- Влада Црне Горе
Саопштење са 107. сједнице Владе Црне Горе
Саопштење са 107. сједнице Владе Црне Горе

Влада је, на данас одржаној 107. сједници којом је предсједавао премијер мр Милојко Спајић, утврдила Предлог закона о јавним извршитељима. Доношењу Закона о јавним извршитељима приступило се са циљем унапређења важећег закона, односно нормативног оквира који уређује статус, овлашћења и одговорност јавних извршитеља, у функцији постизања веће ефикасности и правне сигурности у поступку извршења. Досадашња примјена Закона о јавним извршитељима указала је на одређене проблеме и недостатке везане за рад јавних извршитеља, који се прије свега односе на утврђивање дисциплинске одговорности и начин спровођења надзора над радом јавних извршитеља. Основна намјера предлагача прописа је да се унаприједи рад јавних извршитеља и Коморе јавних извршитеља, као и да се успостави јаснији и дјелотворнији механизам надзора над радом јавних извршитеља, чиме се доприноси транспарентности и одговорности у њиховом поступању. С тим у вези, посебан акценат стављен је на нормативно прецизирање дисциплинске одговорности и надзорну улогу Министарства правде, како би се отклониле раније уочене правне празнине у поступцима контроле и санкционисања неправилности у раду јавних извршитеља. Доношењем овог закона испуниће се обавеза предвиђена Акционим планом за спровођење Стратегије реформе правосуђа 2024-2027 за период 2024-2025 године, дефинисана у оквиру стратешког циља 1 - Јачање независности, непристрасности и одговорности правосуђа и оперативног циља 1.7 - Јачање система дисциплинске одговорности правосудних професија, као и активност предвиђена Програмом рада Владе за 2025. годину.
Утврђен је Предлог закона о измјенама Закона о Пријестоници. У циљу стварања услова којим би се обезбиједио несметан рад и континуитет у финансирању потрошачке јединице Пријестонице Цетиње за 2026. годину, сходно Закону о буџету и фискалној одговорности, потребно је било измјенити одредбу члана 30 Закона о Пријестоници на начин што би се износ од 0,4 % пројектоване вриједности текућег буџета Црне Горе процената који се одваја за финансирање Пријестонице за вршење законом утврђених надлежности повећао на износ од 0,5 %, а дио процента од 0,6 % који је планиран за пројекте смањи на 0,5 %. Овим законом обезбиједило би се редовно извршавање текућих обавеза и спријечило додатно задуживање Пријестонице. Такође, један од разлога за доношење овог закона је и потреба стварања услова за вредновање и оцјењивање свих пројеката дефинисаних Законом о Пријестоници, не само оних који се сматрају капиталним. Наиме, чланом 20 став 2 Одлуке о изради капиталног буџета прописано је да, пројекти који се реализују у складу са Законом о Пријестоници као и пројекти који се реализују из ЕУ донација не подлијежу вредновању и оцјењивању у складу са овом одлуком, што је за посљедицу имало да Пријестоница Цетиње у претходном периоду није могла финансирати пројекте као што су пројекти на очувању културно историјског и природног наслеђа и пројекте за валоризацију туристичких потениција, а који, такође, доприносе развоју и новим радним мјестима, јер се по наведеној одлуци они не сматрају капиталним. Стога је било потребно брисати рјешење којим је чланом 30 став 4 Закона о Пријестоници прописано да се могу финансирати само они пројекти који испуњавају услове сходно акту о изради капиталног буџета.
Влада је утврдила Предлог закона о измјенама и допунама Закона о прекршајима. Изради измјена и допуна се приступило имајући у виду да је досадашња примјена указала на одређене недостатке и дилеме који су се појавили у пракси, те је оцијењено неопходним да се кроз измјене закона отклоне те недоумице. Један од разлога за доношење Предлога закона је и усклађивање свих одредби закона са подстицајним мјерама које су уведене посљедњим измјенама закона, како би се исте на правилан начин могле разрадити, а у циљу њихове боље и ефикасније имплементације у пракси. Такође, измјене и допуне закона се врше ради испуњења циљева из Реформске агенде Црне Горе 2024-2027, конкретно из подобласти 1.1. Пословно окружење, реформе 1.1.5. Реформа инспекцијских служби. Унапређење интегритета, ефикасности и перформанси инспекцијских служби и смањење неформалне економије, корака 2 Побољшање законодавног оквира и фокусирање на неформалну економију. Предлогом закона извршена је измјена у виду проширења обима прекршајне одговорности, врши се построжавање казне затвора која се може изрећи осуђеном за прекршај, врши се повећање распона у оквиру којег се може прописати новчана казна и то за физичко и одговорно лице у правном лицу, предузетника и правно лице, те се проширују области (рестриктивне мјере спречавања прања новца и финансирања тероризма и област осигурања) за које се може прописати новчана казна у висини двоструког максимума. Такође, Предлогом Закона прописује се могућноост органима инспекцијског надзора да, у вршењу својих овлашћења и у циљу несметаног вршења инспекцијског надзора, могу од суда да захтијевају издавање наредбе за улазак у стан и друге просторије. Такође, врши се измјена у погледу извршења новчаних казни, и то да ће се новчана казна сматрати у цјелости плаћеном уколико лице нема пребивалиште односно боравиште у Црној Гори или ако одлази у иностранство ради боравка, а постоји основана сумња да ће осујетити извршење изречене санкције, плати двије трећине новчане казне без одлагања.
Утврђен је Предлог закона о измјенама и допунама Закона о изградњи објеката, којим су извршена додатна прецизирања појединих одредби, у попступку њиховог усаглашавања са сугестијама надлежних институција.
Такође, Влада се на данашњој сједници упознала с Информацијом у вези Ботуна. Тим поводом, Влада је донијела закључке којима је предвиђено:
- да се у континуитету прати ниво емисије штетних гасова које потенцијално може да произведе рад постројења за пречишћавање отпадних вода у Ботуну;
- да се обустави рад постројења за пречићавање отпадних вода, без одлагања, ако се приликом мјерења емисије штетних гасова покаже да ниво емисија штетних гасова превазилази лимите предвиђене директивом IED 2010/75/ЕУ;
- да се, без одлагања, покрене поступак санације базена црвеног муља у Ботуну, као и депоније опасног отпада у зони КАП-а;
- да се постројење не пусти у рад док се не изврши санација базена црвеног муља у МЗ Ботун;
- да се припреме измјене Државног плана управљања отпадом 2025-2029 на начин да се бришу одредбе којима је дефинисано да се у склопу КАП-а може привремено одлагати опасни отпад.
- да се изгради канализациона мрежа и омогући прикључак на постројење за пречишћавање отпадних вода за око 30% домаћинстава Зете (обухват Горње Зете), а да одржавање канализационе мреже обавља Водовод д. о. о. Подгорица до формирања предузећа Водовода Зете;
- да постојеће постројење за пречишћавање отпадних вода остане оперативно расположиво најмање двије године након пуштања у погон постројења у Ботуну;
- да предност приликом запошљавања у новом постројењу имају мјештани Ботуна, односно Општине Зета;
- да се за предсједника Управног одбора за постројење за пречишћавање отпадних вода делегира представника којег предложи Општина Зета;
- да се иницирају разговори са Општином Зета како би власничка структура над постројењем за пречишћавање отпадних вода била заједничка (Главног града Подгорица и Општине Зета);
- да се за члана Имплементационог тијела за надзор за праћење изградње постројења за пречишћавање отпадних вода делегира представника којег предложи Општина Зета и
- да се објави Уговор о радовима на изградњи система за пречишћавање отпадних вода као инфраструктурне компоненте, 1,2 и 3 пројекта „Сакупљање и пречишћавање отпадних вода у Подгорици", од 10.6.2022. године, а након добијене сагласности треће стране.
На данашњој сједници, Влада је размотрила и више кадровских питања доступних на линку.


