- Влада Црне Горе
Саопштење са 106. сједнице Владе Црне Горе
Саопштење са 106. сједнице Владе Црне Горе

Влада је, на данас одржаној 106. сједници којом је предсједавао премијер мр Милојко Спајић, утврдила Предлог закона о допунама Закона о парничном поступку. Доношењу овог Закона се приступило ради његовог усаглашавања са Директивом 2014/54/ЕУ Европског парламента и Савјета од 16. априла 2014. године о мјерама за лакше остваривање права зајемчених радницима у контексту слободе кретања, у циљу затварања преговарачког поглавља 2 - Слобода кретања радника. Предложеним допунама се обезбјеђује ефикасан приступ правној заштити за запослене,односно раднике и послодавце из држава чланица Европске уније и Европског економског простора или Швајцарске Конфедерације у Црној Гори. На овај начин се омогућава да у парницама из радних односа запосленог, односно радника, може заступати лице које је члан синдикалне организације, а послодавца пуномоћник члана удружења послодаваца. Циљ допуне овог закона је да се држављанима из наведених држава, који раде или послују у Црној Гори, омогући једнак приступ судској заштити као и домаћим субјектима, у складу са начелом једнакости странака у поступку и стандардима права Европске уније.
Утврђен је Предлог закона о измјенама и допунама Закона о мирном рјешавању радних спорова. Циљ ових измјена је повећање правне сигурности страна у спору, побољшање услова рада миритеља и арбитара, те унапређење рада Агенције за мирно рјешавање радних спорова, а све ради повећања ефикасности поступака мирног рјешавања индивидуалних и колективних радних спорова, прецизирања нормативног оквира и усклађивања са праксом. Овим измјенама се усклађује законодавни оквир с потребама праксе и међународним стандардима у области мирног рјешавања радних спорова. Исто тако, Предлогом закона се врши усклађивање у складу са директивама у оквиру Преговарачког поглавља 2 - Слобода кретања радника, односно са Директивом Европског парламента и Савјета од 16. априла 2014. о мјерама за олакшавање остваривања права која су радницима призната у контексту слободе кретања радника и Регулативом (ЕУ) бр. 492/2011 Европског парламента и Савјета од 5. априла 2011. о слободи кретања радника у Унији (кодификација). Наведено у смислу омогућавања држављанима Европске уније, Европско економског простора и Швајцарске Конфедерације као и члановима њихове породице да када заснују радни однос у Црној Гори имају права да заштиту својих права остварују пред Агенцијом за мирно рјешавање радних спорова. Исто тако, омогућиће им се да буду избрани за миритеље и арбитре у складу са условима прописаним овим законом.
Влада је утврдила Приједлог закона о измјенама и допунама Закона о изградњи објеката. У дискусији је наглашено да предложена рјешења доприносе већој правној сигурности и унапређењу пословно амбијента у Црној Гори, односно стварају се бољи и сигурнији услови за улагање капитала. Такође овим прописом се штити простор као највеће богаство Црне Горе. Предложеним измјенама се прописује да ће Државна комисија бити субјекат обављања дјелатности ревизије, стручног надзора и техничког прегледа за пројекте аутопутева, брзих саобраћајница, магистралних и регионалних путева, зато што се ради о објектима од општег интереса, за које је инвеститор држава, а све у циљу боље контроле изградње објекта, као и праћења динамике и трошкова током грађења. Иновираним одредбама се даје могућност лицима правне, економске и геодетске струке да обављају послове инспекцијског надзора из разлога што јединице локалне самоуправе већ имају установљену праксу да послове грађевинске инспекције обављају и правници и геодете, због недостатка кадра. Такође, предложено је да се продужава се рок за успостављање инспекцијског надзора у складу са Законом о изградњи објеката, из разлога што се још нису стекли услови за његово успостављање, као и због недостатка кадра.
Утврђен је Предлог закона о измјенама и допунама Закона о државном премјеру и катастру непокретности. Доношење наведеног Закона обухваћено је обавезама дефинисаним Реформском агендом Црне Горе 2024 - 2027 за Инструмент ЕУ за реформе и раст као саставни дио Реформе 1.1.4. – Побољшање електронског катастра и просторног планирања, у области политике – Пословно окружење и развој приватног сектора. Циљ предложених измјена и допуна је да се омогући подношење захтјева преко е-шалтера, и то органима државне управе, органима локалне самоуправе, правним лицима којима су послови државне управе пренесени законом или повјерени актом Владе, као и другим лицима која у оквиру својих законом утврђених надлежности доносе одлуке, односно овјеравају исправе које представљају правни основ за упис, промјену, ограничење и престанак права на непокретностима. На овај начин се поједностављује и убрзава административни поступак, смањује потреба за физичким доласком у катастар и повећава ефикасност, транспарентност и доступност услуга. Такође, ступањем на снагу Закона о легализацији бесправних објеката је настала потреба да се постојећи закон усклади са усвојеним рјешењима, имајући у виду да је евиденција бесправних објеката прва фаза у поступку легализације. Разлози за измјене и допуне овог закона садржани су прије свега у потреби да се прецизно уреди начин уписа бесправно изграђених објеката у катастар непокретности, као и да се отклоне одређени проблеми и недостаци уочени током примјене дерогираног Закона о планирању простора и изградњи објеката односно одредби овог закона које прописују поступак легализације.
Влада је је усвојила Информацију о постигнућима у успостављању Центра за сајбер капацитете Западног Балкана (WB3C). Центар представља заједничку иницијативу Републике Француске, Републике Словеније и Црне Горе, која има за циљ да, као међународна организација са сједиштем у Подгорици, активно учествује у едукативним активностима свих структура критичне инфраструктуре земаља Западног Балкана у области сајбер безбједности. У Информацији се наводи да је Центар започео програмске активности кроз први тренинг из области сајбер хигијене у јавној администрацији у мају 2023. године. Од тада, WB3C је развио широк спектар едукативних програма и обука усмјерених на јачање капацитета институција и стручњака у области сајбер безбједности, сајбер криминала и сајбер дипломатије. У континуитету се организују теоријске и сценаријске обуке прилагођене полицијским и правосудним структурама, које обухватају теме попут криптовалута, типологија криминала, руковања дигиталним доказима, онлајн сексуалне експлоатације и злостављања дјеце, као и обавјештавања из отворених извора (OSINT). Програми Центра обухватају и области заштите критичне инфраструктуре, управљања сајбер инцидентима, развоја и јачања капацитета националних и секторских CERT, CIRT и CSIRT тимова, као и обуке тренера са циљем унапрјеђења сајбер хигијене и одговорног понашања у дигиталном окружењу. Од свог оснивања, WB3C је обучио више од 300 стручњака из земаља Западног Балкана, а само током 2025. године реализовано је 12 обука из области кибернетичког криминала и сајбер безбједности. На сједници је констатовано да оснивањем и развојем Центра за сајбер капацитете Западног Балкана (WB3C), Црна Гора потврђује своју изузетно важну улогу у области сајбер безбједности у региону, доприноси јачању отпорности држава Западног Балкана на сајбер пријетње и истовремено ствара препознатљив међународни оквир сарадње, едукације и развоја дигиталних вјештина заснованих на европским вриједностима и стандардима.
На данашњој сједници, Влада је размотрила и више кадровских питања доступних на линку.

