- Влада Црне Горе
Саопштење са 46. сједнице Владе Црне Горе
Саопштење са 46. сједнице Владе Црне Горе
Влада је, на данас одржаној 46. сједници којом је предсједавао предсједник др Дритан Абазовић, донијела одлуке о образовању преговарачких радних група за припрему и вођење преговора о приступању Црне Горе Европској унији за област правне тековине Европске уније које се односе на преговарачка поглавља 14 – Саобраћајна политика, 15 – Енергетика, 17 – Економска и монетарна унија, 21 – Транс-европске мреже, 29 – Царинска унија и 30 – Вањски односи, чиме се преговарачка структура прилагођава актуелној фази преговарачког процеса.
Донијета је Одлука о измјени Одлуке о изради Детаљног урбанистичког плана ,,Доња Горица’’ у Главном граду – Подгорица и Одлука о измјени Одлуке о одређивању руководиоца и висини накнаде за руководиоца и стручни тим за израду ДУП-а. Накнадним сагледавањем проблематике која се односи на израду овог планског документа и потребу детаљније разраде одређених локалитета, процијењено је да треба приступити измјени Одлуке, ради увећања финансијских средстава потребних за израду. У поступку анализе и оцјене постојећег стања утврђено је да је неопходно додатно кориговати важећи плански документ, у циљу успостављања одрживог планског рјешења и додатно детаљније преиспитати урбанистичке параметре за одређене зоне. За ову намјену опредијељен је износ од 60.700 еура из Буџета Црне Горе.
Влада је донијела Одлуку о изради Измјена и допуна Детаљног урбанистичког плана „Бреза“, општина Колашин и Одлуку о одређивању руководиоца израде и висини накнаде за руководиоца и стручни тим за израду Измјена и допуна ДУП-а. Будући да је подручје постојећег Плана већим дијелом неизграђена зона, као и да планирани капацитети премашују просторне могућности, процијењено је да је неопходно додатно преиспитати одрживост планског рјешења. Како је у току израда измјена и допуна ПУП-а Колашин, потребно је израду овог ДУП-а вршити паралелно и синхронизовано са планом вишег реда, у циљу избјегавања неусаглашености и обезбјеђивања оптималног планског рјешења. За руководиоца израде ДУП-а одређен је Младен Крекић, а за накнаду руководиоцу и стручном тиму опредијељено је 30.000 еура.
Донијета је Одлука о изради Измјена и допуна Детаљног урбанистичког плана „Смаилагића поље“, општина Колашин и Одлука о одређивању руководиоца израде и висини накнаде за руководиоца и стручни тим за израду Измјена и допуна ДУП-а. Важећи План, осим становања, предвиђа изградњу објеката друштвене дјелатности (школа, дјечја установа, установа за старе и непокретне...), инфраструктурних објеката (реконструкција и проширење жељезничке станице, проширење гробља) и индустријских објеката (постојећа фабрика воде). Реализација важећег ДУП-а, осим дјелимично у области станоградње, није остварена у дијелу који је требао да обезбиједи комуналну опремљеност и урбани карактер насеља. Није реализована планирана саобраћајна мрежа, ни садржаји нестамбеног карактера, па је оцијењено да је планско рјешење великим дијелом нереализовано, као и да предвиђени капацитети премашују просторне могућности. То је и био разлог да се приступи изради Измјена и допуна паралелно и синхронизовано са планом вишег реда, како би се обезбиједили предуслови за уређење и изградњу кроз свеобухватно и рационално сагледавање значаја тог простора и утврђивање оптималног опсега изградње. За руководиоца израде ДУП-а одређен је Младен Крекић, а за накнаду руководиоцу и стручном тиму је опредијељено 28.000 еура.
Влада је донијела Одлуку о изради Детаљног урбанистичког плана „Главица“, општина Плав и Одлуку о одређивању руководиоца израде и висини накнаде за руководиоца и стручни тим за израду ДУП-а. Циљ израде ДУП-а је стварање квалитетног простора у амбијенталном, функционалном и архитектонском смислу, као и стварање планских претпоставки за реализацију предвиђених садржаја. Планом је предвиђена стамбена градња, а у оквиру мјешовите намјене обавезно је планирати минимум 30 % површина са нестамбеном намјеном објеката. У оквиру блокова становања мале густине планираће се јавна мјеста окупљања са мањим дјечјим игралиштима. За руководиоца израде ДУП-а одређен је проф. др Светислав Поповић, док је накнада руководиоцу и стручном тиму утврђена у износу од 40.000 еура.
Донијета је Одлука о изради Измјена и допуна Детаљног урбанистичког плана „Острог - Глава Зете“, општина Даниловград и Одлука о одређивању руководиоца израде и висини накнаде за руководиоца и стручни тим за израду Измјена и допуна ДУП-а. Кроз израду Измјена и допуна ДУП-а потребно је, у складу са планском документацијом вишег реда, планирати туристичке садржаје и објекте инфраструктуре, уз поштовање свих ограничења како са аспекта заштите културних добара, имајући у виду да се тај простор већим дијелом налази у граници културно-историјског добра и јединствене је амбијенталне вриједности, тако и са аспекта заштите животне средине и других ограничења ( климатске промјене, ерозија, сеизмика...), у циљу очувања амбијента, идентитета и особености по којима је то подручје препознатљиво. За руководиоца израде ДУП-а одређен је Ранко Ковачевић, а накнада за израду је утврђена у укупном износу од 25.000 еура.
Влада је донијела Одлуку о измјени Одлуке о изради Детаљног урбанистичког плана ,,Момишићи А’’ у Главном граду – Подгорица и Одлуку о измјени Одлуке о одређивању руководиоца израде и висини накнаде за руководиоца и стручни тим за израду ДУП-а. Накнадним сагледавањем проблематике која се односи на израду овог планског документа и потребу детаљније разраде одређених локалитета, процијењено је да треба приступити измјени Одлуке, како би се увећала финансијска средства потребна за израду. Корекције важећег документа су неопходне како би се успоставило одрживо планско рјешење и детаљније преиспитали урбанистички параметри за поједине зоне. Измјеном је за трошкове израде ДУП-а предвиђено 29.500 еура.
Донијета је Одлука о обезбјеђивању алтернативног смјештаја власнику бесправног објекта основног становања у Општини Улцињ. Доношење ове Одлуке неопходно је ради испуњавања услова за спровођење поступка легализације на територији Општине Улцињ. Одлуком се уређују ближи услови, начин, поступак и критеријуми за обезбједивање алтернативног смјештаја власника бесправног објекта основног становања и члановима његовог породичног домаћинства, у случају доношења рјешења о уклањању тог објекта. Циљ доношења ове Одлуке је спречавање нове бесправне градње, као и подстицај оних власника бесправних објеката који нису поднијели захтјев за легализацију да приступе истој.
Влада је усвојила Информацију о обезбјеђењу средстава из Текуће буџетске резерве за несметано функционисање Општине Зета у 2023. години. У расправи је истакнуто да је Законом о финансирању локалне самоуправе прописано да се средства за почетно финансирање новоосноване општине, у првој фискалној години од оснивања, обезбјеђују у буџету државе у износу до 3% средстава Текуће буџетске резерве. Тим поводом, дата је сагласност да се Општини Зета исплати 1.165.439 еура из Текуће буџетске резерве.
Донијет је Акциони план за спровођење Стратегије интегрисаног управљања границом за 2023. годину са Извјештајем о имплементацији Акционог плана за спровођење Стратегије интегрисаног управљања границом у 2022. години. Акциони план за 2023. годину представља извод из Оквирног Акционог плана за спровођење Стратегије интегрисаног управљања границом за период 2020-2024. година. План је сачињен на основу оствареног напретка у овој области у процесу приступања Црне Горе у ЕУ, са посебним освртом на свеобухватне припреме за преузимање одговорности за управљање спољним границама Европске уније и за усклађивање са захтјевима Шенгена, а његово спровођење је од значаја за остваривање критеријума и достизање европског система безбједности. У Извјештају о имплементацији Акционог плана за 2022. годину се наводи да су реализоване 84 активности, односно 56,37%, дјелимично реализовано 30, односно 20,13%, док је 37 односно 23,5 % неререализованих мјера. Законом о буџету у 2022. години, за ставку Развој система интегрисаног управљања границом, планирано је 3.621.867 еура са ПДВ-ом. Међутим, Министарство унутрашњих послова је преузело обавезу одређених плаћања у овој години, по основу закључених уговора у претходном периоду, од планираних средстава у 2022. години.
Влада је донијела Акциони план за спровођење Шенгенског акционог плана за 2023. годину и усвојила Извјештај о имплементацији Акционог плана за 2022. годину. Акциони план за 2023. годину, садржи: један стратешки циљ, седам оперативних циљева, седам кључних мјера, 187 активности и 29 подактивности. Током текуће године, биће спроведена евалуација Шенгенског акционог плана, у оквиру нове Секторске буџетске подршке, након чега ће се поставити реалнији рокови за реализацију активности. Имајући у виду искуства и изазове у досадашњој имплементацији, као и потребе за ефикаснијим спровођењем активности у циљу унапређења функционисања система граничне безбједности, фокус овог Акционог плана је реализација мјера за које је предвиђено финансирање из средстава опредијељених Законом о буџету Црне Горе, за Развој система интегрисаног управљања границом, у износу од 2.652.736 милиона еура са ПДВ-ом, којима ће се реализовати пројекти у 2023. години.
Усвојена је Информација о Финансијском споразуму Interreg VI-B Euro-медитеранског програма сарадње 2021-2027 и прихватила Финансијски споразум. Главни циљ Програма је да допринесе транзицији ка климатски неутралном и отпорном друштву, те да се бори против утицаја глобалних промјена на ресурсе Медитерана, истовремено осигуравајући одржив раст и благостање грађана. Свака земља чланица има национално тијело које на простору своје земље спроводи Програм кроз национални пројекат Техничке подршке. Поред националних, ту је и пројекат Транснационалне техничке подршке за чији буџет је на располагању максималан износ од 17.399.942 еура. У оквиру Споразума о садржају Interreg VI-B Euro-медитеранског програма сарадње 2021-2027 и потврди националног суфинансирања, потписаног 8. марта 2022. године, Црна Гора ће учествовати са 61.359,00 еура у пројекту Транснационалне техничке подршке, распоређених на период од седам година.
Влада је усвојила Завршни извјештај о реализацији АП за 2022. годину за спровођење Стратегије информисања јавности о приступању Црне Горе Европској унији 2019 - 2022. година. Завршни извјештај, осим детаљног прегледа реализације Акционог плана у 2022. години, даје осврт на четворогодишње спровођење Стратегије информисања, уз кључне елементе налаза екстерне евалуације и препоруке за наредни циклус креирања јавне политике. Акциони план за 2022. годину садржи активност свих владиних ресора, Одбора за европске интеграције Скупштине Црне Горе, Заједнице општина Црне Горе, Привредне коморе Црне Горе и партнерских невладиних организација и биљежи висок проценат реализације. Од укупно 157 планираних активности у потпуности је реализовано 138 (87.89%), дјелимично је реализовано 8 (5.09%), а није реализовано 11 активности (7 %).
Влада је прихватила Меморандум о разумијевању између Владе Црне Горе, Општине Беране и Elite Private Jet Service у погледу пружања подршке иницијативи валоризације Аеро Парка Беране. Меморандум има за циљ да обезбиједи оквир између Владе и Општине Беране, с једне стране, и Elite Private Jet Service с друге стране, да, кроз сарадњу и уз заједнички напор, подрже реализацију инцијативе валоризације Аеро Парка Беране те његовог поновног стављања у функцију. У дискусији је наглашено да је Аеродром Беране већ 48 година ван функције, те да представља неискоришћени развојни потенцијал. Усљед дугогодишњег нефункционисања, објекти, укључујући и писту, изложени су оштрим временским условима што је довело до њиховог пропадања, а један дио захватила је и нелегална градња. Имајући у виду потенцијалну валоризацију, а у складу са законским прописима, Општина Беране подједнако ефикасно може ући у процедуру валоризације као и држава, оцијењено је да је Меморандум у складу са Програмом економских реформи, те главним циљем који се односи на подизање животног стандарда грађана. Такође, исти је усклађен са Локалним планом развоја општине Беране, Средњорочним планон рада Владе, као и Стратегијом развоја саобраћаја.
Усвојена је Информација о процјени вриједности имовине “Montenegro Bonus” д.о.о. Цетиње. Сходно достављеној процјени вриједности имовине Montenegro bonusa од стране овлашћеног процјенитеља, оцијењено је потребним је да рачуноводство Montenegro bonusa изврши усаглашавање власништва и вриједности имовине утврђених процјеном са стањима у књиговодству компаније. У Одлуци о оснивању Montenegro bonusa од 03. 07. 2003. године и Одлуци о измјенама и допунама Одлуке о оснивању од 23. 12. 2021. године, основни капитал износи 50.000 еура, а у пословним књигама основни капитал се води у износу од 20.166.052 еура, док је у ЦРПС-у 0,00 еура. Тим поводом, задужен је „Montenegro Bonus” да сва средства која нијесу у својини компаније искњижи у својим пословним књигама, у складу са Извјештајем о процјени вриједности имовине од 23.02.2023. године, те да сачини нови Обрачун амортизације, утврди привремене разлике и да евидентира ефекте у пословним књигама.
Влада је усвојила Информацију о осигурању ваздухоплова типа Embraer 190-200 LR msn: 19000358, рег. ознака 4O-AOC („Charlie“). У Информацији се наводи да је ваздухоплову истекло осигурање 28. 03. 2023. године. Ваздухоплов је у власништву Владе Бразила, па је претходне двије године био осигуран од стране „To Montenegro“ д.о.о. Подгорица, који је намјеравао да дође у посјед овог ваздухоплова. Имајући у виду да до промјене власништва ваздухоплова није дошло, потребно је да предметни ваздухоплов буде осигуран, како би се жаштитио интерес Црне Горе и сачувала његова тржишна вриједност. У складу са тим, Влада је задужила националну авио компанију „To Montenegro” д.о.о. да у име Владе спроведе неопходну процедуру за осигурање предметног ваздухоплова и уплати износ од 113.954 еура, који ће бити рефундиран из Текуће буџетске резерве.
Усвојен је Извјештај о реализацији Програма изградње, реконструкције, одржавања и заштите магистралних и регионалних путева за 2022. годину и донијет Програм изградње, реконструкције, одржавања и заштите магистралних и регионалних путева за 2023. годину. У Извјештају је наведено да је у 2022. години укупно реализовано из Капиталног буџета 61.125.295 еура од планираних 73.983.650 еура, односно 82,62 %, док је реализација Текућег буџета 9.991.367 еура од планираних 9.983.423 еура, или 100,08%. Такође, у 2022. години је по основу кредита EBRD-а реализовано 12.599.560 еура, а из кредита EIB-а 3.550.097 еура. Укупна реализација за 2022. годину за потребе изградње, реконструкције, заштите и одржавања магистралних и регионалних путева износи 87.266.320 еура. Програмом изградње, реконструкције, одржавања и заштите магистралних и регионалних путева за 2023. годину планирано је да се за редовно и инвестиционо одржавање, реконструкцију и изградњу државних путева обезбиједи 72.744.254 еура, од чега за редовно 10.069.696 еура а за инвестиционо 62.674.558 еура. Планирано је да се настави или започне изградња и реконструкција cca 260 km регионалних и магистралних путева, и то: 101 km у сјеверној регији, 81 km у централној регији и 74 km у приморској регији.
Влада је усвојила Информацију везано за реализацију пројекта изградње соларне електране Бриска гора у општини Улцињ. Поступајући по обавезујућој пресуди Управног суда, Влада је констатовала да је потребно је приступити оцјени раније поднијетог приговора Конзорцијума „Монтесолар“, што у коначном подразумјева у поновном поступку и преиспитивање Одлуке коју је донијела Тендерска комисија, а чија већина чланова више није у радном односу у органима државне управе. У том контексту, задужено је Министарство капиталних инвестиција да образује Тендерску комисију, која ће у поновном поступку извршити оцјену поднијетог приговора, као и комплетне документације на којој се заснива Одлука од 18.10.2018. године, након чега ће донијети нову закониту одлуку.
Усвојен је Извјештај о реализацији Акционог плана за спровођење Стратегије социјалне инклузије Рома и Египћана 2021-2025, за 2022. годину. Акционим планом за 2022. годину предвиђена је реализација 96 активности, од којих је реализована 61 активност или 63.5%, дјелимично реализовано 24 активности или 25%, док је нереализовано 11 активности или 11.4%. У Извјештају се наводи да активности које нису реализоване у 2022. години су углавном активности које су се требале реализовати уз подршку Савјета за регионалну сарадњу или ће се реализовати у 2023. години. Такође, неке активности нијесу релизоване због скраћеног времена Акционог плана од само четри мјесеца.
Влада је усвојила Завршни извјештај о реализованим активностима спровођења Националне стратегије цјеложивотне каријерне орјентације 2016-2020. Стратегија цјеложивотне каријерне оријентације препознала је пет стратешких приоритета, и то: подизање свијести о потреби за цјеложивотним учењем и развојем каријере, оснаживање политика каријерне оријентације на нивоу система, јачање каријерне оријентације у образовном систему Црне Горе, јачање услуга каријерне оријентације за незапослене и запослене и обезбјеђивање квалитета у каријерној оријентацији. Кроз приказ реализованих активности у периоду трајања Стратегије, примјећује се да је више од 80% активности у потпуности реализовано од стране надлежних институција. Наиме, 72 активности су релизоване, 1 је реализована дјелимично а 14 није реализовано, што укупно износи 82,75% степена реализације. Укупно посматрајући, проценат реализованих активности би се могао посматрати као задовољавајући (83%), узевши у обзир околности у којима се Стратегија реализовала: Пандемја COVID-19, темељне струкурне и кадровске промјене система, недостатак буџетских средстава као и промјене на тржишту рада, што свакако не би смјело бити оправдање за даље планске и стретешке активности у овој важној области. За реализацију активности из Стратегије утрошено је 1.963.002 еура.
Дата је сагласност на Предлог за обезбјеђење недостајућих средстава за реализацију прекограничног CBC пројекта „PHASE - Promoting e-Health in cb Area by Stimulating Local Economics" – Италија – Албанија – Црна Гора, а која ће се рефундирати од стране Управљачког тијела. Износ који недостаје за наставак реализације активности је 142.350 еура, од чега је 80.000 еура планирано за набавку опреме (амбулантно возило и пратећа опрема за дигиталне платформе – пилот активности у области кардиологије, неурологије и праћења хроничних пацијената, затим износ од 52.407 еура за екстерну експертизу и услуге (организација промо-догађаја, спровођење едукативних активности, мултидисциплинарних анализа из области е-здравља и сл.), док је износ од 9.942 еура планиран за трошкове путовања и смјештаја. Рефундација средстава од стране Управљачког тијела у износу од 85 % сертификованих трошкова ће се извршити након што се постигне 30 % потрошње на нивоу пројекта, након чега ће Министарство здравља, по добијању рефундације, без одлагања вратити добијену позајмицу Министарству финансија. Како је наглашено у дискусији, циљ PHASE пројекта је развој сектора еЗдравства, за добробит грађана, кроз иновативне електронске алате и процедуре, који се примњењују у лталији, Албанији и Црној Гори. Активности пројекта су усмјерене на ефикасно лијечење срчаних удара, неуродегенеративних и хроничних болести.
Влада је усвојила Информацију по питању Захтјева ХТП „Милочер“ ДОО за једнократну помоћ у циљу стварања предуслова за излазак предузећа из блокаде и стварања услова за несметано пословање. У дискусији је истакнуто да ХТП „Милочер“ до сада није било корисник државне помоћи и да је на основу спроведене Рацио анализе закључено да предузеће нема довољно новчаних средстава да покрије све краткорочне обавезе. Како се предузеће тренутно налази у блокади и не постоји могућност да измири доспјеле обавезе према банци, чиме је угрожена државна имовина, Влада је задужила Министарство финансија да из средстава Текуће буџетске резерве исплати једнократну помоћ овом предузећу у износу од 198.000 еура.
Усвојена је Одлука о организовању Јавне установе Музеј савремене умјетности Црне Горе.
Влада је дала сагласност на Предлог одлуке о измјенама и допунама Одлуке о висини и начину обрачуна и плаћања накнада за коришћење добара националних паркова. Изменом одлуке повећава се накнада за дневне улазнице у Националне паркове, као и за постављање привремених објектата квадратуре преко 30 m², постављање телекомуникационих система и др. Предвиђено је и смањење цијене годишње улазнице за све паркове са 27 еура на 13,5 еура, чиме се желе подстаћи првенствено домаћи туристи, да по повољнијим условима посјећују и бораве на простору националних паркова Црне Горе. Уводе се и три нове накнаде, и то за вожњу туристичим возом, као и за организовање џип и комби тура. Измјеном одлуке обезбиједиће се додатни приходи који ће се користити за заштиту, развој и унапређење националних паркова, реализацију програмских активности Јавног предузећа, а самим тим унапређивање и квалитетније спровођење планова и програма управљања националним парковима.
Поред осталог, Влада је размотрила и више кадровских питања доступних на линку.