- Влада Црне Горе
Министарство просвјете, науке и иновација У току имплементација Пројекта ЕРАСМУС+ „Унапријеђ...
У току имплементација Пројекта ЕРАСМУС+ „Унапријеђено образовање наставника (ТЕ_РЕГ)"

У току је имплементација Пројекта ЕРАСМУС+ „Унапријеђено образовање наставника (ТЕ_РЕГ): Више од компетенција. Преиспитивање и редизајнирање курикулума образовања наставника у ери генеративне вјештачке интелигенције“, чији су учесници установе чланице УНЕСЦО мреже придружених школа (УНЕСЦО АСПнет), мреже која повезује близу 10 000 образовних установа свих нивоа у 181 земљи.
Руководилац пројекта је Католички универзитет (КУ Лувен) у Лувену (Белгија), док су партнери: Факултет за образовање наставника за гимназије у Марбургу (Њемачка), Унивезитет примијењених наука УЦЛЛ (УЦ Леувен-Лимбург), Фландрија (Белгија), Школа за обуку наставника (Виикки Теацхер Траининг Сцхоол) Универзитета у Хелсинкију (Финска), Филозофски факултет у Никшићу, Универзитет Црне Горе и Центар за обуку „Др Руи Грацио“ (Центро де Формаçãо Др. Руи Грáцио) у Лагосу (Португал).
Пројекат има за циљ унапређење квалитета образовања наставника у складу са циљевима одрживог развоја УН Агенде 2030 и развијање идеја за наставничко образовање које ће дати одговоре и рјешења на изазове савремене наставе, као што су фрагментирани наставни планови и програми образовања наставника (интерни изазов) и генеративна вјештачка интелигенција (ГенАИ) (интерни изазов).
У складу са мисијом мреже УНЕСЦО АСПнет да подстиче иновације и искуства трансформативног учења у правцу развијања образовања за глобално грађанство, образовања за одрживи развој и образовања за интеркултурално учење и учење о природној и културној баштини, учесници пројекта имају прилику да истражују, дизанирају и имплементирају иновативне образовне праксе које ће омогућити будућим наставницима да стекну знања и вјештине потребне за „изградњу одбрана мира у умовима ученика и изналажење рјешења као одговор на комплексне изазове савременог друштва“ у савременој настави.
Пројекат је отпочео 1. септембра 2024. године и трајаће 36 мјесеци, до 31. августа 2027. године.
Очекивани исходи пројекта:
1) Развијена иновативна концептуализација унапријеђеног наставничког образовања и наставе кроз разматрање интерних (фрагментација курикулума) и екстерних изазова (ГенАИ).
2) Контекстуално превођење ове концептуализације широм различитих курикулума и програма образовања наставника.
3) Примјена теоријског, истраживачког и практично заснованог, дискреционог и једноставног алата намијењеног креаторима образовних политика и ауторима курикулума.
4) Широка дистрибуција иновативног концепта и ГенАИ апликације у академским заједницама.
Пројекат се састоји од пет радних пакета:
WП1: Пројектни менаџмент
WП2: Образовање наставника у временима ГенАИ: нова концептуализација наставничке професије и образовање наставника (Филозофски факултет из Никшића - руководилац Радног пакета број 2).
WП3: Развијање умрежених и специфичних за контекст ГенАИ-осјетљивих пилот алата за наставне планове и програме и/или праксе у наставничком образовању
WП4: Теорија, истраживање и алат(и) засновани на пракси намијењени креаторима политика у образовању, ауторима курикулума и едукаторима наставника у циљу поновног осмишљавања, редизајнирања и оснаживања наставничких пракси и курикулума наставничког образовања
WП5: Интерна и екстерна комуникација & дисеминација пројектних резултата и материјала
Током прве године реализације акценат је био на другом радном пакету. Сви партнери урадили су експлоративне извјештаје о:
а. националним оквирима образовања наставника и
б. укључености вјештачке интелигенције у иницијално образовање наставника.
Осим тога, партнерске институције су, комбинујући релевантну литературу, фокус-групна истраживања и налазе из експлоративних извјештаја, израдиле и интегративне извјештаје о оба изазова којима се пројекат бави.
На бази интерференције поменутих извјештаја, те узимајући у обзир релевантна међународна документа, искуства и резултате референтних истраживања, конзорцијум ће у наредном периоду припремити јединствен документ који ће бити у функцији манифеста. Уз идеје манифеста, конзорцијум ће у другој пројектној години реализовати задатке из трећег радног пакета.
