Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Извршење буџета Црне Горе у периоду јануар - мај 2021. године (ГДДС табела 5)

Приходи буџета у периоду јануар - мај 2021. године износили су 628,6 мил. € или 13,6% процијењеног БДП-а (4.636,6 мил. €) што је на нивоу планираних, док су у односу на упоредни период 2020. године већи за 13,0 мил. € или 2,1%.

Да је видљив опоравак економске активности свједочи раст прихода у априлу и мају и то за 14,8% односно 18,0% у односу на исте мјесеце претходне године. Дакле, раст прихода у периоду јануар - мај од само 2,1% резултат је прије свега високе наплате прихода остварене у периоду прије пандемије (јануар - март 2020. године).

Раст готово свих категорија прихода у односу на претходну годину указује на постепени опоравак економске активности као посљедица побољшања епидемиолошке ситуације у земљи, те самим тим и ублажавања епидемиолошких мјера које су ограничавале економске токове.

Приходи по основу пореза на додату вриједност у посматраном периоду износили су 218,8 мил. € и већи су за 2,1 мил. € или 1,0% у односу на исти период претходне године, док су у односу на план незнатно нижи. Раст је посебно видљив у априлу и мају када је просјечна стопа раста ове категорије износила 27,8%.

Приходи од акциза наплаћени су у износу од 76,5 мил. € што је за 3,1 мил. € или 4,3% више у односу на планиране као резултат остварене наплате изнад плана готово свих категорија акцизних производа. У односу на претходну годину пад остварен у претходним мјесецима значајно је успорен и сада износи свега 1,0 мил. € или 1,2%.

И поред значајног пада привредне активности током 2020. године, наплата прихода по основу пореза на добит правних лица је на приближно истом нивоу из претходне године, док су приходи по овом основу у односу на план већи за чак 13,3 мил. € или 33,8%.

Доприноси су у односу на исти период претходне године већи за 10,3 мил. € или 5,8% док су у односу на план мањи за 6,3 мил. € или 3,2%.

Категорија остали приходи биљежи негативно одступање од 1,5 мил. € у односу на исти период 2020. године, при чему се у наредном периоду очекује значајан раст ове категорије прихода сходно Закону о буџету за 2021. годину, односно донешеном Закључку Владе којим се привредна друштва у већинском власништву државе обавезују да изврше уплату у државни буџет добити остварене у 2020. години, сходно власничком удјелу државе.

Имајући у виду да Закон о буџету за 2021. годину није донешен до 31. децембра претходне године, сходно члану 37 Закона о буџету и фискалној одговорности, приступило се привременом финансирању по којем се потрошачким јединицама мјесечно одобравају средства до износа 1/12 (једне дванаестине) стварних издатака у претходној фискалној години, у складу са којим је утврђен план издатака за првих пет мјесеци 2021. године.

Издаци буџета у периоду јануар - мај 2021. године износили су 792,2 мил. € или 17,1% процијењеног БДП-а и у односу на планиране мањи су за 81,7 мил. € или 9,3% из разлога што се у условима привременог финансирања полази од претпоставке стварања неопходне фискалне резерве како би се финансирале неопходне мјере и активности у периоду неизвјесности када је у питању трајање пандемије. У односу на исти период 2020. године, издаци буџета су већи за 9,5 мил. € или 1,2% усљед веће реализације одређених категорија.

Отплата обавеза из претходног периода биљежи раст у односу на упоредни период 2020. године у износу од 10,0 мил. € као резултат принудне наплате по основу дуга „Монтенегро Аирлинес“ према „Аеродроми Црне Горе“ у износу од 9,5 мил. €.

Такође, категорија резерве континуирано биљежи раст у односу на упоредни период претходне године првенствено усљед издвајања средстава за оснивачки капитал нове националне авио компаније „То Монтенегро“, али и мјесечних издвајања по основу субвенционисања зарада запослених у угроженим дјелатностима дефинисаним пакетима мјера подршке грађанима и привреди.

Раст у односу на упоредни период претходне године биљежи и категорија бруто зараде и доприноси на терет послодавца у износу од 20,8 мил. € или 10,1% усљед повећања зарада у секторима Здравства и Просвјете, као и различитог третмана фонда бруто зарада Универзитета Црне Горе током 2020. године у односу на 2021. годину.[1]

 

На другој страни, категорија трансфери институцијама, појединцима, невладином и јавном сектору биљежи нижу реализацију у односу на исти период 2020. године у износу од 18,0 мил. € или 16,0% превасходно усљед нижег издвајања у дијелу трансфера институцијама у посматраном периоду 2021. године.

 

У структури буџетских издатака, текући издаци остварени су на нивоу од 347,8 мил. € и мањи су за 33,6 мил. € или 8,8% у односу на планиране. Нижу реализацију у односу на планиране првенствено опредјелјује ниже остварење расхода за услуге у износу од 11,8 мил. €. У односу на упоредни период 2020. године текући издаци су мањи за 3,1 мил. € или 0,9%. Што се тиче капиталних издатака, исти су реализовани у износу од 50,6 мил. €, што је мање за 28,1 мил. € или 35,7% од планираних, док су у односу на реализацију у истом периоду 2020. године мањи за 9,4 мил. € или 15,6%.

 

У периоду јануар - мај 2021. године, динамика кретања буџетских прихода и расхода утицала је на остварење дефицита буџета у износу од 163,7 мил. € или 3,5% БДП-а, који је за 81,0 мил. € или 33,1% мањи у односу на планирани.

Прилог: ГДДС 5 табела

*Подаци у ГДДС табели представљају преглед прихода и расхода по економској класификацији у једном мјесецу, у поређењу са планом и истим периодом претходне године.



[1] У 2020. години сви трошкови Универзитета Црне Горе (укључујући и бруто зараде) биле су планиране на издатку Трансфери док је привременим финансирањем извршена рекласификација по издацима што је увећало укупан фонд бруто зарада у 2021. години.

Документа

Тагови

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?