- Vlada Crne Gore
Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija U toku implementacija Projekta ERASMUS+ „Unaprijeđ...
U toku implementacija Projekta ERASMUS+ „Unaprijeđeno obrazovanje nastavnika (TE_REG)"

U toku je implementacija Projekta ERASMUS+ „Unaprijeđeno obrazovanje nastavnika (TE_REG): Više od kompetencija. Preispitivanje i redizajniranje kurikuluma obrazovanja nastavnika u eri generativne vještačke inteligencije“, čiji su učesnici ustanove članice UNESCO mreže pridruženih škola (UNESCO ASPnet), mreže koja povezuje blizu 10 000 obrazovnih ustanova svih nivoa u 181 zemlji.
Rukovodilac projekta je Katolički univerzitet (KU Luven) u Luvenu (Belgija), dok su partneri: Fakultet za obrazovanje nastavnika za gimnazije u Marburgu (Njemačka), Univezitet primijenjenih nauka UCLL (UC Leuven-Limburg), Flandrija (Belgija), Škola za obuku nastavnika (Viikki Teacher Training School) Univerziteta u Helsinkiju (Finska), Filozofski fakultet u Nikšiću, Univerzitet Crne Gore i Centar za obuku „Dr Rui Gracio“ (Centro de Formação Dr. Rui Grácio) u Lagosu (Portugal).
Projekat ima za cilj unapređenje kvaliteta obrazovanja nastavnika u skladu sa ciljevima održivog razvoja UN Agende 2030 i razvijanje ideja za nastavničko obrazovanje koje će dati odgovore i rješenja na izazove savremene nastave, kao što su fragmentirani nastavni planovi i programi obrazovanja nastavnika (interni izazov) i generativna vještačka inteligencija (GenAI) (interni izazov).
U skladu sa misijom mreže UNESCO ASPnet da podstiče inovacije i iskustva transformativnog učenja u pravcu razvijanja obrazovanja za globalno građanstvo, obrazovanja za održivi razvoj i obrazovanja za interkulturalno učenje i učenje o prirodnoj i kulturnoj baštini, učesnici projekta imaju priliku da istražuju, dizaniraju i implementiraju inovativne obrazovne prakse koje će omogućiti budućim nastavnicima da steknu znanja i vještine potrebne za „izgradnju odbrana mira u umovima učenika i iznalaženje rješenja kao odgovor na kompleksne izazove savremenog društva“ u savremenoj nastavi.
Projekat je otpočeo 1. septembra 2024. godine i trajaće 36 mjeseci, do 31. avgusta 2027. godine.
Očekivani ishodi projekta:
1) Razvijena inovativna konceptualizacija unaprijeđenog nastavničkog obrazovanja i nastave kroz razmatranje internih (fragmentacija kurikuluma) i eksternih izazova (GenAI).
2) Kontekstualno prevođenje ove konceptualizacije širom različitih kurikuluma i programa obrazovanja nastavnika.
3) Primjena teorijskog, istraživačkog i praktično zasnovanog, diskrecionog i jednostavnog alata namijenjenog kreatorima obrazovnih politika i autorima kurikuluma.
4) Široka distribucija inovativnog koncepta i GenAI aplikacije u akademskim zajednicama.
Projekat se sastoji od pet radnih paketa:
WP1: Projektni menadžment
WP2: Obrazovanje nastavnika u vremenima GenAI: nova konceptualizacija nastavničke profesije i obrazovanje nastavnika (Filozofski fakultet iz Nikšića - rukovodilac Radnog paketa broj 2).
WP3: Razvijanje umreženih i specifičnih za kontekst GenAI-osjetljivih pilot alata za nastavne planove i programe i/ili prakse u nastavničkom obrazovanju
WP4: Teorija, istraživanje i alat(i) zasnovani na praksi namijenjeni kreatorima politika u obrazovanju, autorima kurikuluma i edukatorima nastavnika u cilju ponovnog osmišljavanja, redizajniranja i osnaživanja nastavničkih praksi i kurikuluma nastavničkog obrazovanja
WP5: Interna i eksterna komunikacija & diseminacija projektnih rezultata i materijala
Tokom prve godine realizacije akcenat je bio na drugom radnom paketu. Svi partneri uradili su eksplorativne izvještaje o:
a. nacionalnim okvirima obrazovanja nastavnika i
b. uključenosti vještačke inteligencije u inicijalno obrazovanje nastavnika.
Osim toga, partnerske institucije su, kombinujući relevantnu literaturu, fokus-grupna istraživanja i nalaze iz eksplorativnih izvještaja, izradile i integrativne izvještaje o oba izazova kojima se projekat bavi.
Na bazi interferencije pomenutih izvještaja, te uzimajući u obzir relevantna međunarodna dokumenta, iskustva i rezultate referentnih istraživanja, konzorcijum će u narednom periodu pripremiti jedinstven dokument koji će biti u funkciji manifesta. Uz ideje manifesta, konzorcijum će u drugoj projektnoj godini realizovati zadatke iz trećeg radnog paketa.
