагласности

- члана 139- укидање лиценце

- члана 198- евиденције.

          

13. Инжењерска комора Црне Горе предложила је измјену:

- члана 76- идејно рјешење

- члана 77- идејни пројекат

- члана 78- главни пројекат

- члана 80- остали пројекти, елаборати и подлоге

- члана 122- услови за обављање дјелатности израде техничке документације и грађења

- члана 124- услови за обављање дјелатности ревизије техничке документације и стручног надзора

- члана 125б- стручни испит

- члана 175- идејно рјешење за инжењерски објекат

- члана 205- новчане казне за прекршаје за правно лице

Такође, Инжењерска комора предложила је редефинисање:

- члана 15- урбанистички пројекат

- члана 20- размјере за урбанистички пројекат

- члана 21- уступање израде планског документа другом правном или физичком лицу

- члана 22- дипломирани инжењер архитектуре као руководилац израде планског документа

- члана 30- држављанство Црне Горе као услов вршења ревизије планског документа

- члана 49- у складу са чланом 15

- члана 123- чланство у Инжењерској комори Црне Горе

- члана 124- смањење броја запослених ревизора у привредном друштву

- члана 125- услов за ревизора чланство у Инжењерској комори

- члана 135- лиценцу за овлашћеног инжењера за физичка лица и пројектанта да издаје Инжењерска комора. У складу са тим мијењају се чланови: 136, 138, 139, 140 и 141.

- члана 143- и страна физичка лица морају бити чланови Инжењерске коморе

- члана 146- „правила струке“ уредити посебним подзаконским актом  

- члана 149- накнада Инжењерској комори за давање мишљења, експертиза и вјештачења

- члана 219- доношење планских докумената по посебном поступку (члан 162ц Закона о уређењу простора и изградњи објеката и у складу са важећим планским документнима вишег реда.

            

14. Монтенегро Фореигн Инвеститорс Цоунцил предлаже измјене постојећих законских рјешења у смислу:

- скраћења рока за издавање мишљења на нацрт планског документа

- налажења механизама који ће обавезати државне институције да се придржавају рокова за издавање урбанистичко- техничких услова

- изузећа од плаћања накнаде за комунално опремање грађевинског земљишта за јединице које су предмет појединачне продаје, или плаћање накнаде након продаје истих.

          

15. Агенција за електронске комуникације и поштанску дјелатност полазећи од потребе да се припреми адекватан регулаторни амбијент за предстојећу имплементацију 5Г технологије, а сходно проблемима и искуству у примјени важећег Закона у дијелу који се односи на третман електронске комуникационе инфраструктуре у протеклом периоду, доставила је предлоге за измјену и допуну:

- члана 2- циљеви планирања и изградње

- члана 5- значење израза

- члана 16- Просторни план Црне Горе

- члана 17- План генералне регулације Црне Горе

- члана 55- садржина урбанистичко техничких услова

- члана 58- обавеза уређивања грађевинског земљишта

- члана 68- основни захтјеви  за објекат

- члана 76- идејно рјешење

- члана 77- идејни пројекат

- члана 78- главни пројекат

- члана 175- идејно рјешење за сложени инжењерски објекат

           

16. Агенција за заштиту животне средине упућује да је потребно ново законско рјешење ускладити са Законом о заштити природе, што није случај са важећим Законом о планирању простора и изградњи објеката.

17. НВО КАНА упутила је следеће примједбе:

- нови Закон треба да постави основе за равномјеран и одржив регионалан развој

- надлежност за планирање простора на локалном нивоу треба да припада локалним самоуправама

- рокови за доношење нових планских докумената треба да буду реалистични и строги

- дефинисање нових механизама контроле у просторном планирању и архитектонском пројектовању и њихова досљедна примјена.

18. Група грађана упутила је сугестије које се односе на легализацију бесправних објеката и то на евиденцију тих објеката, уклапање истих у планску документацију, и сами поступак легализације.

19. Игор Дамјановић, дипл. правник, доставио је сугестије које се односе на комунално опремање грађевинског земљишта:

- да се степеништа, подруми и терасе уврсте у изузетак од плаћања накнаде и у основ за умањење накнаде за урбану санацију

- да се императивно нормом наметне јединицама локалне самоуправе да умање накнаду, да би се избјегла неуједначена пракса

- да се за једнократно плаћање накнада умањи за 50%

- да се уведе флексибилнији рок за плаћање у једнаким мјесечним ратама за објекте до 200м2.

20. Љубиша Живаљевић, пензионер, указује да су накнаде за легализацију објеката које плаћају власници бесправно изграђених објеката енормно високе, те да морају бити прилагођене стандарду грађана, а како би се дошло до реалних услова за легализацију у што већем обиму, те да приликом прописивања висине накнаде за урбану санацију треба узети у обзир вријеме изградње објекта, искључити из обавезе плаћања накнаде помоћне објекте који служе коришћењу стамбеног, као и да у обрачун висине накнаде не улази нето површина објекта. Такође, предлаже и проширење круга објеката који се сматрају помоћним објектом, на начин се у ове објекте уврсте и терасе.

21. Жељко Мараш, предсједник Струковне коморе електро инжењера ИКЦГ, упутио је примједбе које се односе на:

- увођење одговарајућих лиценци за израду планских докумената, односно појединачних фаза 

- увођење у Савјет за ревизију инжењера за област електронских комуникација

- увођење појмова „електротехнички пројекат јаке струје“ и „електротехнички пројекат слабе струје“ и у складу са тим одговарајућих лиценци

- враћање у законско рјешење Комисије за технички пријем објеката

- дефинисање обавезе инвеститору да доставља доказе о измирењу финансијских обавеза

- дефинисање базних станица мобилних електронских оператора као привремених објеката

- исте услове за привредна друштва која врше ревизију техничке документације, односно стручни надзор као и за првредна друштва која израђују техничку документацију односно граде објекат

- радно искуство од 10 година за ревизоре

- увођење практичног дијела у стручни испит

- кориговање висине новчаних казни

            22. Владимир Перић, дипл.ел.инж, предлаже да се нови Закон, колико је то могуће, прилагоди и олакша услове за пројектовање и изградњу, макар за електроенергетске објекте.

            23. Шељко Реџепагић, дипл.ел.инж, предлаже измјене и допуне:

- члана 74- дефинисање у којим случајевима је издавање УТУ у надлежности локалне самоуправе

- члана 122- увођење појмова: водећи пројектант, одговорни пројектант и одговорни инжењер

-члана 123- услов за овлашћеног инжењера- радно искуство од 5 година

- члана 124- услови за обављање дјелатности ревизије и стручног надзора- увођење уговора о пословно- техничкој сарадњи

- члан 131 брисати- одговорност за штету и осигурање од професионалне одговорности

Достављене предлоге и сугестије Министарство екологије, просторног планирања и урбанизма ће размотрити током рада на припреми текста нацрта закона.

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?